Potrivit scrisorii deschise transmise cancelarului german de către reprezentanții Sonimpex, reţeaua de magazine Lidl a scos pe piaţa românească, în perioada 2011 – 2012, o pastă de prune tartinabilă cu eticheta de ‘magiun de prune’ la un preţ de trei ori mai mic decât cel al produsului Sonimpex Serv Com, deşi produsul nu îndeplineşte condiţiile legale de etichetare şi tehnologia de fabricare.
De altfel, în prima parte a anului, Bibiana Stanciulov, care a lansat pe piață ”Magiunul de prune Topoloveni”, amenința că îl va acţiona în judecată pe retailerul german Lidl pentru comercializarea unui sortiment de magiun de prune fără drept de marcă.
Motivațiile producătorului român
”Din dorinţa de a oferi consumatorilor produse ieftine pe timp de criză, comerciantul german Lidl, care între timp a devenit şi deţinător şi producător de branduri proprii de produse alimentare a scos în perioada 2011 – 2012 pe piaţa românească o pastă de prune tartinabilă cu eticheta de ‘magiun de prune’ la un preţ de trei ori ori mai mic decât cel al produsului nostru. Produsul Lidl a fost fabricat în Polonia, cu materie primă din Serbia, importată sub formă de piure de prune la un preţ foarte scăzut faţă de cel al prunelor proaspete din Uniunea Europeană”, îi scriu reprezentanții Sonimpex cancelarului german.
”Nimeni în România, dintre producătorii români concurenţi nouă, nu a îndrăznit să căpuşeze în acest fel un brand cu mare notorietate ca Magiunul de prune Topoloveni, până la Lidl. Chiar şi atunci când am atras atenţia public reprezentanţilor Lidl că au comis o eroare, răspunsurile lor au fost agresive, mergând până la a nu recunoaşte sancţiunea autorităţilor româneşti de a opri de la comercializare produsul lor şi până la a o contesta în instanţă. De altfel, aşa cum rezultă de pe portalul instanţelor de judecată din România, Lidl a depus plângeri penale împotriva oricărei autorităţi româneşti care i-a aplicat vreo sancţiune”, a completat Bibiana Stanciulov, în scrisoarea deschisă transmisă Angelei Merkel.
Aceasta a precizat că atât producătorii cât şi consumatorii români au salutat apariţia investitorilor străini din domeniul comerţului retail, în ciuda taxelor mari percepute producătorilor, transformându-se, însă, în momentul de faţă, din distribuitori în concurenţi cu practici neloiale.
”Deopotrivă, producători şi consumatori români am salutat apariţia investitorilor străini din domeniul comerţului retail, în ciuda taxelor mari percepute producătorilor şi a comisioanelor la fel de mari percepute clienţilor, fapt reflectat în profiturile uriaşe pe care le scot din ţară în fiecare an. Însă acum, când aceştia se transformă din distribuitori ai producătorilor în concurenţi cu practici neloiale, practicând actele parazitare sub formă de ‘branduri proprii’ la produsele care au o cerere importantă pe piaţă, conflictul devine evident şi vă menţionăm că nu noi, producătorii români, l-am generat! În magazinele Lidl din România, procentul de ‘branduri proprii’ ajunge până la 80% din totalul produselor existente pe rafturi”, a menţionat Stanciulov.
Lupta prin tribunale
În opinia acesteia, lanţurile de retail franceze, cum sunt Carrefour şi Auchan, au alocat spaţii considerabile pentru produsele tradiţionale româneşti, ceea ce nu s-a întâmplat cu lanţurile germane, care ‘nu numai că înlătură în mod agresiv de pe piaţă concurenţa locală, ci şi pun în pericol sănătatea consumatorilor’,.
”Acesta este motivul pentru care ne vom adresa justiţiei române împotriva SC Lidl Discount SRL, care prin uzul de fals şi concurenţa neloială a adus grave prejudicii financiare şi de imagine singurului produs tradiţional românesc protejat la nivel european. Considerăm că aceasta este cea mai corectă formă de a vă arăta că România nu este doar o piaţă de desfacere în UE, că suntem agresaţi prin practici abuzive de un reprezentant al economiei germane şi că niciun producător român nu şi-a permis să căpuşeze vreunul din cele 83 de produse germane cu Indicaţie Goegrafică Protejată”, se mai menţionează în document.
Magiunul de prune Topoloveni a obţinut Indicaţia Geografică Protejată (IGP) la nivel european, fiind deocamdată singurul produs tradiţional românesc din cele peste 4.000, inclus în selecta galerie a celor 1.390 de produse europene cu această calitate. De asemenea, în 2010 şi 2011 a fost premiat cu Superior Taste Award de către Institutul Internaţional pentru Gust şi Calitate de la Bruxelles.
Magazinele lanţului germanLidl au în rafturi circa 1.200 de produse, 80% dintre ele fiind mărci proprii.
Citește și Conflict între Lidl și producătorul magiunului de Topoloveni