O prietenie frumoasă începe cu un pahar de vin. De Porto, mai exact, în contextul în care producătorii licorii îşi propun să cucerească România cu un sec de Dao. Sunt doi ani de când ţara noastră nu-şi mai face simţită prezenţa oficială la târgul internaţional de turism al Portugaliei, însă prin intermediul turoperatorilor reuşeşte încă să menţină viu interesul lusitanilor. „Europa de Est devine încet o piaţă pe care am vrea să o cucerim, iar România intră pe lista statelor în care ne propunem să ne extindem“, spune reprezentanta Associacao das Empresas de Vinho do Porto, asociaţia care reuneşte producătorii de vinuri din zona Porto. Imediat îşi motivează şi interesul faţă de România:
„Anul trecut, producătorii au primit în vizitele de la podgorii (tururi care presupuneau şi degustări de vinuri – n.red) 2.000 – 3.000 de persoane“.  Cifra este cu atât mai surprinzătoare cu cât turiştii români care au venit în nordul Portugaliei reprezintă un sfert din totalul celor care au vizitat ţara în 2012.
Deşi premisele relaţiei Portugalia-România par favorabile, acestea sunt neglijate de autorităţi. „Ministerul Turismului ar trebui să nu mai anuleze deplasările la târguri. Aşa cum noi, turoperatorii, învăţăm să promovăm destinaţiile pe care le vindem, aşa şi ministerul ar trebui să înveţe cum să-şi promoveze ţara“, spune Aurelian Herda, manager de produs al Interra Travel, una dintre agenţiile care promovează destinaţia România la  târgul de la Lisabona. „Din traficul de incoming (turişti străini veniţi în România – n.red) spaniolii şi portughezii reprezintă un procentaj de luat în calcul“, completează acesta.
Prietenie win-win
Portughezii cunosc Delta Dunării şi Bucureştiul. Unii vor să organizeze evenimente internaţionale (congrese, expoziţii) în Capitală, alţii nici nu vor să audă de Bucureşti în defavoarea Sofiei. Aici ar fi de menţionat că Bulgaria apare mai des decât România pe lista reprezentanţilor portughezi din turism interesaţi să desfăşoare afaceri în estul Europei. „De vină“ în acest caz, spun turoperatorii, sunt germanii şi investiţiile lor la sud de Dunăre, acţiunile globale şi workshopurile de amploare organizate de ministerul de resort bulgar, adică tocmai acele capitole la care România stă prost. Chiar şi în acest caz, posibilităţi de parteneriate sunt şi pentru noi. Poate anul acesta, mai mult ca oricând, după cum subliniază agenţiile de turism. „Portugalia este un pariu câştigat. Criza şi-a pus amprenta pe această ţară, au tarife mici cu care atrag turiştii, iar TAP (operatorul aerian lusitan) a făcut multe ca să promoveze România (rezultatul s-a văzut la final de 2012, când compania aeriană a decis să dubleze numărul curselor către şi dinspre Lisabona, de la trei la şase pe săptămână – n.red)“, spune Răzvan Dăbuleanu, unul dintre acţionarii Exact Travel. „Recomand ministerului să promoveze România, să acorde un buget care să-i aducă pe portughezi în ţară, pentru ca operatorii străini să vadă ce vând“, completează acesta.
Însă, până când autorităţile vor face demersurile necesare pentru a ne promova şi în Portugalia, tot agenţiile de turism sunt cele care vor trezi interesul lusitanilor pentru grădina carpatică. În aprilie, presa şi turoperatorii lusitani vor veni să cunoască România.