Asiguratorii risca sa ramana fara autorizatie daca legiuitorul nu se grabeste Cu cateva exceptii, cele mai multe societati de asigurari s-au aflat in ultima perioada intr-o ipostaza ingrata. Au pandit modificarea legii care le reglementeaza activitatea, proiect pasat intre Parlament si Guvern, fiind oricand gata sa declanseze spargerea companiei in doua daca oficialii se misca prea incet. “Sunt gata oricand sa aplic planul B. Cererea de divizare a societatii incepand
Asiguratorii risca sa ramana fara autorizatie daca legiuitorul nu se grabeste
Cu cateva exceptii, cele mai multe societati de asigurari s-au aflat in ultima perioada intr-o ipostaza ingrata. Au pandit modificarea legii care le reglementeaza activitatea, proiect pasat intre Parlament si Guvern, fiind oricand gata sa declanseze spargerea companiei in doua daca oficialii se misca prea incet.
“Sunt gata oricand sa aplic planul B. Cererea de divizare a societatii incepand cu 1 ianuarie 2006 este deja pregatita daca legea nu se schimba pana la finele anului”, spune Tudor Moldovan, presedintele Generali Asigurari. La fel ca el, sefii altor companii din domeniu care practica atat asigurari de viata, cat si generale, au pus deoparte bani pentru infiintarea unei noi societati careia sa ii fie transferat portofoliul de viata. Daca nu o fac, risca, potrivit legislatiei in vigoare, sa isi piarda autorizatia de functionare din 2006.
Promisiunile Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor (CSA) le-au dat totusi speranta ca nu vor fi nevoiti sa cheltuiasca nimic. “Am trimis o scrisoare la CSA si ni s-a raspuns ca, printr-un proiect de modificare a legii, obligatia de a separa asigurarile de viata de cele generale va fi eliminata”, precizeaza Moldovan. Pentru o societate ca a sa, promisiunea valoreaza intre 50.000 si 100.000 de euro, bani care nu vor mai fi cheltuiti pe la avocati si pentru alte proceduri de infiintare a unei noi societati. Suma merita asteptarea, majoritatea companiilor fiind pregatite sa declanseze divizarea doar in ultimul moment, pentru a evita pierderea autorizatiei, in cazul in care ar fi cert ca legea nu mai poate fi modificata la timp. “Cineva va trebui sa plateasca, insa, despagubiri daca autoritatile modifica legea in ianuarie sau mai tarziu si ajungem sa cheltuim degeaba acesti bani”.
Renuntarea la masura prevazuta in Legea nr. 403/2004, act normativ care a modificat Legea nr. 32/2000 privind societatile de asigurari si supravegherea domeniului, a fost luata in considerare dupa ce oficialii romani s-au convins ca au introdus-o degeaba. Cerintele europene, invocate initial, de separare a activitatii de asigurari s-au dovedit a nu fi imperative, in Uniunea Europeana continuand sa existe tari care accepta practicarea ambelor tipuri de polite (viata si non viata) in cadrul aceleiasi companii. Evidenta contabila se tine, oricum, separat.
De la promisiunea Comisiei de Supraveghere si pana cand companiile pot rasufla usurate este insa cale lunga. Cum CSA nu are initiativa legislativa, eliminarea obligatiei de separare a activitatii de asigurari trebuia stabilita fie in Parlament, printr-o lege de modificare, fie in Guvern, prin ordonanta de urgenta. Proiectul a ajuns in ambele locuri, dar nu a iesit din niciunul. “Am depus proiectul in Parlament, la Comisia de Buget-Finante din Senat, iar martea viitoare urma sa ii fac prezentarea, in conditiile in care de la Guvern intelesesem ca nu va fi aprobat prin ordonanta de urgenta”, spune presedintele comisiei, Varujan Vosganian. Intre timp, insa, Palatul Victoria s-a razgandit si se arata dispus sa rezolve el problema. Ministerul Finantelor a avizat proiectul, dupa aproape o luna de tinut in sertar. “Ministrul Sebastian Vladescu m-a informat ca, pana la urma, va inainta proiectul joi, sub forma de ordonanta de urgenta, pentru a fi discutat Guvern”, arata Vosganian. In circuitul avizarilor preliminare a fost introdus si vicepremierul George Pogea, care inca nu-si daduse acordul.
Obisnuiti deja de Comisia de Supraveghere sa primeasca reglementarile esentiale pe ultima suta de metri (autorizatiile si normele RCA pe anul urmator s-au aprobat, ani la rand, aproape de Revelion), companiile din domeniu nu mai sunt surprinse ca institutii ca Parlamentul sau Guvernul le tin de data aceasta in suspans pana pe 31 decembrie. Cu exceptia unor societati ca ING Asigurari, AVIVA, AIG Life sau Omniasig Life, care nu practica decat asigurari de viata si de persoane, dar si a BCR Asigurari, care a vrut sa se fereasca de emotii pe finalul anului si a infiintat o societate separata de asigurari de viata, cele mai multe companii urmaresc zilnic actele normative aprobate si stau cu banii pregatiti pentru cazul in care proiectul care le intereseaza nu apare pana la finele anului si va trebui sa se divizeze.
ALTA INTARZIERE: RADIEREA MASINILOR NEASIGURATE
Un alt proiect de act normativ blocat intr-un minister, promis nu numai pietei asigurarilor, ci si oficialilor de la Bruxelles, este cel care va permite radierea masinilor fara asigurare RCA. Termenul angajat in fata UE (deja depasit) era luna noiembrie, masurile incluse fiind cerute expres de oficialii europeni, in conditiile in care “cazul RCA” a motivat acordarea unuia dintre “steguletele galbene”.
Elaborat la CSA, in colaborare cu Ministerul Integrarii, proiectul nu putea sa fie, totusi, asumat, inainte de a fi trimis Guvernului, decat de Ministerul de Interne, institutie responsabila cu inmatricularea si radierea masinilor.
Aici nu a reusit insa decat sa se blocheze, mai exact la Directia Juridica, unde cei doi specialisti nu si-au facut curaj sa semneze un act care ar schimba din temelii sistemul si i-ar scapa pe politisti de vanarea pe strada a soferilor fara asigurare. Proiectul prevede colaborarea intre CSA si Ministerul de Interne, acestea urmand sa compare lista autoturismelor inmatriculate cu lista celor asigurate RCA. Pentru un autovehicul gasit neasigurat proprietarul va primi o scrisoare de avertizare. Dupa clarificarea situatiei va avea de ales: incheie polita sau isi vede masina radiata.