Noul sistem informatic centralizat pentru achizițiile publice, anunțat zgomotos de Cabinetul Borisov 3, care de 10 luni e obligatoriu pentru toate companiile și departamentele, funcționează cu o serie de defecte.
În același timp, crearea sa a „mușcat” milioane de leva de la UE.
Utilizarea platformei, obligatorie pentru toți beneficiarii
În Bulgaria, achizițiile publice au fost atribuite începând cu anul 2004. Principala funcție a Agenției pentru Achiziții Publice este de a ține Registrul achizițiilor publice. Scopul său este ca potențialii ofertanți să poată găsi informații despre achizițiile publice la care ar putea participa.
Concurența în alegerea unui antreprenor poate garanta doar că prețurile nu cresc, iar banii contribuabililor bulgari nu se afundă în noptiera cuiva.
Al doilea obiectiv principal este legat de controlul de către public – în registru puteți găsi toate informațiile necesare pentru o investigație completă a unei licitații – participanți, documentație pentru participare, protocoale și decizii.
Până în 2020, acest registru funcționa permițând căutarea să se facă după numele beneficiarului și prin cuvinte legate de obiectul de activitate sau descrierea achiziției publice.
La un moment dat, Agenția pentru Achiziții Publice a decis să creeze un sistem informatic automatizat centralizat „Achiziții publice electronice”. Platforma este făcută pentru a se trece la un proces de achiziții complet electronic. Odată cu modificarea Legii achizițiilor publice, utilizarea platformei devine obligatorie pentru toți beneficiarii, scrie MEDIAPOOL.
Cine a creat noua platformă și cum?
Crearea platformei are loc în două etape și este finanțată în cadrul Programului Operațional „Bună Guvernare” în legătură cu art. 39a din Legea achizițiilor publice. Achiziția publică pentru crearea platformei (00005-2017-0001) a fost atribuită, la începutul anului 2018, societății în temeiul Legii privind datoriile și contractele “Consorțiului Licitații Publice Electronice Bulgaria” cu o valoare de 4.795.200 de leva fără TVA.
Un detaliu curios este că o inspecție în vechiul registru a arătat încălcări ale legii în modul în care a fost anunțată licitația. În special, linkul către achizițiile publice din profilul cumpărătorului (pagina oficială a APE) retrimite către o pagină inexistentă! Adică lipsește măsura obligatorie legată de caracterul public.
După căutarea în profilul cumpărătorului, găsim documentația licitației.
Cuvintele-cheie de căutare, irelevante
Un alt detaliu interesant este că în metodologia de evaluare a celor care doresc să creeze noul portal, au existat puncte la căutarea cuvintelor în viitoarea platformă, pentru a da cele mai bune rezultate.
Adică, dacă cineva caută licitații cu cuvântul cheie „Ministerul Turismului”, ar trebui să apară numai astfel de licitații, nu tot felul de alte rezultate. Ironia acestei cerințe poate fi văzută în rezultatul final al ducerii la îndeplinire a licitației.
În mod real, atunci când căutați acum în noul portal, apar tot felul de licitații, în ciuda cuvintelor-cheie de căutare. Există 5 participanți la licitația publică, iar trei dintre aceștia sunt eliminați.
Câteva cuvinte despre executantul ales Consortiul Achiziții Publice Electronice Bulgaria. Consorțiul este format din participanți cunoscuți, dintre care unii sunt abonați pentru a primi finanțare în cadrul diferitelor programe ale UE, cum ar fi „Inovație și competitivitate”, iar alții sunt finanțați de stat. Includem aici: Sirma Solutions; Negometrix Bulgaria; Scare Focus; Serviciul informatic (care va număra voturile noastre din votul electronic la viitoarele alegeri) și Cabinetul de avocatură „Sabev and Partners”.
Complexitate neprevăzută a proiectului
La 30 octombrie 2019, după ce Consiliul de Miniștri a decis să creeze un Cloud Privat Hibrid de Stat, a fost semnat un acord suplimentar cu executantul selectat și s-au vărsat alți 59.000 de leva pe lună sau 1.534.000 de leva pentru 26 de luni.
La data de 3 decembrie 2019, pe baza complexității neprevăzute a proiectului, a fost semnat un al doilea acord fără a efectua o achiziție publică pentru un Centru pentru deservirea beneficiarului final (Call Center) cu trei angajați pentru noul portal online de achiziții publice.
Prețul este de 12.000 de leva pe lună sau un total de 300.000 de leva timp de 25 de luni. Se semnează un al treilea acord pentru desfășurarea a 125 de lecții și un preț de 220 de leva per participant, ori în total de 550.000 de leva!
Dar nici acesta nu este sfârșitul – urmează un al patrulea acord pentru desfășurarea instruirilor online și prețul scade de la 220 leva, la 214,84 leva, dar numărul crește cu 37 de studenți, la 2.537. Rămâne un deplin mister modul în care jumătate de milion se afundă în instruirea la distanță, indiferent de numărul elevilor.
Cauți una, iese altceva
Rezultatul legat de noul portal online de achiziții publice este egal cu zero. Finanțarea europeană a 7.179.200 de leva nu numai că nu actualizează vechiul Registru al achizițiilor publice, ci face imposibilă utilizarea noului registru.
Funcția principală a registrului este de a găsi informații despre achizițiile publice. Modul adecvat de a face acest lucru este printr-un motor de căutare funcțional.
În Portalul Electronic pentru Achiziții Publice, căutarea funcționează în cel mai inadecvat mod posibil, ceea ce face practic imposibilă găsirea licitațiilor specifice. Este inexplicabil cum această problemă rămâne nerezolvată timp de 6 luni de când funcționează.
Un scenariu valid este ca o companie cu sediul în Sofia să se intereseze de achizițiile publice ale Primăriei Sofia. Și ce face – introduce în câmpul de căutare ca beneficiar cuvinte precum „capitală” și „municipality”, însă primește – Municipalitatea Trân, Municipalitatea Șumen, Municipalitatea Isperih și deci 1.751 anunțuri pentru licitații!
Controlul divizării artificiale a licitațiilor, imposibil
Acest lucru face, de asemenea, practic imposibil controlul divizării artificiale a licitațiilor. Da, informațiile pot fi găsite pe site-ul oficial al municipalității, în profilul cumpărătorului, dar acest lucru confirmă doar risipirea acestor 7 milioane de leva de către UE pentru noul portal.
Un alt scenariu și mai valid este căutarea după obiectul licitației De exemplu, o companie de construcții dorește să implementeze un proiect în cadrul Programului de dezvoltare rurală sau „Regiuni în creștere”.
A scris în motorul de căutare „dezvoltare rurală” și găsește Programul Operațional „Știință și educație pentru o creștere inteligentă”. Apare și Dezvoltarea rurală, pe ici, pe colo, dar omul trebuie să parcurgă o grămadă de informații inutile.
Sarcina licitației – noul portal – este o sarcină atât de elementară pentru afacerea software, încât este înspăimântător că pentru o licitație de 7 milioane de leva și un executant care va fi responsabil pentru numărarea votului electronic la alegeri, vedem acest rezultat paradoxal.
La urma urmei, aceasta este cea mai standard căutare, care nu ar trebui să fie o sarcină dificilă în principiu. Se pare că atunci când sunt multe milioane în joc, ceea ce e ușor devine dificil și, din păcate, aproape nefuncțional.