Călin Georgescu, candidat independent, a câștigat primul tur al alegerilor prezidențiale, iar succesul său a fost influențat de strategia pe TikTok. Potrivit lui Cristian Bolocan, expert în conținut digital, platforma a devenit un instrument de comunicare eficient pentru publicul matur, dominant pe această rețea socială.

Specialistul a detaliat mecanismele prin care TikTok a avut un impact decisiv, subliniind importanța mesajelor emoționale care stimulează algoritmul și atrag atenția utilizatorilor.

Publicul matur domină TikTok în România

În ciuda percepției generale că TikTok este frecventat în principal de tineri, Bolocan evidențiază un aspect surprinzător.

„Deşi, paradoxal, considerăm că userii tineri, utilizatorii tineri sunt acolo (n. red. – pe Tik-Tok), avem statistici care ne arată că predominant este mai degrabă publicul matur, de peste 35 de ani.

Această grupă 35+ este cumva predominantă, deşi preconcepţia noastră este că pe TikTok sunt foarte mulţi utilizatori tineri, copii, generaţia Z etc.

Vorbim totuşi despre o reţea socială care are peste nouă milioane de utilizatori şi care, în ultimul an, a crescut fulminant”, a spus Cristian Bolocan la Digi24.

Călin Georgescu
SURSA FOTO: Facebook, Călin Georgescu

Totodată, expertul atrage atenția asupra unei alte statistici semnificative: timpul mediu lunar petrecut de utilizatori români pe platforma de divertisment depășește 32 de ore.

„Totodată, mai avem o statistică interesantă, şi anume, avem peste 32 de ore petrecute de români, în medie, pe lună, un timp enorm de mare. Cumva Tik-Tok este ca un canal TV care învaţă ce emisiuni ne plac”, a adăugat expertul.

Algoritmul TikTok, cheia succesului electoral

Algoritmul avansat al platformei a fost folosit pentru a exploata elementele emoționale care generează reacții puternice.

„Vorbim despre o vulnerabilitate a algoritmului şi, în acelaşi timp, despre o componentă destul de simplă. (…)

Tinerii au fost atinşi prin mesaje despre schimbare şi anti-sistem, publicul matur a fost influenţat de apeluri la tradiţie şi suveranitate şi, în acelaşi timp, tot în spatele acestei strategii, vorbim despre o strategie de conţinut polarizantă, care a determinat utilizatorii să dezbată cumva în secţiunile de comentarii”, a mai adăugat Bolocan.

Strategia conținutului polarizant a avut un rol crucial în stimularea dezbaterilor în comentarii, lucru care a determinat algoritmul să amplifice viralizarea mesajelor.

„Iar toată această dezbatere care s-a întâmplat în jurul acestor componente de comunicare, au determinat ca algoritmul să declanşeze şi implicit să determine o viralizare rapidă, într-un timp foarte scurt, pentru că algoritmul Tik-Tok se uită la fiecare videoclip în parte”, a adăugat specialistul.

Emoția, factorul determinant al algoritmului

Cristian Bolocan a subliniat că platforma socială funcționează prin „bule de interes”, care identifică preferințele utilizatorilor și le oferă conținut personalizat.

„În esenţă, algoritmul reacţionează la acel mesaj care generează emoţie. Iar dacă noi ştim să creăm mesaje cu mare impact emoţional, reuşim să înţelegem algoritmul”, mai spune el.

Deși algoritmul platformei este foarte sofisticat, emoția rămâne un element central.

„Bineînţeles, în spate sunt o serie de factori care fac parte din acest algoritm mai sofisticat, dar elementul important este partea emoţională. În contextul în care avem o generaţie Z, mileniali, care au o stabilitate emoţională diferită faţă de alte generaţii, eu zic că ăsta a fost un element important în strategia respectivă”, a concluzionat Bolocan.

TikTok și-a dovedit astfel eficiența ca instrument electoral, arătând cum un conținut bine conceput, bazat pe emoții, poate influența opinia publică.