Tendințele economice și schimbarea comportamentului consumatorului au ajutat sectorul de e-commerce din România să sară un număr important de pași, unii specialiști considerând că progresele înregistrate au salvat doi sau chiar trei ani de evoluție a pieței.
„În România am avut parte de o dezvoltare accelerată. Lucrul acesta a avansat mai mult pe parcursul anului trecut când businessurile s-au văzut nevoite să treacă mult mai repede la acțiune cu planurile privind digitalizarea, extinderea către canalul de online și creșterea în această direcție. Era modalitatea prin care continuau fie să facă față cererii fie să supraviețuiască. Am văzut multe magazine tradiționale care au ales calea online-ului, fie prin magazine proprii sau înrolându-se în platforme de tip marketplace, pentru că exista o creștere exponențială”, explică Florinel Chiș, directorul executiv al ARMO.
Ne aflăm de aproximativ 18 luni în paradigma de gândire dată de pandemie și cu toții putem accepta faptul că în ziua de astăzi, dacă o companie nu are prezență în mediul online este ca și cum nu ar exista, mai ales când serviciile sau produsele sale sunt oferite publicului larg. Această normalitate apărută mai mult sau mai puțin din cauza restricțiilor ne-a îndreptat pe toți către căi alternative de a înțelege economia digitală.
Cum arată comerțul online în epoca pandemiei
Înainte de COVID-19 majoritatea oamenilor apelau la doar o parte din serviciile ce erau disponibile în online. Chiar dacă puteau plăti factura de energie prin transfer bancar, alegeau să meargă la ghișeu și să stea la coadă. Chiar dacă puteau să cumpere haine de la retaileri online, alegeau să meargă în magazin să le probeze pentru a fi mai siguri. La momentul lockdown-ului, oamenii au realizat că toate aceste activități de zi cu zi nu mai puteau fi realizate, iar în paralel, mediul privat trebuia să găsească o soluție pentru a supraviețui. Răspunsul a fost o digitalizare forțată și în unele cazuri concentrarea tuturor resurselor de business către mediul online.
„Logistica a trebui să ducă greul. Sectorul de curierat a făcut față cu brio provocărilor, fiind considerați chiar linia întâi pe perioada restricțiilor pe partea de comerț. Au livrat mai mult, s-au văzut investițiile făcute de o serie de jucători din acest sector. De asemenea s-au dezvoltat soluții de livrare de proximitate, precum livrarea la punct fix. Un lucru semnificativ este avansul în aceea ce privește cumpărătorii online, e-shoppers. În general, dacă ne uităm în întreaga Europă, cel puțin 2 din 3 oameni cu acces la internet cumpără online”, completează Florinel Chiș.
„Comerțul electronic reprezintă o industrie specială din punct de vedere tehnologic. este la intersecția dintre lumea fizică și cea virtuală. Se bazează pe o structură integrată prin care consumatorii accesează serviciul în mediul digital și finalizează achiziția în mediul fizic”, prezintă Paul Prisecaru, Managing Partner Institutive Economics. Acesta este de părere că în timpul pandemiei, comerțul electronic a trecut printr-o transformare cu efecte puternice pe termen lung. „Noi suntem o țară care duce lipsă de acel capital social, de încredere. Comerțul electronic presupune încredere din partea consumatorului. Încredere că produsul este ceea ce trebuie, că plata o să aibă loc, încredere în livrare și în retur”, completează Paul Prisecaru.
Toate aceste nesinguranțe ale clienților au trebuit să fie depășite în contextul pandemiei. Criza medicală a făcut comerțul electronic popular și la noi în țară deoarece a motivat consumatorul să realizeze utilitatea plăților electronice și a retailului digital. Aceste schimbări reprezintă de fapt fenomene ce vor putea fi observate pe termen lung în modul în care piața va evolua pe viitor. Veniturile sectorului e-commerce au ajuns la 5,6 miliarde de euro anul trecut, în România. Estimările pentru 2021 sunt la momentul actual în jurul a 6,8 miliarde de euro vânzări. Vorbim de estimări, deoarece specialiștii se așteptau în 2020 la o piață de peste 5 – 5,1 miliarde de euro, iar creșterea înregistrată a fost cu 500 de milioane de euro peste aprecierile inițiale, conform unui comunicat ARMO de la începutul anului.
Un rol foarte important în depășirea problemelor economice în domeniul comerțului l-au jucat și platformele de tip marketplace. „Aproximativ 2.000 de companii românești exportă în străinătate prin intermediul platformei noastre și asta în condițiile în care anumite companii au trebui să-și limiteze/ajusteze fluxurile economice în aceste vremuri”, explică Oleg Roibu, Group General Counsel eMAG.