«În fiecare seară de joi, timp de 50 de minute, îi povestesc lui, psihologului meu, tot ce mă frământă despre viața personală și profesională. Îmi fac ordine în gânduri și am încredere – știu că este secretul nostru», spune Mihaela P., de profesie specialist în marketing, despre experiența pe care o are de când a început să meargă la psiholog, în urmă cu șase săptămâni. Nu i s-a întâmplat ceva traumatizant și nici deprimată nu era.
Avea nevoie „să discute altele cu altcineva“. Vorbește despre un serviciu pe care îl plătește, de fiecare dată, cu 200 de lei. Mult, puțin? Dacă ar fi să judecăm după veniturile scăzute ale românilor, atunci nu este de mirare că această piață a serviciilor de psihologie și psihoterapie se află mult în urma altor piețe din Europa Occidentală, la fel cum nu este de mirare că cei mai mulți clienți vin din rândul oamenilor de afaceri, managerilor, avocaților sau medicilor. Analiștii vorbesc de o valoare totală, a celor două segmente, de aproximativ 10 mil. euro, cu perspective de creștere pentru următorii cinci ani. Până acum, au fost înregistrate oficial, la Colegiul Psihologilor din România, 3.131 de cabinete individuale și societăți profesionale de psihologie. „Dacă în 2006, când a început înregistrarea oficială, s-au deschis 183 de cabinete, în 2011 au fost oficializate 635, iar numai în prima jumătate a anului 2012 s-au mai înregistrat 420 de cabinete profesionale“, detaliază psihoterapeutul Diana Lucia Vasile, care deține propriul ei cabinet. De altfel, Dana Dragoteanu, președinte al Federației Române de Psihoterapie, punctează „firescul“ în care se află acum piața locală de profil, în contextul în care abia la finele anilor ’90 „am avut terapeuți formați la standardele țărilor din Occident“.
Iar despre businessuri reale pe acest segment a început să se vorbească în ultimii ani, odată cu informarea publicului, care a renunțat să pună egal între „mergi la psiholog“ și „ești nebun“. Chiar și așa, este o „piață imatură“.
Un psiholog la 11.000 de oameni
Cifrele de anul trecut ale organizațiilor de profil arată că, în România, există un psiholog la 11.000 de oameni, în timp ce în Europa Occidentală este unul la 1.500 de persoane. „La noi, problemele sufletești rămân subiecte tabu începând de la școală până la viața de cuplu, din cauza pasivității instituțiilor abilitate. De exemplu, înainte de a se accepta pe rol o acțiune de divorț, se cere undeva, în România, în mod expres, un rezultat de consiliere psihologică? Nu. Multe probleme ar putea fi rezolvate de către membrii cuplului dacă ar fi mediați de un specialist“, punctează Robert Chițan, director de Promovare și Dezvoltare al Gral Medical. Ca o paranteză, majoritatea clinicilor private au investit, în ultimii ani, în astfel de cabinete specializate, intuind potențialul pieței. În cifre, dacă pentru o consultație psihologică de 50 de minute la un cabinet privat un pacient plătește, în medie, 200 lei, iar psihologul unde merge are șase consultații pe zi, înseamnă că încasările ajung la 25.000 lei lunar, adică 300.000 lei (68.000 euro) anual, de câteva ori mai puțin decât în alte țări. Bineînțeles, ca în orice alt business, sunt și cabinete unde pentru o ședință pacientul plătește mai puțin: între 50 și 120 de lei, sau mai mult: circa 400 de lei.
În cazul ultimei variante, se poate spune că ne apropiem de prețul din țările dezvoltate ale Europei, unde media este de 100 de euro.
3.131 de cabinete individuale și societăți profesionale de psihologie sunt înregistrate în România
200 de lei, este suma medie pe care o plătește un român pentru o ședință la un cabinet privat
50 de minute durează o ședință individuală și 90 de minute o ședință de grup
420 de cabinete profesionale de psihologie s-au înregistrat în prima jumătate a lui 2012