Recent, compania Grum, responsabilă cu distribuirea a circa 50% din mesajele nesolicitate la nivel global, a fost închisă. Prăbuşirea acestei caracatiţe uriaşe a dezvăluit o serie de informaţii despre modul în care funcţionează industria care invadează e-mailurile utilizatorilor de internet. Astfel, au fost scoase la iveală baze de date impresionante cu care lucrau aceste companii „pirat“, ce cuprindeau adrese de contact, conturi bancare, numere de telefon şi uneori chiar date din paşaport. Mai mult, s-au găsit informaţiile personale ale celor 800.000 de oameni care au cumpărat medicamente de pe site-urile promovate în mesajele spam în ultimii patru ani.

Circa 70% din mesajele eletronice care circulă pe internet fac parte din categoria spam şi o mare parte dintre acestea promovează medicamente precum Viagra. Industria care angrenează aceste mesaje are în centru farmacii online, care procesează datele de pe cardul de credit şi distribuie medicamente. Aceste farmacii apelează la distribuitorii de mesaje spam pentru a-şi promova produsele care se vând ilegal: practic se vând medicamente care au nevoie de o prescripţie medicală.

Caracatiţa spam

Distribuitorii de spam sunt prestatori de servicii independenţi care  lucrează pe baza unui comision ce variază în funcţie de nivelul de performanţă. Documentele date publicităţii în urma prăbuşirii Grum dezvăluie procesul de negociere care are loc între un proprietar de farmacie online şi un distribuitor de mesaje nesolicitate pe care intenţionează să îl recruteze. Discuţiile se poartă prin intermediul unui serviciu de mesagerie instant. Proprietarul farmaciei îi explică furnizorului de servicii spam că toată lumea începe cu un comision de 30% din vânzări, care creşte automat cu volumul de comenzi. Furnizorul îi spune că are capacitatea de a trimite 400 de milioane de mesaje pe zi şi că nu lucrează cu un comision mai mic de 40%. Aceste negocieri durează câteva săptămâni până se ajunge la o înţelegere. Distribuitorul de mesaje spam se asigură în această perioadă că farmacia online deţine servere securizate şi are capacitatea să proceseze cărţi de credit la un volum mare.

Dar aceste farmacii nu lucrează cu o singură „companie de spam“. Cea mai mare farmacie cu prezenţă online are contracte cu 3.500 de distribuitori. Aceştia sunt trataţi de proprietarii farmaciilor asemenea unor adevăraţi vânzători: organizează conferinţe pentru ei sau concursuri în care cel mai bun „spammer“ poate câştiga un Humvee.

Majoritatea distribuitorilor de mesaje spam nu câştigă nici 200 dolari pe an, dar cei buni ajung cu uşurinţă la un milion de dolari pe an. Diferenţa dintre un distribuitor bun şi unul neexperimentat nu stă neapărat în nivelul de atractivitate al mesajului pe care îl trimite, ci în capacitatea acestuia de a trece de filtrele de securitate ale clienţilor de e-mail şi cel mai important, accesul la o bază de date impresionantă. Nu de mult timp, Sony a fost ţinta unui atac cibernetic şi informaţiile personale ale milioane de utilizatori de PlayStation au fost furate. O asemenea bază de date este o mină de aur pentru un distribuitor de spam.

A treia parte

Imperiul este format din trei părţi: în centru sunt farmaciile online, distribuitorii de mesaje nesolicitate asigură partea de vânzări şi mai există zona de distribuţie efectivă a produselor. De regulă, aceste farmacii nu au depozite cu medicamente, ci au contracte cu furnizori de medicamente generice din India şi China care pun aceste produse în plic şi le distribuie la adresele solicitate.

Conform unui studiu realizat pe baza informaţiilor apărute după prăbuşirea Grum, 75% dintre persoanele care au cumpărat medicamente online, au cumpărat Viagra sau alte medicamente folosite la tratarea disfuncţiilor erectile. Problematic este faptul că 15% dintre cumpărători au achiziţionat medicamente care tratează probleme de inimă, diabet sau acneea, în cazul cărora apar o serie de efecte secundare nedorite. În plus, odată ce ai cumpărat eşti asaltat cu zeci de mesaje în fiecare zi şi chiar telefoane.

Ascultaţi mai jos o analiză completă a acestui fenomen realizată de jurnaliştii de la NPR
<embed src="https://www.npr.org/v2/?i=169424047&#38;m=169442007&#38;t=audio" height="386" wmode="opaque" allowfullscreen="true" width="400" base="https://www.npr.org" type="application/x-shockwave-flash"></embed>