Muzicienii români îşi caută succesul în afara ţării. Motivele sunt dimensiunea redusă a pieţei româneşti, afectate de rata uriaşă a pirateriei, ca şi veniturile mai mari din concertele din străinătate.

De la succesul internaţional al formaţiei O-Zone, cu şase ani în urmă, industria muzicală din România a luat în vizor pieţele de muzică din afara ţării, cu siguranţă mult mai rentabile decât cea internă, în ciuda unei rate medii a pirateriei estimată la circa 95%. În cazul României, datele International Intellectual Property Alliance arată că pierderile provocate de piraterie industriei muzicale locale s-au ridicat în 2007 la 15 milioane de dolari.

Nu foarte mulţi artişti români au reuşit să intre pe pieţele externe. „Strategia noastră a fost, încă de la început, să menţinem redus numărul artiştilor locali ai casei noastre de discuri“, afirmă oficialii Universal Music România, reprezentantul local al Universal Music Group, cel mai mare publisher de muzică la nivel mondial.

„Dacă vorbim despre succesul în afara ţării, atunci trebuie să îi amintesc pe cei de la Morandi. Albumul lor «N3XT» a fost lansat cu succes în ţări ca Cehia, Rusia, Polonia, Ucraina, Grecia şi Bulgaria. Mai mult, piesa «Angels (Love Is The Answer)» s-a aflat pe prima poziţie în topul tuturor ţărilor în care albumul «N3XT» a fost lansat.“ În clasamentul celor mai bine vândute albume din portofoliul Universal Music România pe anul 2008, „N3XT“ se află pe locul al patrulea, după „Death Magnetic“ (Metallica), „Rockferry“ (Duffy) şi „Incanto“ (Andrea Bocelli).

Este aproape imposibil să obţii cifre referitoare la vânzări pentru industria muzicală din România – chiar şi doar ca număr de unităţi (CD-uri şi DVD-uri), nemaivorbind de date financiare.

Piaţa românească de muzică: 20 de milioane de euro

142-24537-18_morandi_03.jpgUn alt exemplu de succes este hitul „Dragostea din tei“, al celor de la O-Zone. Linia melodică a refrenului a fost recent inclusă într-o piesă interpretată de Rihanna şi de rapperul T.I., sub titlul „Livin’ Your Life“, care a ajuns în vârful clasamentului „Billboard Hot 100“.

Din 2004, când s-a aflat timp de 12 săptămâni în vârful „Eurochart Hot 100“, cântecul compus de fostul membru al O-Zone, Dan Bălan (care încasează drepturile de autor pentru remake-ul Rihannei), a cunoscut un succes internaţional încă neegalat de nicio altă piesă românească.

Nu toate casele de muzică din România au în portofoliu artişti care vând pe pieţele externe. „Nu avem artişti care vând afară“, explică Andi Enache, manager al A&A Records, companie care deţine licenţa exclusivă Warner Music pentru România. Bătălia de pe piaţa locală are însă o miză relativ mică, dată de volumul ei redus.

„Din păcate, nu există surse care să poată face într-un fel nişte cuantificări la nivelul întregii industrii, nici studii şi nici anumiţi indicatori sau firme specializate“, spune Enache. „Din calculele noastre, putem estima că piaţa de produse finite la nivel de retail – mă refer la CD şi DVD, excluzând manelele şi pirateria – a avut în 2008 o valoare de circa 20 de milioane de euro.“

Un star în formare ar putea fi Inna, pe numele ei real Elena Alexandra (în vârstă de 22 de ani, născută în Mangalia), care a avut, se spune, cel mai bun debut muzical din 2008. Piesa care a propulsat-o pe tânăra cântăreaţă, „Hot“, a fost lansată de casa Roton la sfârşitul toamnei trecute. Inna a debutat alături de un trio de muzicieni – Marcel Botezan, Sebastian Alexandru şi Radu Bolfea -, care alcătuiesc împreună trupa Play&Win; cei trei au compus melodia Innei şi, în trecut, au mai scris piese pentru Activ şi au colaborat cu 3SE. Un alt motiv al succesului Innei este promovarea piesei pe ­site-ul YouTube.com, unde unul dintre cele două videoclipuri ale cântecului ajunsese, săptămâna trecută, la 1,12 milioane de accesări.

Partea cea mai consistentă a ve­ni­turilor artiştilor care vând şi în afara ţării, spun oficialii Universal Music România, o reprezintă „cu siguranţă concertele, dar şi exploatarea materialului muzical pe suport digital sau vânzările produsului fizic (CD)“. În ceea ce priveşte onorariile pentru concertele din străinătate, acestea „diferă în funcţie de eveniment, de amploarea lui.

Contează dacă artiştii se duc în formulă extinsă sau redusă, dacă este un show gratuit sau unul cu bilete. Cu siguranţă, însă, că tarifele de afară sunt mai mari decât cele din ţară.“ Ca termen de comparaţie, în România, un artist cu cota Andreei Bălan încasează circa 1.000 de euro pentru un singur concert, în timp ce trupe ca Voltaj, Holograf sau Iris, ca şi Andra, percep între 3.500 şi 5.000 de euro pe concert.

Viitorul e pe internet

Tot mai puţini oameni cumpără CD-uri la nivel internaţional, publicul fiind interesat de achiziţia muzicii în format digital, de ascultarea ei prin intermediul reţelor de socializare sau de concertele live. Astfel, trupa Coldplay le-a oferit gratuit fanilor, timp de o săptămână, piesa „Violet Hill“, care a avut peste două milioane de descărcări.

Trupa Radiohead a surprins în 2008 pentru că le-a permis fanilor să plătească orice sumă doresc pentru a descărca cel mai recent album al lor. La nivel global, descărcările de piese single au ajuns la 1,4 miliarde, în creştere cu 24% faţă de 2007, în timp ce descărcările de albume întregi au urcat cu 37%.

Piaţa globală, dominată de CD-uri

• Cel mai recent studiu al International Federation of the Phonographic Industry (IFPI) arată că, în primul semestru din 2008, vânzările de muzică pe suport digital au crescut cu 25%, reprezentând 20%, (3,7 mld. dolari) din piaţa globală de muzică, faţă de doar 15 procente în 2007.

• Cu o creştere de 45%, vânzările de muzică în format digital din Marea Britanie au atins, în primele şase luni ale anului trecut, suma de 166 de milioane de dolari.

• Vânzările de muzică pe suport fizic au scăzut cu 12%, cele mai mari scăderi înregistrându-se în Marea Britanie şi Statele Unite ale Americii.

Considerată drept cea mai bună debutantă a anului 2008, Inna face furori cu piesa „Hot“. În decembrie, aceasta ocupa prima poziţie a clasamentului Nielsen Media Research, al celor mai difuzate piese muzicale la posturile de radio din România. În săptămâna 5-11 ianuarie, „Hot“ se afla pe poziţia a noua

142-24538-18_tomboxerair_03.jpgTom Boxer a lansat în 2008, alături de regretata Anca Parghel şi de Fly Project, hitul „Brasil“, exportat cu succes şi în Rusia

Albumul „N3XT“ al formaţiei Morandi s-a clasat pe locul al patrulea în topul celor mai bine vândute albume ale Universal Music în România