Povestea românului care conduce BMW Seria 1 din propriul birou de la Munchen

Thomas Ebner, un timișorean de 32 de ani, a ajuns director de produs pentru Seria 1 la sediul central al BMW din München. Mai jos, câteva sfaturi pe care le dă tinerilor aspiranți la o poziție înaltă.

Mulți tineri din România visează cu ochii deschiși la o slujbă bine plătită în cadrul unei companii renumite. Din nefericire, foarte puțini dintre studenții noștri reușesc să își îndeplinească visul. Există însă și excepții, iar una dintre acestea este Thomas Ebner, german după nume, dar cetățean român născut în 1978 la Timișoara. Începând din 2008, acesta ocupă funcția de product manager la concernul german BMW și are ca sarcină punerea pe piețele din întreaga lume a modelelor din Seria 1.
De la Timișoara la München, via SUA
Într-un colț al „BMW Lounge“ de la Salonul Auto de la Geneva, așezat la doar doi pași de designerul-șef al companiei bavareze, Thomas Ebner răspunde sacadat tirului de întrebări. „Am făcut cea mai mare parte a școlii la Timișoara. În 1994, am plecat cu părinții în Germania și am făcut facultatea la Stuttgart“, explică românul, care face acum parte din divizia de marketing a BMW Group. 
Conform acestuia, pasul către un post atât de important nu a fost făcut brusc. „În timpul facultății, am avut multe experiențe pe la furnizori ai unor mari companii din industria auto. Am lucrat chiar și la Porsche o perioadă“, ne-a declarat Thomas Ebner, menționând că primul contact cu BMW a avut loc în 2001, când, la finalul facultății, a participat la un proiect internațional al companiei. Pentru câteva luni a lucrat în SUA ca intern la departamentul de logistică al companiei bavareze.
„Atunci am scris și lucrarea de diplomă având ca temă lanțul de furnizori BMW. Încet, încet, am primit tot mai multe responsabilități în cadrul firmei. A fost o adevărată provocare, dar am făcut tot ce mi-a stat în putință să îndeplinesc toate sarcinile date de șefi. Rezultatul a fost o ofertă concretă de angajare venită în 2003“, a detaliat Thomas modul în care a ajuns să lucreze pentru o companie de nivel mondial precum BMW.
Dedicat total Seriei 1
În numai cinci ani, românul a trecut de la planificarea vânzărilor pe termen lung la funcția de director de produs. „Munca mea începe cu mult înainte ca produsul pe care îl coordonez să fie pe piață și se termină numai după ce acesta iese din producție. Înainte de lansare, ne ocupăm în special cu punerea la punct a tehnologiei, de solicitările venite din piață. Alcătuim apoi un portret robot al mașinii, care include motor, transmisie, design, dotări, preț etc. Este greu, pentru că mașina trebuie să corespundă cerințelor de pe toate piețele lumii. Liderul de proiect are în subordine o echipă formată din cinci-șase oameni. Eu mă ocup de punerea pe piață a modelului“, spune Thomas Ebner.
Experiența contează
În opinia lui Thomas, orice român poate ajunge șef într-o mare companie. Totul este „să nu aștepți să se rezolve problemele de la sine. Să cauți soluții și să le arăți asta șefilor“. Nu e neapărată nevoie să faci facultatea în străinătate, dar este necesar să cauți experiență încă din timpul facultății. În privința câștigurilor obținute ca manager de produs, Thomas Ebner este vag: „câștig mai mult de 2.000 de euro și mai puțin de 50.000. Între momentul în care m-am angajat la BMW și cel actual salariul mi-a crescut de două-trei ori“.
Salariul mare cere însă și muncă pe măsură. La departamentul de marketing nu există zi standard. „Cei care deschid ușa biroului dimineața sunt cei de la dezvoltare. Noi, de la marketing, suntem cei care o închidem. Nu există un program strict la acest nivel. Totul este să ai rezultatele dorite“, încheie Thomas, neuitând să adauge că nu exclude revenirea pe o poziție similară în România: „depinde de mulți factori. Oricum, nu fac parte din categoria celor care s-au săturat de România“.
Exclusiv on-line
Capital: Am înțeles cum ai ajuns la BMW. Dar care a fost primul tău loc de muncă din cadrul companiei?
Thomas Ebner: Primul job cu acte în regulă la BMW a fost în zona de planificare a preţurilor şi a vânzărilor în divizia de marketing. Întâi am avut ca sarcină planificarea vânzărilor pe termen lung și atunci a început să îmi placă ideea de product management. Am reprezentat interesele rețelei europene de vânzări în discuțiile cu cei de la producție. Acum sunt responsabil la nivel mondial pentru Seria 1 în managementul central. Bineînțeles că am ca principală sarcină acoperirea piețelor mari. Cam tot ce înseamnă comunicare, prețuri, vânzări, cercetare de piață, legătura cu dealerii de pe fiecare piață în parte trece pe la mine. Încet, încet, am primit tot mai multe responsabilități în cadrul firmei.
Capital: Dar nu ești singur în munca asta. E prea mult.
Thomas Ebner: Liderul de proiect are în subordine o echipă formată din cinci-șase oameni. Eu sunt unul dintre aceștia și mă ocup de punerea pe piață a modelului. Strâng date de la toate departamentele: cât va costa motorul, cât șasiul, cât piesele, etc. Asta înainte de producție. Apoi verific modalitățile de punere pe piață.
Capital: În afara Seriei 1, te mai ocupi și de alte modele?
Thomas Ebner: Nu mai am timp de altceva. Dacă înainte de a deveni product manager mă ocupam și de Seria 1, și de Seria 3 sau X1, acum mă dedic total Seriei 1.
Capital: Dar pentru tine mai ai timp?
Thomas Ebner: Îmi rămâne timp și pentru mine. Îmi place să fac sport. Pe lângă „nebunia” pentru mașini îmi plac mult baschetul și sporturile de iarnă.
Capital: Deci a existat o atracție pentru mașini înainte de a aplica la BMW.
Thomas Ebner: Pasiunea pentru mașini o am de mic. Tata a fost mecanic auto și mi-a insuflat probabil această pasiune. Când am văzut cum se lucrează la BMW pasiunea a crescut. Mai ales din momentul în care rezultatele muncii mele au fost palpabile. Vreau să îmi asum mai multe responsabilități. Vreau mai mult. Tot în industria auto și, dacă se poate, tot la BMW.
Capital: Totuși, nu ai momente când îți vine să spui că te-ai săturat?
Thomas Ebner: Deși se muncește mult nu am ajuns niciodată să spun «m-am săturat, nu mai vreau să fac asta». Sunt prea tânăr ca să fi ajuns deja la «burnout».
Capital: De România ce mai știi?
Thomas Ebner: Am doar părinții în Germania. Restul familiei este încă în România. Vizitez, de fapt, țara de câteva ori pe an. Venind din Germania, când vezi haosul din România te cam iei cu mâinile de cap. Sunt probleme, dar eu văd și voința de a face ceva bine. Am fost convins că România va crește rapid însă în ultima vreme văd pași înapoi. Întrebarea este dacă țara face un pas înapoi și doi înainte sau invers?
Capital: Faptul că ești român ți-a afectat relațiile de serviciu?
Thomas Ebner: Faptul că provin din România nu a reprezentat un dezavantaj. De fapt, asta nu a influențat deloc activitatea mea la BMW. Mai am probleme cu accentul din când în când. Cei de aici sunt foarte deschiși. Naționalitatea nu contează. Doar rezultatele. Chiar și în consiliul director BMW are mai multe naționalități. Ideea e să ai tot timpul inițiative, să fii pregătit și să înveți lucruri noi. Eu, cel puțin, nu am avut niciodată probleme la serviciu pentru că sunt român.
Capital: Ce ai sfătui tu un tânăr român să facă pentru a se impune la o mare companie multinațională și să avanseze la fel de repede ca tine?
Thomas Ebner: În primul rând, nu cred că am avansat prea repede. Se putea și mai bine. Am colegi care s-au mișcat chiar mai bine. Sunt mulțumit. Sper să mențin viteza de ascensiune și în continuare. Apoi, dacă vorbim de un tânăr român care vrea să facă o carieră și să avanseze în mari companii, este clar că trebuie să fie dedicat. Nu e neapărat necesar să facă o facultate în străinătate, dar trebuie să caute să obțină experiență încă din timpul studiilor. Eu îi sfătuiesc pe toți să caute contactul cu marii angajatori din România sau din străinătate și să participe la proiectele acestora. Chiar temporar și fără bani. Experiența contează foarte mult. În plus angajatorul are timp să vadă exact ce poți. În marile companii multinaționale, pilele și rudele nu contează. Cel puțin, eu nu am auzit de așa ceva.