Polonia, Slovenia, Cipru, Malta, Republica Ceha, Estonia, Letonia si Lituania pot rasufla usurate ca, dupa ani de negocieri si tergiversari din partea Uniunii Europene, termina cursa aderarii. Entuziasmul viitorilor lor colegi este mult mai temperat. Dezvoltarea economica a tarilor din anticamera UE este cu 40 de procente sub media Uniunii si sunt temeri serioase ca intregul bloc european va fi tras inapoi. Ce nu observa totusi scepticii, dar a observat Comisia Europeana, este ca, incercand sa doboare stacheta fixata atat de sus, statele din centrul si estul Europei si-au reformat si restructurat economiile intr-un ritm superior celui din Uniune. Cresterea economica in regiune a fost cu 3% mai mare, iar rata de adoptare a legislatiei UE cu 2% mai ridicata. Travaliul celor zece nu se termina insa aici. Comisia Europeana a ajuns la concluzia ca Polonia, Ungaria si Republica Ceha au inca de luptat cu coruptia si de privatizat industria. Cat despre restul tarilor, mai mici si cu economiile axate pe servicii, concluzia este ca sunt necesare doar retusuri legislative si tinerea in frau a coruptiei in randurile functionarilor de stat.
Cehii nu se indura sa privatizeze
Restanta la privatizare este mare. Minele de carbuni din nordul Boemiei trebuiau vandute anul trecut, la fel si holdingul petrochimic Unipetrol. Compania Czeh Telecom ba a fost scoasa la privatizare, ba a fost retrasa. Guvernul de la Praga nu a fost multumit de ofertele primite si a preferat sa mai astepte, asumandu-si riscul de a primi bile negre de la Comisia Europeana si de la organismele financiare internationale. Cuvantul de ordine este banul. Prea putini bani din privatizare, prea putini bani in administratia de stat. Romania nu ocupa de una singura pozitia de tara cu functionari corupti si prost platiti. Comisia Europeana arata cu degetul si administratia publica din Cehia, care sufera de lipsa de personal calificat, hemoragie de profesionisti si coruptie.Subventionarea ramane pasiunea ungurilorAu promis ca ianuarie 2004 inseamna sfarsitul subventionarii produselor agricole. Suntem in februarie, si guvernul de la Budapesta ignora nemultumirea vadita a Comisiei Europene, tragand de timp pana in ultima clipa. Vinurile unguresti, zaharul si carnea de pasare intra in continuare pe piata europeana, dar si pe cea romaneasca, la preturi competitive, datorate nu reducerii costurilor de productie, ci subventiilor. Ungaria nu poate pati nimic, inca nu este membra a UE. Asa cum, deocamdata, nu poate pati nimic nici pentru ca nu a retras in totalitate facilitatile acordate parcurilor industriale.
Polonia amana reforma fiscala
In martie 2003, guvernul polonez anunta demarajul unei reforme fiscale dureroase ce ar fi trebuit sa duca la scaderea cheltuielilor publice, a consumului si la majorarea veniturilor bugetare. Singurul obiectiv indeplinit este si unicul digerabil: impozitul pe veniturile corporatiste a scazut de la 27%, la 15%. Constienta ca in nici un caz nu va ajunge in acest fel la echilibrarea finantelor publice, Polonia prefera sa ceara amanarea intrarii in zona euro.
Comisia Europeana are de furca si cu tarile membre
Concomitent cu rezultatele monitorizarii tarilor din centru si estul Europei ce vor adera in mai 2004, CE a lansat si schita preliminara a raportului referitor la stadiul indeplinirii obiectivelor Agendei Lisabona. Concluzia este trista pentru CE, care promoveaza conceptul blocului economic european fara granite: statele membre se opun tacit, prin bariere netarifare si legislatie interna subtila, liberei circulatii a marfurilor, persoanelor, serviciilor si capitalurilor. 40% din legislatia UE nu este adoptata, iar situatia economica a Frantei si Germaniei pune sub semnul intrebarii Pactul de stabilitate si crestere.