Cu Euro 2000, TVR a marcat golul de aur

Compania de publicitate IP, care se ocupa de "destinele" televiziunii publice la acest capitol, spune ca asteptarile sale fata de ultima competitie fotbalistica de amploare a mileniului au fost pretentioase, dar vanzarea de publicitate a reusit sa fie pe masura asteptarilor.Comparativ cu precedenta editie a campionatelor europene de acum patru ani, cand "nu s-a vandut aproape deloc publicitate", Euro 2000 a fost prezentat de cei de la IP sub sloganul "cel mai bun produs media al anului". Partide

Compania de publicitate IP, care se ocupa de „destinele” televiziunii publice la acest capitol, spune ca asteptarile sale fata de ultima competitie fotbalistica de amploare a mileniului au fost pretentioase, dar vanzarea de publicitate a reusit sa fie pe masura asteptarilor.
Comparativ cu precedenta editie a campionatelor europene de acum patru ani, cand „nu s-a vandut aproape deloc publicitate”, Euro 2000 a fost prezentat de cei de la IP sub sloganul „cel mai bun produs media al anului”. Partidele desfasurate de echipa Romaniei s-au bucurat de cea mai mare atentie, intregul spatiu publicitar alocat fiind vandut in totalitate. Au fost prezenti si advertiseri care pana acum nu-si mai facusera publicitate pe micul ecran, precum Puma si Hyundai. Potrivit IP, vanzarea de publicitate la meciurile tricolorilor din fazele grupelor a crescut in valoare de la un meci la altul: 202.400 USD la Romania-Germania, 226.000 USD la Romania-Portugalia si 229.700 USD pentru Romania-Anglia.
Paradoxal, audienta a inregistrat valori invers proportionale cu sumele provenite din publicitate: 37,70% pentru prima partida din grupa, 34,90% la Romania-Portugalia si 33,50% la Romania-Anglia. Datele furnizate de AGB Data Research arata ca in cazul partidei din sferturi contra Italiei, audienta a fost de 37,10%, marcand o revenire catre varful inregistrat chiar la debutul competitiei.
Cifrele provin din masuratorile facute de AGB in orase cu peste 200.000 de locuitori, numarul vizat al telespectatorilor fiind de aproape cinci milioane.
Semifinalele si finala Campionatului European (CE) au reprezentat, la randu-le, un punct forte in activitatea de vanzare. IP sustine ca au existat advertiseri care au dorit sa fie prezenti la meciurile Romaniei, semifinale si finala. Din punctul de vedere al audientei interesul este crescut, insa mai mic decat la un meci al tricolorilor. Sponsorii transmisiilor, Coca Cola, Connex si Bergenbier au semnat contracte pentru publicitate inca din lunile februarie-martie.
Telefonia si bauturile au dominat pauzele
Majoritatea clientilor, 55%, au comandat publicitate cu o luna inaintea debutului competitiei, dar au existat cazuri in care s-au primit oferte si cu 24 de ore inainte de primul fluier sau chiar dupa inceperea competitiei (circa 5%). in urma calificarii Romaniei in sferturile de finala s-au inregistrat o serie de advertiseri care au cumparat spatii de publicitate, in timp ce cei care aveau deja si-au suplimentat comanda initiala. O situatie a videoclipurilor publicitare difuzate de TVR in perioada 10-21 iunie, realizata de AGB Data Research, ne ofera o clasificare a celor peste 30 de clienti care s-au aratat interesati de mediatizare pe durata CE. Mobifon, Coca-Cola si Interbrew au investit 261.250 USD, respectiv 223.500 si 164.150 USD. Ei au fost urmati de DiBas – Opel (151.000 USD), Unilever (114.150 USD), RomTelecom (70.750 USD), Procter & Gamble (44.800 USD), Kraft Foods Romania (43.000 USD), Tofan Grup (35.500 USD) si Jurnalul SA (32.400 UISD). Pe ultimele locuri s-au plasat Johnson Wax (5.600 USD), Coty (3.500 USD) si Durex (2.800 USD).
Au existat si advertiseri care au sustinut ca nu-si regasesc tinta in audienta unor meciuri de fotbal. Una peste alta, se poate trage concluzia ca o competitie sportiva de anvergura unui campionat european de fotbal reprezinta un varf de vanzare pentru o televiziune. IP spune ca, din nefericire, piata din Romania este mult mai putin dezvoltata decat restul pietelor din Europa, insa o crestere a vanzarilor de 3,7 ori fata de media primelor luni ale anului reprezinta un succes.