WhatsApp este cea mai utilizată aplicație de mesagerie din lume

WhatsApp este cea mai utilizată aplicație de mesagerie din lume; compania spune că are 2 miliarde de utilizatori zilnic. Acești utilizatori trimit zilnic peste 100 de miliarde de mesaje în 60 de limbi, în 180 de țări. Aproximativ 400 de milioane dintre acești utilizatori se află în India, cea mai mare piață a WhatsApp, urmată de alte 120 de milioane în Brazilia, arată un articol publicat de Restofworld.org.

Inițial, WhatsApp a atins această dominație globală făcând un singur lucru foarte bine: permițând trimiterea de mesaje ieftine, private și de încredere pe aproape orice telefon, aproape oriunde în lume.

O „aplicație pentru orice”

Dar în deceniul de când Meta a achiziționat WhatsApp pentru 22 de miliarde de dolari, în 2014, aplicația s-a transformat dintr-un instrument utilitar într-un fel de „aplicație pentru orice”.

În țări precum India, Brazilia, Mexic și Indonezia, WhatsApp este acum un loc pentru programarea unei consultații la doctor și realizarea ofertelor imobiliare – și pentru cumpărarea rațelor ceramice Sabharwal. În Brazilia, compania L’Oréal realizează acum o medie de 25% din vânzările online direct către consumatori pe WhatsApp.

Schimbarea a fost determinată, desigur, de bani. WhatsApp nu a fost niciodată un mare generator de bani. În timp ce Meta face miliarde din minarea datelor personale ale oamenilor pentru a vinde mai multe reclame, WhatsApp este o aplicație criptată, ai cărei fondatori au jurat că nu vor face pact cu publicitatea.

Cu toate acestea, în ultimul timp, WhatsApp a ademenit în mod agresiv marile companii către suita sa de produse de mesagerie plătită și a cochetat pe față cu posibilitatea de a introduce reclame într-un viitor nu prea îndepărtat.

”Conform apetitului Meta spre o expansiune vorace, obiectivul WhatsApp nu este decât să aducă „toate afacerile din lume pe platformă”, a declarat Nikila Srinivasan, șeful de produs al Meta pentru mesagerie de afaceri. În timpul evenimentului de la Mumbai, compania a anunțat că va începe în curând să viziteze fizic orașele mai mici din India pentru a integra companiile locale în aplicație.

Veniturile din mesajele plătite cresc mult mai repede decât veniturile din reclame

Deși e devreme, eforturile WhatsApp de a genera venituri în acest fel încep să dea roade. Meta câștigă acum miliarde de dolari din reclamele „clic-pentru-mesaj” pe care companiile le cumpără. Meta taxează zeci de mii de companii mari, de la Air France la Volvo, pentru a trimite mesaje prin intermediul API-ul premium, care include o suită completă de marketing, plată și alte funcții. În timp ce instrumentele de mesagerie plătite au adus aproximativ 1 miliard de dolari anul trecut – un mărunțiș comparație cu cele 132 de miliarde de dolari pe care compania le-a câștigat din reclame – veniturile din mesajele plătite cresc mult mai repede decât veniturile din reclame și s-au dublat de la începutul lui 2023.

Pentru Meta, care a stors fiecare cent din Facebook și Instagram, WhatsApp reprezintă o oportunitate vastă, în mare parte neexploatată. Nu este de mirare că Mark Zuckerberg a început să se refere la WhatsApp ca la „următorul pilon major” al companiei sale. Și totuși, pentru ca acest lucru să fie adevărat, Meta va trebui să realizeze un act de echilibru delicat. Pentru a-și obține valoarea banilor din WhatsApp, va trebui să o transforme într-un loc în care companiile vor să-și cheltuiască banii, fără a sacrifica confidențialitatea, cea care a convins lumea să se aplece spre aplicație.

O strategie de afaceri

Înainte ca Facebook să cumpere WhatsApp, în 2014, era ceva de genul ”anti-Facebook”. Acolo unde Facebook devenise un loc pentru postarea publică a fotografiilor și mesajelor pe care le pot vedea toți prietenii, WhatsApp era despre mesaje individuale și grupuri mici. Acolo unde Facebook a fost încărcat cu reclame, aplicații și jocuri, fondatorii WhatsApp – foștii ingineri Yahoo Jan Koum și Brian Acton – au evitat funcțiile neesențiale și au renunțat public la reclame. Compania nu cheltuia bani pe marketing și avea doar 32 de ingineri la momentul în care a fost achiziționată.

Mesageria demnă de încredere nu a fost doar altruism pur, ci o strategie de afaceri. Cei mai probabili utilizatori ai WhatsApp nu se aflau în Silicon Valley, unde planurile de mesaje text nelimitate erau deja răspândite, a spus Peiffer. În schimb, cea mai mare oportunitate a fost în țări precum India, unde costul SMS-urilor nu era la îndemâna unor segmente uriașe ale populației, sau în țările europene mici, precum Țările de Jos, unde comunicarea transfrontalieră era mai mult mai costisitoare.

Fiabilitate și confidențialitate

Tripleta costuri, fiabilitate și confidențialitate a făcut rapid din WhatsApp un fenomen global, utilizatorii schimbând 10 miliarde de mesaje pe zi în întreaga lume până în 2012. Nimic din toate acestea nu i-au scăpat lui Zuckerberg, care se grăbea să se asigure că revoluția mobilă nu a trecut de Facebook. . „WhatsApp este deja înaintea noastră în mesagerie, în același mod în care Instagram a fost „înaintea” noastră la fotografii”, a scris Zuckerberg în aprilie 2012, conform documentelor interne dezvăluite ca parte a unui proces federal din SUA.

Deși Meta nu dezvăluie ce venituri aduce WhatsApp, se poate spune că, și după această investiție, reprezintă o mică parte din veniturile companiei. Dar pentru conducerea companiei, aceasta poate fi mai mult o caracteristică, decât o eroare, pentru că înseamnă că are încă multe oportunități de creștere. Așa cum spune șeful Meta cu optimism, „singura cale ca aceasta să meargă este numai în sus.”