Cine a pariat pe o lume a comunicaţiilor în care totul merge wireless s-ar putea trezi, cât de curând, cu o gaură semnificativă atât în buget, cât şi în strategia de business.
Liniile fixe, pe care toată lumea le vedea moarte şi îngropate pentru totdeauna, reintră în atenţia jucătorilor de pe piaţa telecom. Dar nu a vechilor operatori de telefonie fixă, ci a celor mobili.
Vodafone şi-a prezentat public, săptămâna trecută, la Londra, „strategia de atac“ care vrea nici mai mult, nici mai puţin decât să transforme cel mai mare operator de telefonie mobilă în cel mai mare furnizor de comunicaţii integrate. Spre deosebire de doi dintre competitorii săi europeni, Orange şi British Telecom, care au anunţat strategii similare, Vodafone nu moşteneşte o infrastructură de linii fixe, pe care să construiască o ofertă quaduplay (mobil, fix, internet şi servicii multimedia). Prin urmare, operatorul a ieşit la cumpărături şi parteneriate stategice. Tot săptămâna trecută, compania a cumpărat companiile Aspective (furnizor de soluţii CRM şi ERP) şi Isis Telecommunications Management (furnizor de servicii) şi a încheiat un parteneriat exclusiv cu Fiberlink, care va deveni furnizor exclusiv de servicii internet DSL pentru Vodafone. Mişcările operatorului arată nu numai că acesta va deveni un furnizor DSL (internet broadband), ci şi de servicii asociate pentru companiile care au nevoi complexe de comunicaţii.
„Este evident că 3G sau HSPA nu se pot bate la ora actuală cu vitezele pe care le oferă internetul broadband fix“, spune Bobby Rao, directorul de strategie al companiei. „Nu mai văd niciun motiv pentru care lumea să mai folosească acel dinozaur care e telefonul fix pentru voce. Dar, ca să îi convingem să renunţe la linia fixă, trebuie să le oferim noi internet broadband“, adaugă acesta.
Pentru operator, pieţele emergente au fost motorul de creştere al ultimilor doi ani; prin urmare, o asemenea strategie e de aşeptat şi în România. Fără îndoială că internetul DSL nu e o afacere cu marje de profit atât de mari, însă devine indispensabilă pentru un furnizor de comunicaţii integrate. „Abordarea noastră va fi specifică realităţilor fiecărei pieţe. Desigur, avem o strategie pe acestă zonă şi pentru România, dar ar fi prematur să facem public acum dacă va fi una de achiziţii sau vom încheia parteneriate strategice locale“, spune, pentru Capital, Bobby Rao.
Substituţie, nu convergenţă
Care ar putea fi ţintele? La sfârşitul săptămânii trecute, statul grec a anunţat că va ieşi pe pieţele de capital cu pachetul de 38%, din acţiunile pe care le deţine la compania OTE, după ce Telefonica Spania şi Deutsche Telekom şi-au declinat interesul pentru operatorul care deţine Romtelecom şi Cosmote, acesta din urmă cu operaţiuni în România, Grecia, Bulgaria, Albania şi Macedonia. Dar Vodafone va aborda lucrurile mai degrabă local decât regional, iar un parteneriat cu un furnizor local de DSL, inclusiv cu Romtelecom, pare mai tentant. Piaţa mai are însă şi alţi jucători interesanţi din acest punct de vedere.
Este însă mai riscantă abordarea Vodafone decât cea a competitorilor care se bazează pe propriile lor linii fixe? „Industria telecom este cea mai incestuoasă dintre toate. Poţi, în orice moment, să vezi două companii care sunt competitori pe o piaţă să fie parteneri pe o alta, sau chiar pe aceeaşi piaţă, dar pe linii de business diferite“, e de părere Lars Vestergaard, director de cercetare al IDC. „Foarte probabil că vor continua cu achiziţiile şi pe alte pieţe, e o soluţie mult mai bună decât să creşti organic în această direcţie. Convergenţa nu poate fi evitată, companiile telecom vor deveni adevărate companii de media“, adaugă el. Iar recenta decizie a France Telecom, care deţine operatorul de telefonie mobilă Orange, de a achiziţiona case de producţie cinematografică nu face decât să demonstreze că într-acolo se îndreaptă industria telecom. Cel puţin în această direcţie, de a dezvolta conţinut multimedia şi video, rivalul portocaliu pare cu un pas înainte.
Totuşi, cuvântul „convergenţă“ poate fi destul de blând pentru a descrie situaţia actuală din telecomunicaţii. De fapt, e vorba de substituţia fix-mobil, care se întâmplă deja la nivelul consumatorului casnic. Cine mai foloseşte curent telefonul fix pentru a vorbi? Companiile. „Vrem să stimulăm substituţia fix-mobil şi la nivelul clienţilor entreprise, companiile nu mai trebuie să fie legate de liniile fixe, moştenite de la generaţiile anterioare“, spune David Hughes, şeful diviziei Entreprise Mobility Solutions, Vodafone UK. „De aceea ne vom adresa acestora cu soluţii specifice, de exemplu, cele de tip bundle, minute de convorbiri pe fix, cuplate cu cele în reţelele mobile“, încheie acesta.
Avantajele Şi dezavantajele quadplay
COSTURI Achiziţionarea de capacităţi DSL are impact asupra profitabilităţii din cauză că furnizarea de internet broadband are marje de profit mai mici decât telefonia mobilă. Însă, fără infrastructură broadband, nu poţi oferi servicii multimedia sau date la viteze mari.
STRATEGIE Analiştii pieţei atrag atenţia că, în ceea ce priveşte comunicaţiile mobile, companiile nu au o strategie clară şi unitară, aşa cum o au în ceea ce priveşte tehnologia informaţiei. „Să intri pe uşa lor de mână cu un partener local cunoscut, furnizor de DSL, poate fi o abordare mai corectă a pieţei“, spune Lars Vestergaard de la IDC.
DISTRIBUŢIE Pentru a te adresa pieţei cu oferte de comunicaţii de date integrate, trebuie să dezvolţi canale de distribuţie identice cu cele din IT. Parteneriatele cu retailerii de PC-uri şi notebookuri sunt viitoarea abordare a departamentelor de marketing.
Abordare locală
«Abordarea noastră va fi specifică realităţilor fiecărei pieţe. Desigur, avem o strategie pe această zonă şi pentru România, dar ar fi prematur să facem public acum dacă va fi una de achiziţii sau vom încheia parteneriate strategice locale.»
Bobby Rao, director de strategie, Vodafone Group