1918 Anul cu o puternică încărcătură emoțională istorică pentru români. Este anul Marii Uniri, dar și anul care marchează sfârșitul Primului Război Mondial. Femeia acestei vremi și-a demostrat rolul în societate și începe să adopte ținute ceva mai îndrăznețe, dar și mai comode. Tot acum este primul moment din istorie în care femeile își arată picioarele. Cu siguranță etalonul de frumusețe de la acea vreme era Regina Maria. Mereu elegantă şi stilată, putem spune că regina dicta tendințele. Idealul de frumusețe al anilor ’20 o reprezintă o femeie cu o siluetă dreaptă, androgină, liniile taliile fiind complet ascunse. Rochiile purtate erau sobre, lungi, drepte, fără talia marcată. Elementul reprezentativ al decadei este fusta cu talie joasă. Femeile prind curaj și aleg să iasă în evidență cu un make-up strident, foarte îndrăzneț. De asemenea, doamnele încep să își taie părul scurt și să poarte frizuri de tip bob. Accesoriile vremii sunt pălăria de tip cloche și bentințele. Este perioada în care accesorile pentru cap sunt folosite din plin.
1928 Anii 30’ sunt marcați de apariția în industria modei a lui Coco Chanel. Ea este și responsabila pentru creearea celbrei Little Black Dress, foarte populară și în zilele noastre. Ideea i-ar fi venit de la uniforma menajerei ei, pe care a accesorizat-o cu accesorii prețioase. Moda anilor ’30 a fost este o reîntoarcere la imaginea mai feminină a doamnelor. Idealul de femeie frumoasă o reprezintă silueta zveltă, înaltă, cu umerii și talia înguste, dar cu o talie definită și cu un bust ușor pronunțat. Manecile rochiilor erau ocazional bufante în moda anilor ‘30, iar uneori decorate cu volane. Pernuțele pentru umeri erau adesea utilizate de doamne, fie la rochii fie la bluze. Costumele feminine erau compuse din haine strâmte, evidențiind o talie subțire, deși costumul avea accente masculine. Pălăriile cu boruri și mănușile erau nelipsite din vestimentația femeilor. Acum apare pentru prima oară moda rochiilor de seară cu spatele gol, ținutele pentru ocaziile speciale din această perioadă fiind cu adevprat speciale. Tot acum apare moda sprâncenelor foarte subțiri pensate și a genelor false foarte lungi. O figură iconică a anilor 30 este Greta Garbo.
1938 Este anul în care începe cel de-Al Doilea Război Mondial, ceea ce înseamnă că toate resursele lumii sunt concentrate în jurul războiului. Dacă până acum am vorbit despre siluete fragile, în anii ’40 idealul de femeie are un corp total diferit, mai puternic, cu umeri și șolduri late, cu picioare și brațe puternice. Femeia trebuia să reprezinte o figură puternică, capabilă să treacă peste greutățile vremii. Moda anilor ’40 a fost celebră pentru lipsuri și dificultăți, dar și pentru monotonie. Doamnele purtau rochii lungi până la genunchi, cu umeri căptușiți. Ele își purtau părul scurt sau până la umeri. Moda anilor ’40 includea bucle prinse în agrafe, peste care se purtau eșarfe sau turbane. Aceasta a devenit o imagine iconica. Această frizură le permitea femeilor să își evidențieze frumusețea fără prea mare cheltuială. Pălăriile create din materiale reciclate, erau celebre. De asemenea, din lipsă de resurse, femeile renunță să poarte dres și încep să își picteze spatele picioarelor cu o dungă subțire care să imite ciorapul. Machiajul din acea vreme era foarte curat, pal, iar femeile foloseau adesea pudră și ruj, care este și cel mai utilizat produs de machiaj al femeilor din anii ’40. După ce războiul s-a încheiat a venit moda new look, lansată la Paris de Christian Dior. A însemnat revenirea la femeia cu siluetă feminină. O femeie reprezentativă pentru acea vreme este Rita Hayworth.
1948 Este sfârșit de război, iar în România înflorește comunismul. În ceea ce privește moda, în anii ’50 femeile au început să își marcheze talia și apar pentru prima oară materialele sintetice. România din păcate nu putea ține pasul cu moda din occident din cauza regimului. Moda anilor ’50 era reprezentată de taliile strânse, bustul și șoldurile accentuate, care alcătuiau o siluetă de tip clepsidră care insipira fertilitate. Christian Dior a introdus acum rochia cu talia bine strânsă, cu fustă ondulată și cu bust pronunțat. Crinolinele revin cu această ocazie în modă. În paralel, Chanel revine și ea în industria modei dar promovează un stil toatl diferit de al lui Dior, reprezentat de ținute practice, drepte, formate din fustă și sacou. Imprimeurile revin în modă cu dungi de toate felurile și cu buline în culori contrastante. Tot în anii ’50 apar jeansii care au revoluționat lumea modei de-a dreptul. În ceea ce privește coafura, femeile tinere aveau părul lung, purtat în coadă sau în împletituri franțuzești. La fel de purtate erau și coafurile cu păr scurt. Bretonul scurt și ondulat era în mare vogă. Cele mai iconice femei din acea vreme sunt cu siguranță Marilyn Monroe, Elizabeth Taylor, Sophia Loren și Brigitte Bardot.
1958 Perioada anilor ‘60 este puternic marcată de mișcarea hippie. Această perioadă înseamnă reîntoarcerea la perioada adolescenței, aceasta fiind și imaginea femeii ideale care era promovată. Anii ’60 au însemnat și o emancipare a femeii. Ele au început să poarte fuste scurte, cizme de latex și culori îndrăznețe. Tot acum a fost dusă lupta pentru drepturile civile. Acum este perioada în care apare termenul de feminism sau ideea de eliberare a femeilor. Figura iconică a vremii era cea a lui Lesley Lawson, cunoscută ca Twiggy. Prima jumătate a anilor ’60 imita vestimentația sfârșitului anilor ’50 cu rochii cu talie înaltă, pulovere cu guler și fuste plisate. De asemenea erau populare jachetele colorate. În a doua jumătate a anilor ’60 femeile purtau rochii largi, fuste mini și ghete. Machiajul purtat în acea perioadă era cât se poate de pronunțat și accentua în mod special ochii. Coafurile erau dintre cele mai complicate. Se purtau cocurile bufante, țepii și tunsorile bob. Perucile erau de asemenea foarte folosite.
Cum a ținut moda pasul cu istoria între 1918 și 1958
27 martie 2019, 07:15
Ultimul secol a fost tumultuos, plin de războaie, conflicte și revoluții. Chiar dacă industria modei pare ceva superficial, tendințele în haine s-au adaptat întotdeauna la nevoile și problemele oamenilor. Idealul de frumusețe s-a schimbat și el de-a lungul timpului în funcție de contextul cultural și istoric în care oamenii s-au aflat.
Etichete: 1918-1958,
fashion,
moda,
moda secolul XX,
vintage
Publicat in categoriile: CAPITAL PREMIUM
Ne puteți urmări pe Facebook, Telegram sau pe Google News
Publicat in categoriile: CAPITAL PREMIUM
Ne puteți urmări pe Facebook, Telegram sau pe Google News
Pentru comentarii sau drept la replică, ne puteți contacta pe pagina noastră de Facebook