Suntem sau nu pe harta turiștilor străini? Statistic, ne aflăm pe un trend ascendent, urmăm ritmul piețelor din regiune. Practic, se putea și mai bine: încă ne bâlbâim cu promovarea, încă ne schimbăm miniștrii. Noroc cu agențiile că știu să vândă. Așa am ajuns să ne comparăm, ca ritm de creștere, cu țări precum Franța, Italia sau Germania. Potrivit datelor preliminare ale asociațiilor de turism, anul trecut a fost un record, estimându-se 12,5 milioane de turiști care au ales România, o valoare care nu a mai a fost atinsă din anul 1990. În procente, am asistat la o creștere de aproximativ 10%. Pe de o parte, numărul turiştilor străini a ajuns la peste 2,5 milioane, iar pe de alta numărul românilor a depășit 10 milioane.

Ce se va întâmpla mai departe? În mod sigur, piaţa de turism reacţionează pozitiv la măsurile care stimulează consumul, voucherele de vacanţă pentru instituţiile publice aducând o creștere importantă, în principal pentru litoralul românesc. De asemenea, va creşte interesul românilor pentru city-break-urile în ţară, mai ales în Bucureşti, Cluj-Napoca, Timişoara, Sibiu, Oradea, Iaşi. Iar românii vor fi atraşi în aceste oraşe şi datorită evenimentelor care se vor organiza în 2018. ”Estimăm că anul acesta se va menține tendința de creștere înregistrată în 2017, antrenată și de introducerea sistemului voucherelor de vacanță pentru angajații din sistemul bugetar. Acordarea în sumă limitată, de 1.450 lei, va conduce la lărgirea bazei de beneficiari, dar și la un efect multiplicator, deoarece se va adăuga resursa financiară proprie pentru petrecerea vacanței cu familia în România ”, explică Lucia Morariu, CEO Eximtur.

Punctual, luând în calcul agenția pe care o deține (Paralela 45), Alin Burcea, care este și preşedintele Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism (ANAT), spune că anul acesta a început cu rezervări peste așteptări atât pe destinații interne, cât și pe cele externe, turiștii optând, pe lângă vacanța de vară, de șapte, zece sau 14 zile, și pentru ieșiri în capitalele europene sau în țară, ori de câte ori pot lega de weekend încă o zi sau două. Mai mult, vor destinații exotice și vor să meargă în circuite.  În cifre, creșterea vânzărilor pentru această companie, în luna ianuarie, a fost de 35%, comparativ cu ianuarie 2017, în special pentru Turcia, insulele din Grecia, Spania și litoralul românesc.

 

 ”Turismul este pe un trend crescător de câțiva ani și se va menține și în 2018. În ceea ce ne privește, numărul de rezervări early booking a crescut cu aproximativ 20%, față de 2017, iar acordarea tichetelor de vacanță va avea un impact semnificativ asupra cererii pentru România”, spune și Cosmin Marinof, director național de vânzări TUI TravelCenter și Eurolines.

Târgul de Turism

Un alt val de achiziții de pachete turistice este așteptat în curând, la Târgul de Turism din această lună (22–25 februarie), când majoritatea agențiilor își vor prezenta oferta, cu reduceri consistente. Pe lângă ofertele pentru sărbătoarea Paștelui, acum pot fi cumpărate vacanțe pentru la vară chiar și cu 30-40% mai puțin față de din valoarea inițială. ”Noutățile acestui sezon estival, care vor fi lansate în cadrul Târgului, sunt charterele către Samos, Lesbos și Alanya, dar și sejururi individuale către Puglia (Bari), Costa Dorada (Spania) sau Albania”, oferă un scurt amănunt Alin Burcea. Sau, de ce nu, turiștii pot opta pentru Cipru, despre care turoperatorii spun că aduce un volum tot mai mare. ”În 2018, apreciem că se va menține trendul ascendent pentru destinația Turcia, care a cunoscut o revenire semnificativă anul trecut. Grecia va fi și anul acesta una dintre vedetele sezonului de vară, iar Cipru va deveni o destinație de litoral extern din ce în ce mai solicitată, susținută fiind de zborurile charter introduse încă de anul trecut către această destinație, din București și Cluj. Și interesul pentru destinațiile exotice va cunoaște o creștere, fiind remarcat, totodată, și apetitul turiștilor pentru destinații mai puțin populare până acum, precum Tunisia, Bora Bora sau Zimbabwe”, completează Lucia Morariu. Și pentru că evenimentele de genul acesta acoperă o gamă largă de oferte, Christian Tour propune o nouă abordare a circuitelor culturale, care nu se mai concentrează exclusiv pe urmărirea unui traseu al obiectivelor și atracțiilor turistice, ci include și descoperirea locurilor, prin popasuri în piețe și localuri ori prin testarea conceptului de ”street-food”. La Târgul de Turism desfășurat în urmă cu un an, tot în luna februarie, au fost 23.000 de vizitatori, în creștere cu 5% față de ediția precedent, și peste 270 de agenţii de turism şi turoperatorii din 15 ţări.

Un mediu mai sănătos

 

În altă ordine de idei, mediul de afaceri, la fel ca întreaga industrie a turismului, are nevoie de stabilitate şi predictibilitate, iar măsurile Guvernului trebuie să fie îndreptate în această direcţie. Pentru că, tocmai aceste două calităţi – ”stabilitate şi predictibilitate” – dau încredere investitorilor din oricare domeniu ar fi aceştia, consideră Javier Garcia del Valle, CEO Happy Tour. În completare, ar mai fi ”adaptabilitatea”, astfel încât, un business, indiferent de natura lui, să poată funcționa. ”Și în 2018 este necesar să fim pregătiți să ne putem adapta rapid. Noi nu putem schimba mediul politic, ca atare suntem nevoiți să ne adaptăm. Ne dorim, însă, măsuri și acțiuni care să-i ajute pe români să își petreacă timpul liber în cât mai multe vacanțe. Și, așa cum am mai punctat, acordarea tichetelor de vacanță este o astfel de măsură”, conchide Cosmin Marinof.