Așa poate fi rezumat răspunsul lui Pepe Berciu, managerul BDG Import, la întrebarea care sunt perspectivele lui 2012 în industria băuturilor spirtoase. Gluma rămâne glumă, dar, odată schimbat registrul, Berciu se așteaptă ca piața de profil să crească, dar nu cu doi digiți, ci cu unul (cca. 5%).
Când vine vorba de cauze pierdute, unul din primele locuri este ocupat de încercările repetate de a-i face pe români s-o lase mai moale cu băutura. Nu vor și gata. Iar vânzătorii de băuturi alcoolice văd partea plină a paharului.
Cu ochii pe cifrele din 2011, care arată o creştere de 15%, Pepe Berciu, managerul BDG Import (Jack Daniel’s, Finlandia), spune că votca şi whisky-ul rămân în topul preferinţelor românilor, chiar dacă în interiorul categoriilor au câştigat teren mărcile mai ieftine.
„Cele mai mari categorii sunt whisky-ul, care arată însă un trend negative, și vodka – unde evoluția categoriei este pozitivă. Având în vedere evoluția acestor două categorii, piața băuturilor alcoolice din import va înregistra în acest an o mică scădere față de 2010. Pentru 2012, estimez, totuși, o revenire și o creștere a pietei, dar nu mai mare de 5%“, explică şeful BDG Import, care, din această vară, are în portofoliu şi brandurile companiei Bols (lichioruri bază pentru cocktailuri).
Compania a încheiat 2010 cu o cifră de afaceri de aproximativ 34 de milioane de euro. Dintre cele 53 de branduri din portofoliu (470 de unități de vânzare), Jack Daniel’s generează aproximativ 40% din cifra de afaceri a BDG Import; în volum, au creșteri “semnificative comparativ cu anul trecut” și Jagermeister, Grey Goose si Bacardi – peste 30%. HoReCa (cluburi, baruri, hoteluri, restaurante, cafenele) e principalul canal de vânzare al importatorului, înghițind peste 60% din volume.
BDG Import își împarte piața românească a spirtoaselor de import – pe care Berciu o estimează la 110 milioane euro, din care firma lui deține 32% -, cu importatori, ca Pernod Ricard, Cristalex sau Sollers PPD, și, producători locali, cum sunt Alexandrion Grup România, Prodal ’94, Zarea, Scandic Distilleries sau Euroavipo. Marja de profit în industrie “variază în funcție de investițiile/suportul acordat brand-urilor” – spune Berciu -, “și poate fi cuprinsă între 3% și maxim 10%”.
“Efectele cele mai acute care au afectat și influențat business-ul nostru – ca, de altfel, toate afacerile -, sunt cele legate de puterea de cumpărare scăzută, pe de o parte, și de instabilitatea financiară a partenerilor/distribuitorilor prezentă în tot lanțul de distribuție”, explică managerul.
Consumul de băuturi alcoolice se ridică anual la 18,5 litri pentru fiecare adult român, cu 20% mai mult decât media din Uniunea Europeană, conform datelor Asociaţiei pentru Lupta Împotriva Alcoolismului şi Toxicomaniilor (ALIAT).