Vânzările Dacia s-au ridicat în 2017 la 655.235 unități, cu 12,2 % mai mult față de nivelul atins în 2016.  Din acest total, doar 43.262 de vehicule au fost cumpărate de clienți români, restul de 611.973 vehicule fiind comercializate în alte state de pe întreg globul.

Cu 43.262 vehicule comercializate (+ 11,3% față de nivelul înregistrat în 2016) și o cotă de 29% din vânzările de vehicule noi, Dacia s-a impus și în 2017 drept lider detașat pe piața din România. De altfel, conform oficialilor producătorului, acest rezultat este cu atât mai remarcabil, cu cât fiecare model al gamei Dacia și-a menținut poziția de lider în segmentul său. Cu peste 16.200 de unități comercializate, ceea ce înseamnă aproximativ 40% din vânzările totale ale mărcii în România, Logan berlină continuă să fie cel mai popular model Dacia în țara noastră.

Logan MCV a continuat să fie cel mai vândut model break din România (3.200 unități). Lansată la sfârșitul primului semestru din 2017, versiunea Stepway reprezintă deja un sfert din vânzările totale ale modelului Logan MCV. Sandero domină detașat segmentul B-hatch și, cu peste 8.400 de unități livrate, se plasează pe locul al doilea în clasamentul pe modele. Merită semnalat faptul că peste 75% din clienți au optat în 2017 pentru versiunea Sandero Stepway.

Prima generație a modelului Duster a realizat în 2017 un adevărat sprint reușind să obțină, cu aproape 8.300 de unități comercializate, cea mai bună performanță din întreaga sa carieră, înainte de a preda ștafeta noului Duster. Prezentat la Salonul de la Frankfurt, noul SUV Dacia a fost lansat în luna decembrie pe piața din România. În decurs de numai trei săptămâni au fost vândute 600 de unități, din care primele 100 de exemplare au fost comandate exclusiv online.

Cu peste 950 de unități livrate, din care 40% în versiune Stepway, Lodgy și-a consolidat poziția de lider în segmentul monovolumelor. Rezultate bune au fost înregistrate și de modelele Dokker și Dokker VAN – ambele, ca și Lodgy, produse în Maroc – acesta din urmă reușind să atingă, cu 3.371 de unități, cea mai bună performanță de la lansarea sa în 2012.

 

Europenii caută Dacia

Dacia a fost și în 2017 în ofensivă pe piețele internaționale. În total, în afara României au fost vândute anul trecut 611.973 vehicule, cu 12% mai multe față de anul 2016. Europa domină în clasamentul pe regiuni, peste 460.000 de vehicule vândute de Dacia în 2017 fiind înmatriculate în țările Vechiului Continent.

Cu aproape 120 000 de unități, ceea ce reprezintă cea mai bună performanță înregistrată până în prezent, Franța este prima destinație de export. Dacia se situează pe locul cinci în topul mărcilor cele mai vândute în Hexagon, imediat după Volkswagen. Acest rezultat se bazează în principal pe succesul modelelor Duster și Sandero. Germania ocupă a doua treaptă a podiumului, cu vânzări de aproape 65 000 de unități, iar Italia se situează pe poziția a treia, cu peste 63.000 de unități.

Secretul păstrării prețului redus

Pornită la drum ca marcă „low-cost” a grupului francez Renault, Dacia a primit, de câțiva ani, titulatura „smart buy”. În ciuda orientării către „inteligență”, producătorul român de automobile își bazează în continuare oferta pe un preț cât mai redus, majoritatea modelelor mărcii fiind cele mai ieftine din segmentul lor de piață. Așa cum Capital a mai menționat de mai multe ori în ultimii ani, secretul succesului incontestabil al mărcii Dacia este conceptul „design to cost”. Pe înțelesul tuturor, acesta se traduce prin stabilirea unui preț de referință pentru o anumită piesă / componentă pe care, apoi, designerii, inginerii și furnizorii la un loc caută să o realizeze în limitele costului impus.

„Suntem extrem de atenți când vine vorba de preț”, a explicat Vincent Fournier, director de program pentru Duster. „Este unul dintre principalele motive pentru care oamenii cumpără o Dacia. Astfel, în timpul fazei de dezvoltare am monitorizat și optimizat costul fiecărei componente.”

Un exemplu dat de Fournier în cazul noului Duster este cel al elementelor de pe plafon. „Primul design pentru bara de pe plafonul lui Duster nu a fost ușor de fabricat, deoarece piesa trebuia curbată în două direcții. Ca urmare, prima cotație de preț oferită de furnizor a fost de două ori mai scumpă decât obiectivul. Designerul Dacia sa dus la uzina furnizorului pentru a înțelege constrângerile de fabricație, iar designul a fost simplificat”, explică oficialul.

 

O altă componentă a conceptului „design to cost” este strict utilizarea tehnologiilor care și-au dovedit utilitatea pe alte modele Renault sau Dacia, sau simplificarea tehnologiei deja utilizate în alte modele ale grupului Renault. Pick-up-ul Renault Alaskan, de exemplu, are un sistem sofisticat de supraveghere a împrejurimilor „Bird View” care combină patru camere din care rezultă pe ecranul din mașină o imagine cu tot ce înconjoară mașina. Acest lucru a fost considerat prea costisitor pentru Duster, dar cei de a planificare au solicitat totuși patru camere în echiparea mașinii pentru siguranța în teren accidentat – una în față, una în spate și câte una pe fiecare parte. „Soft-ul care generează imaginea de ansamblu de la camere reprezintă o jumătate din costul întregului sistem. Așa că, în spiritul «design-cost», am eliminat agregarea imaginilor într-una singură” , a detaliat Fournier. „Noi simplificăm tehnologia pentru a o putea oferi la un preț foarte accesibil”, a mai spus oficialul.