Comparativ cu anul trecut, optimismul românilor este în creștere, acordând situaţiei actuale a ţării o majorare de aproape un procent. Chiar dacă 88% dintre români recunosc că au abandonat în ultimul an anumite proiecte din motive financiare, dar sunt gata să cheltuiască din nou pentru a-şi menţine standardul de viaţă. În acelaşi timp, procentul celor care intenţionează să economisească mai mult în 2012 s-a majorat de la 14 la 25%.
Acestea sunt concluziile studiului Observatorul Cetelem, realizat de Cetelem, cea mai mare companie pe piaţa creditelor de consum din România, în parteneriat cu compania de studii şi consultanţă BIPE. Studiul a fost realizat pe baza unei cercetări derulate pe teren în noiembrie-decembrie 2011 de Institutul de cercetare TNS Sofres, pe un eşantion reprezentativ format din persoane de peste 18 ani din 12 ţări: Spania, Franţa, Italia, Portugalia, Germania, Marea Britanie, Cehia, Slovacia, Ungaria, Polonia, România şi Rusia și 500 de persoane intervievate pe țară.
În 2012, consumatorii europeni rămân pesimişti, încrederea lor atingând un nivel minim istoric, de 3,8 puncte din 10 posibile. Percepţia românilor asupra situaţiei lor materiale este în tonul mediei est-europenilor, 39% dintre cei chestionaţi declarându-se satisfăcuţi sau foarte satisfăcuţi de situaţia lor.
Principalele preocupari ale românilor sunt legate de îmbunătăţirea sau menținerea standardelor de viaţă (71%) şi asigurarea unei educaţii bune pentru copiii lor (71%). Românii şi polonezii se menţin pe un loc fruntaş în rândul europenilor care vor să-şi majoreze cheltuielile în 2012.
Topul intenţiilor de cumpărare pentru 2012 la nivel european a rămas aproximativ acelaşi ca anul trecut, excepţie făcând achiziţia de telefoane mobile, care a pierdut din importanţă în favoarea mobilierului (36%). Pe un loc fruntaş se situează în continuare vacanţele (50%), în scădere cu 5 puncte procentuale faţă de 2011, urmate de produsele electrocasnice, în aceeaşi pondere ca şi anul trecut (42%), şi lucrările de renovare a locuinţei, în scădere cu numai două puncte procentuale faţă de 2011 (37%). În ceea ce priveşte intenţia de a cheltui mai mult în 2012, Europa de Est păstrează aceeaşi tendinţă ca şi în 2011, înclinând balanţa în favoarea consumului, în vreme ce vesticii se gândesc mai mult la economisire.