S-ar putea spune că toate agențiile se duc deja în direcția dictată de piață și promovează mai mult sau mai puțin agresiv acel segment despre care, în urmă cu mulți ani, aproape că nu se vorbea. Unii au ajuns astăzi să acopere doar câteva procente cu vânzările directe pe internet, în timp ce alții depășesc 20 de procente. Oricum ar fi, există certitudinea că lucrurile  se mișcă și în online. „Este destul de greu să ghicești rațiunile pentru care consumatorul preferă o anumită metodă de plată, într-un anumit moment. Totuși, pe zona de booking de travel oamenii sunt obișnuiți cu companii aeriene sau servicii din afară, astfel încât tranzacțiile online nu mai sunt o noutate“, spune Loredana Stanciu, directorul executiv al Accent Travel, care a lansat recent platforma online Traveo.ro. Cu o scurtă precizare: investiția în acest nou proiect a fost de aproximativ jumătate de milion de euro, pe un an, și a vizat atât motorul de căutare, cât și tot complexul de aplicații software și licențe care rulează aici. Iar pentru 2014, Stanciu estimează vânzări de 3 milioane de euro prin Traveo.ro, cea mai mare parte a sumei reprezentând bilete de avion.

 Grosso modo, din informațiile agențiilor reiese că între 15% și 25% dintre turiști fac rezervări online, în timp ce procentajul celor care aleg să plătească folosind cardul nu depășește 10%. „Încă există rețineri în ceea ce privește plata cu cardul, iar cei mai mulți fac simulări online și revin la call center pentru a plăti direct la agenție“, vine cu un amănunt Alexandru Negrilă, manager Jeka Turism.  Altfel,valoarea pieței locale de travel online era estimată la peste 50 milioane de euro, la finalul anului trecut, ușor în creștere față de 2012. „România se află într-un stadiu peste medie, deși nu foarte multe persoane cunosc mediul online. Se poate spune că există loc de mai bine“, afirmă și Stefano Iervolino, director general Fly Go.

Ultimii ani au schimbat piața

Orientarea către online a consumatorului a fost mai accentuată în ultimii ani. Fie că este vorba despre conținut descriptiv, despre sugestii pe forumuri de nișă, comparații de preț și, în ultimă instanță, chiar despre  achiziționarea online a unui pachet de servicii turistice, se simte această tranziție spre online. „Consumatorul nu cumpără un pachet făcut de-a gata de o agenție, ci vrea să aibă el control și flexibilitate. Dacă ne referim doar la celelalte țări din regiune, România se află într-o poziție privilegiată prin accesul pe care turoperatorii români îl dau consumatorului la GDS-uri (n.r. – General Distribution System),  la sisteme de rezervări de hotel sau sisteme de rezervări de servicii conexe, prin platforma de rezervări online“, aduce o completare Loredana Stanciu de la Accent Travel. Practic, în cazul rezervărilor online, consumatorul se află pe aceleași poziții ca o agenție de turism: are acces la același sistem de rezervări, la (aproape) aceleași prețuri, căutările lui sunt în timp real și rezervarea se face pe loc. Potrivit portalului de turism Vola.ro, înainte de 2013, procentajul tranzacțiilor efectuate prin transfer bancar se păstra la aproximativ 50%, al celor efectuate prin card la circa 35% și doar 15% erau tranzacții cash. În decembrie 2013, aproape 60% din totalul tranzacțiilor efectuate de clienții Vola.ro s-a făcut prin card, iar tendința de creștere pare a se păstra.

Plata cu cardul a devansat astfel plata prin transfer bancar, care a ajuns, în anul 2013, la un procent mediu de 39%“, reiese din datele Vola.ro. „De altfel, în ultimul an se observă o tendință accelerat descendentă a plății cash, de la 19% la începutul anului 2013 la 9% în ianuarie 2014, iar până în anul 2015, ne așteptăm ca procentele plăților cu cardul să atingă 80% din totalul tranzacțiilor efectuate în cazul nostru“, spun reprezentanții portalului. Așa că reticența multor români în a completa cu datele personale atunci când trebuie să facă plăți s-ar putea să devină, în scurt timp, doar o amintire.
 

Este destul de greu să ghicești rațiunile pentru care consumatorul preferă o anumită metodă de plată, într-un anumit moment. Totuși, pe zona de booking de travel oamenii sunt obișnuiți cu companii aeriene sau servicii din afară, astfel încât tranzacțiile online nu mai sunt o noutate.
Loredana Stanciu, directorul executiv al Accent Travel

 

VACANȚE ȘI PREȚURI

  • De la câteva sute la câteva mii de euro cheltuiesc turiștii români pentru o vacanță
  • 300-400 de euro este dispus un român să plătească pentru un sejur pe litoralul românesc sau pe cel bulgăresc.
  • 250-400 euro este prețul mediu pe care turistul îl achită pentru o vacanță în Grecia, în unele cazuri pachetul fiind pentru all inclusive.
  • 1.000-1.500 de euro este suma pe care turistul român o plătește pentru Turcia, inclus fiind și transportul cu avionul pentru regiunea Bodrum-Kusadasi sau pentru Antalya, de exemplu.