Culisele concertului anului în România

Conform planurilor iniţiale, fanii Madonnei ar fi trebuit să-şi vadă idolul încă din toamna anului trecut. Cum s-a negociat, cu ce sumă a fost convinsă să vină în Bucureşti şi cum decurg pregătirile pentru concert, într-o analiză Capital. Venirea Madonnei este rezultatul unor îndelungi negocieri, începute în ianuarie 2008 şi încheiate abia nouă luni mai târziu. Cum, la acea vreme, Europa de Est nu era inclusă în turneul Sticky&Sweet, organizatorul local, Emagic Ente

Conform planurilor iniţiale, fanii Madonnei ar fi trebuit să-şi vadă idolul încă din toamna anului trecut. Cum s-a negociat, cu ce sumă a fost convinsă să vină în Bucureşti şi cum decurg pregătirile pentru concert, într-o analiză Capital.

Venirea Madonnei este rezultatul unor îndelungi negocieri, începute în ianuarie 2008 şi încheiate abia nouă luni mai târziu. Cum, la acea vreme, Europa de Est nu era inclusă în turneul Sticky&Sweet, organizatorul local, Emagic Entertainment, a trebuit să amâne evenimentul cu aproape un an. Prelungirea discuţiilor era firească, ţinând cont că, după cum afirmă Laura Coroianu, director general al Emagic, „este cel mai de anvergură eveniment organizat vreodată în România“. Şi trebuie crezută pe cuvânt, întrucât firma sa are în palmares unele dintre cele mai de succes concerte de până acum, între care Metallica, Depeche Mode sau seria de festivaluri B‘estfest. În ce stadiu se află lucrurile în momentul de faţă? Desfăşurătorul evenimentului este realizat în proporţie de 95%, tuşa finală urmând să fie dată chiar de reprezentanţii Madonnei, aşteptaţi în ţară la sfârşitul primăverii.

Still ”a material girl”

Promovat de Live Nation şi organizat de Emagic, concertul Madonnei de la Bucureşti este inclus în Sticky & Sweet Tour, turneul de promovare a albumului „Hard Candy“, extins anul acesta şi în Europa de Est. Turneul este deja considerat cel mai bine vândut din istoria unui artist solo: 281,6 milioane de dolari şi peste 2,34 milioane de bilete, cele mai multe fiind pe Bătrânul Continent.

”Madonna este un artist important oriunde în lume. Vinde mai multe bilete în Europa întrucât are mai multe concerte acolo”, a declarat pentru Capital Arthur Fogel, CEO Global Touring şi chairman la Global Music.

Deşi nu a făcut niciun comentariu despre comisionul Madonnei, Fogel afirmă că turneul Confessions, cel dinaintea Sticky and Sweet a fost al doilea concert, ca success din cariera Madonnei. Cât despre prima apariţie a artistei în România, impresarul afirmă că ”se aşteptă să fie un show pe cinste”.

Reţetă de succes

Potrivit primelor estimări se pare că la concertul de la Izvor vor fi peste 70.000 de persoane, în următoarea perioadă urmând să fie puse la punct toate detaliile. ”Multe sunt încă pe schiţă, dar în lunile următoare totul va fi finalizat. Este cel mai de anvergură eveniment organizat vreodată, în România”, explică Coroianu, păstrându-şi convingerea că vom avea parte de un nou sold out. Lucru posibil, dacă ne luăm după succesul biletelor vândute până în prezent: peste 80% din totalul disponibil.

”Vânzarea biletelor a fost o surpriză foarte plăcută, ne-a întrecut aşteptările”, confirmă şi Coroianu. Doar în prima săptămână, în perioada cu promoţională cu Vodafone, s-au vândut 25% dintre biletele disponibile, fiind cea mai rapidă vânzare din istoria concertelor de până acum. De asemenea, concertul este în prezent cel mai de succes eveniment al anului din punct de vedere al vânzării biletelor din reţeaua Ticket Point. ”Acest concert a influenţat evoluţia business-ului cu o creştere de aproximativ 10% a cifrei de afaceri comparativ cu aceeaşi perioada din 2008”, declară Andrei Tuturuga, manager Ticketpoint.

Bugetul evenimentului, din şapte cifre

”Ca ordin de mărime pot spune că depăşeşte bugetul BestFest, care este un festival de două scene, cinci zile şi 30 de artişti”, explică Coroianu. ” Bugetul a sărit de patru milioane de euro şi Madonna depăşeşte cu mult bugetul BestFest”, adaugă aceasta.  Transportul echipamentelor intră în comisionul artistei, dar mai sunt şi alte costuri pe care organizatorul le plăteşte în plus, tocmai de aceea bugetul se ridică la mulţi bani. 


Pază demnă de un şef de stat

Onorariul vedetei va depăşi substanţial sumele primite de artiştii care au concertat până acum în România. Conform estimărilor Madonna va încasa aproape 4 milioane de euro. Până la 40% din sumă ar putea fi achitată de sponsorul principal, Vodafone, restul cheltuielilor fiind acoperite din vânzarea de bilete. Potrivit reprezentantei Emagic, vedeta va sta în România o singură noapte, cea de dinainte de concert, urmând ca imediat după căderea cortinei să părăsească ţara. Ce nu se cunoaşte încă este hotelul care o va găzdui. Apropierea de parcul Izvor, dar şi dimensiunile adecvate pentru echipa de peste o sută de oameni a vedetei ar putea face din JW Marriott prima opţiune. Ca peste tot în lume, cântăreaţa va fi acompaniată de propriul dispozitiv de bodyguarzi. Apoi, tot ceea ce ţine de pază va cădea, cel mai probabil, în sarcina BGS, firma cu care Emagic a colaborat la toate celelalte evenimente. Compania va fi nevoită să-şi cheme în acest scop aproape întregul efectiv de angajaţi, întrucât, după cum spune Laura Coroianu, „va fi vorba de cel mai mare număr de forţe de ordine mobilizate până acum la un astfel de eveniment“. Pentru comparaţie, la primul concert Depeche Mode au luat parte 850 de agenţi de pază. Pe scurt, totul pare bine pus la punct. Cea mai mare emoţie? „Sperăm să nu plouă“,  zâmbeşte Laura Coroianu.

Dacă îţi iese bine un concert Madonna, e ca şi cum ţi-ai da doctoratul în organizarea de evenimente.
Laura Coroianu, CEO Emagic

Esenţial

  • 100 tone are scena pe care va concerta vedeta şi echipamentul aferent. La monta­rea ei se vor folosi o sută de ca­­mi­oane, 12 motostivuitoare şi 30 de vehicule ATV. Este ca şi cum s-ar construi un mini-oraş în 12 zile.

    ORGANIZARE
    – 115 minute va fi durata show-ului de la Bucureşti.

  • – Nu vor fi bisuri.
    -1.200 de oameni participă, în total, la organizarea evenimentului.
    – Minimum 60.000 de spectatori sunt aşteptaţi la concertul din parcul Izvor. Pentru a-l aduce la standardele unei zone dedicate concertelor, parcul va fi transformat radical, prin montarea unei tribune de 6.000 de scaune, a barurilor şi grupurilor sanitare.
    – 6 kilometri de gard vor împrejmui amplasamentul.

    Premieră
    Surse din piaţă afirmă că este pentru prima dată când compania din România, Emagic, nu este efectiv organizator, ci doar subcontractor, toate cheltuielile, dar şi câştigurile, aparţinând Live Nation. Organizatorului local îi revine, în acest caz, un comision din vânzările de bilete.

    1.200 de oameni

Echipa care pregăteşte concertul Madonnei depăşeşte 1.200 de oameni. Madonna vine cu un întreg personal, inclusiv de catering. Artista vine cu bucătarii ei, iar Emagic va monta niste containere speciale cu chiuvete pentru spălat vase.


Românii, privilegiaţi

Comparaţie preţ bilete la concertele Madonnei

  • 28 de euro, cel mai ieftin bilet, şi 186 de euro, cel mai scump, în România
  • La Paris – cel mai ieftin: 82,50 de euro, cel mai scump: 192,50 de euro
  • La Barcelona – un bilet costă minimum 70 şi maximum 378,5
  • La Munchen – cel mai ieftin este 70 de euro şi cel mai scump 499 de euro
  • La Sofia – cel mai ieftin este 51 de euro şi cel mai scump 102 euro