Mihail Marcu, unul dintre acţionarii lanţului de clinici private MedLife, investeşte 2,5 milioane de euro într-o companie care vinde ambarcaţiuni. Cât de riscant este pariul său?

Lui Mihail Marcu (39 de ani) îi plac cifrele. Cu o diplomă de matematician pe perete, parcă este mai uşor să te gândeşti la un business privit de mulţi drept riscant pentru o piaţă aflată mult în urma celorlalte din UE: cea a ambarcaţiunilor de agrement. Dar omul de afaceri s-a uitat pe studiile existente – e drept, destul de aproximative –  şi a constatat că doar un român din 10.000 deţine o ambarcaţiune, ceea ce trimite România în coada tuturor clasamentelor, chiar şi după Bulgaria. „Am ajuns la concluzia că, în câţiva ani, dacă un locuitor dintr-o mie va deţine o barcă, piaţa ambarcaţiunilor ar avea nevoie de importuri de aproximativ 400 de milioane de euro. Iar noi dorim să fim liderul acestei pieţe“, explică Marcu motivul pentru care a decis să înfiinţeze importatorul de ambarcaţiuni NauticLife.   Chiar dacă e criză, şi-a propus să vândă anul acesta în România un număr de 20-25 de bărci. Observând că preferatele românilor sunt bărcile cu motor de diferite dimensiuni, în general, Mihail Marcu a deschis de curând, pe malul lacului Mogoşoaia, un show-room în care expune ambarcaţiuni cu preţuri cuprinse între 3.000 şi câteva sute de mii de euro.

„Dacă românii încep să aibă apetit pentru maşini scumpe vor avea, la un moment dat, şi apetit pentru bărci“, explică omul de afaceri investiţia de 2,5 milioane de euro. Conform estimărilor sale, în funcţie de momentul în care economia îşi va reveni, piaţa ambarcaţiunilor are potenţialul să crească, în următorii trei ani, de la 45 de milioane de euro, cât se cifra la finele lui 2008, la 150 de milioane de euro.

Club exclusivist şi şcoală de navigaţie

Pentru a veni în întâmpinarea pasionaţilor de ambarcaţiuni, Mihail Marcu a înfiinţat şi un club de nautică, unde poţi deveni membru în schimbul unei taxe de 10 euro pe lună. Evident, trebuie să fii şi proprietar de barcă. În prezent, spune el, au fost primite adeziuni pentru 100 de membri. Şi cum posesorii de bărci sunt interesaţi şi de cursuri de formare, există şi o şcoală de navigaţie, la cursurile căreia te poţi înscrie plătind o taxă de 500 de euro. Vor fi mulţi amatori? Cu siguranţă, da. Radu Tudorache, preşedintele companiei de farmaceutice Montero şi unul dintre posesorii de iahturi din România, este şi el încrezător că numărul celor pasionaţi de navigaţie va creşte. „În prezent, piaţa ambarcaţiunilor poate fi comparată cu cea a maşinilor de import din anii 1990. Ne uităm cum a fost acum zece ani piaţa auto şi, păstrând proporţia, vedem cum va arăta cea a ambarcaţiunilor“,  spune el.

Turismul, mână în mână cu navigaţia

Show-roomul din Bucureşti va fi urmat de un altul, la Tulcea, programat pentru deschidere  în luna august. Tot pentru membrii clubului, dar şi în perspectiva organizării de concursuri, Mihail Marcu va inaugura, în primăvara viitoare, un hotel de patru stele în Bulgaria. Life Resort va avea 56 de locuri de cazare, iar în extrasezonul nautic va fi disponibil şi pentru teambuildinguri.

Mihail Marcu nu este singurul personaj cu afaceri în sectorul medical care intră în comerţul cu ambarcaţiuni. Gabriel Hanganu, fost country manager al Pfizer, a investit un milion de euro într-o  astfel de afacere. Willon Harbour din Otopeni, noua sa companie, deţinea în 2008 cel mai mare show-room pentru ambarcaţiuni din ţară (700 mp). Complexul Nautic Life din Mogoşoaia, aparţinând lui Mihail Marcu, este de nouă ori mai mare. În general, amatorii de iahturi preferă să cumpere direct din străinătate. Din România nu a fost cumpărat decât un singur iaht (care depăşeşte 7 metri lungime). Cumpărătorul: Dinu Patriciu. Preţul ambarcaţiunii nu a fost mai mare de 200.000 de euro. Dinu Patriciu mai deţine un iaht de lux, cumpărat din străinătate, pe care îl foloseşte în vacanţele pe care le petrece în Caraibe, unde are o proprietate.

AFACERILE FAMILIEI MARCU

NAUTICLIFE Mihail Marcu deţine 50% din acţiuni, restul aparţinând fratelui său, Nicolae.

MEDLIFE Are 43% din acţiunile operatorului de servicii medicale. În 2008, cifra de afaceri a companiei a crescut cu 67%, ajungând la 21,2 milioane de euro.

PHARMALIFE Cifra de afaceri în 2007 a fost de circa 461.000 de euro.

TURISM Hotelul Predeal este deţinut de fraţii Marcu. Mihail deţine o participaţie de 25%.

Marinari de ocazie

150 mil. euro este valoarea estimată a pieţei ambarcaţiunilor la orizontul anului 2012, de trei ori mai mare faţă de nivelul consemnat la sfârşitul anului trecut

161-31089-38_dandiaconescu_22_tvman.jpgDAN DIACONESCU
Senzaţional! 21 de metri!

Dan Diaconescu, fondatorul OTV, este fericitul proprietar al unui iaht Princess 21 M. Cumpărată din Marea Britanie, ambarcaţiunea are o lungime de 21,56 metri, un deplasament de 42 de tone şi patru dormitoare. Preţul plătit: 2,3 milioane de euro. Iahtul a fost înmatriculat în România, dar este ţinut în portul Napoleon, din sudul Franţei.

161-31091-38_radutudorache_22_c.jpgRADU TUDORACHE
În croazieră cu velierul

Preşedintele grupului farma Montero (foto) deţine două ambarcaţiuni: un velier MacGregor (în valoare de peste 100.000 de euro) şi un iaht (care a costat 900.000 de euro).

161-31090-38_georgecopos_22_c.jpgGHEORGHE COPOS
O marină şi trei iahturi

Cea mai scumpă dintre cele trei ambarcaţiuni pe care le-a achiziţionat în decursul a cinci ani valorează cinci milioane de euro. Aceasta are o lungime de 16 metri, fiind cel mai mare dintre cele 60 de iahturi de lux staţionate la Ana Yacht Club.

O piaţă de 21 mil. euro

ESTIMARE Vânzările de ambarcaţiuni de pe piaţa românească sunt estimate la circa 100 de bucăţi anual, valoric ajungând la maximum 21 de milioane de euro. Piaţa suferă din cauza lipsei infrastructurii portuare, a service-urilor pentru ambarcaţiuni, precum şi din cauza dificultăţii în obţinerea brevetului de navigator. Există doar patru marine, cu o capacitate de 1.000 de bărci.

ÎNTREȚINERE Costurile anuale de întreţinere se ridică la 10% din valoarea ambarcaţiunii.