Navele pentru cereale au început să navigheze către porturile ucrainene de la Dunăre, lângă România. Trecerea în siguranță a opt nave de marfă din Marea Neagră către porturile fluviale Reni și Izmail, de-a lungul Canalului Dunăre-Marea Neagră, este o evoluție foarte importantă pentru economia Ucrainei.
Cucerirea Insulei Șerpilor a făcut posibil exportul de cereale
În curând, navele ar trebui să navigheze înapoi pe aceeași rută – și apoi să iasă din Marea Neagră prin strâmtoarea Bosfor a Turciei.
„Chiar și o redresare parțială a exporturilor maritime va stimula achizițiile de cereale de către comercianți, ceea ce va susține prețurile interne”, a declarat bursa de cereale a țării, potrivit Forbes.
Navele, fiecare transportând potențial mii de tone de marfă, ar putea ajuta la accelerarea fluxului de grâu și alte cereale – milioane de tone – care s-au adunat în silozurile Ucrainei de când flota rusă de la Marea Neagră a blocat cel mai mare port al Ucrainei, Odesa, începând din februarie.
Operațiunea ucraineană de două luni de distrugere a garnizoanei ruse de pe Insula Șerpilor, care s-a încheiat cu o victorie pentru ucraineni, pe 30 iunie, a făcut posibil exportul de cereale. Insula Șerpilor este la doar 20 de mile de Delta Dunării, unde fluviul se varsă în Marea Neagră.
Forțele ruse de pe insulă, inclusiv bărcile de patrulare și lansatoarele de rachete, puteau amenința navele care intrau sau părăseau canalul – făcându-le nesigure.
Dar asta a luat sfârșit. „Eliberarea Insulei Zmiiny (Șerpilor) a permis reluarea navigației pe canalul ucrainean din porturile Reni și Izmail, până la Marea Neagră, ceea ce stimulează exportul de produse ucrainene”, a explicat bursa de cereale, folosind numele ucrainean pentru Insula Șerpilor.
Guvernul de la Kiev a anticipat această evoluție
După ce flota rusă de la Marea Neagră a capturat insula, pe 24 februarie, și a instituit blocada, guvernul ucrainean a trecut la recondiționarea porturilor dezafectate la Dunăre, inclusiv Reni și Izmail. Cerealele au început să sosească în porturile fluviale pe cale rutieră și pe calea ferată.
Însă, luni de zile, cerealele ucrainene au traversat de-a lungul Canalului Dunării, până în porturile românești, și apoi în Marea Neagră. Au fost încetiniri și blocaje, deoarece canalul care leagă porturile românești de Marea Neagră este prea îngust pentru ca navele care navighează în direcții opuse să treacă unele pe lângă altele.
Acum, ritmul de transport în vestul Mării Negre se poate accelera — foarte mult. În martie, Ucraina a expediat de la Odesa doar 200.000 de tone de cereale – patru la sută din totalul obișnuit. Datorită creșterii transportului rutier și feroviar, plus trecerea către rutele maritime românești, exporturile au crescut la 2,5 milioane de tone în iunie – jumătate din totalul de dinainte de război. Exporturile în această lună ar trebui să fie semnificativ mai mari.
Dar exporturile de cereale ale Ucrainei vor rămâne cel puțin parțial suprimate, atât timp cât Odesa, la 80 de mile nord de Insula Șerpilor, rămâne blocată. „Adevărul este că nu există alternativă la porturile maritime”, a declarat Alla Stoyanova, șefa departamentului de agricultură pentru regiunea Odesa, pentru The Guardian.
Guvernul turc a negociat cu guvernul rus, în speranța ridicării blocadei de la Odesa – până acum fără succes. Cu toate acestea, o redeschidere a Odesei nu va restabili pe deplin comerțul cu cereale al Ucrainei, deoarece trupele ruse, în patru luni de lupte, au distrus sau ocupat o treime din terenurile agricole ale Ucrainei.