Se vorbește despre o criză financiară care ar putea depăși amploarea celei din anul 2009, căci foarte multe firme și-au suspendat activitatea ori au suspendat contracte de muncă sau își desfășoară activitatea la un nivel redus, în condiții de avarie. Schimbările legislative sunt mai rapide și mai importante decât oricând, se pune o mare presiune pe contabili, de a căror pricepere și implicare poate depinde viitorul financiar al companiei în stuația de criză.
Totuși, trebuie speculate toate oportunitățile în materie de ajutor de stat și în același timp trebuie respectate atent toate noile cerințe legale, pentru a reduce pe cât posibil impactul negativ al situației speciale. Mai mult decât în vremuri liniștite, într-o astfel de perioadă tulbure contribuabilii trebuie să țină strâns legătura cu contabilii, astfel încât să aibă o viziune completă a datelor financiare, pentru un cash flow cât mai bun și operațiuni care să mențină firmele cel puțin pe linia de plutire.
Nivel neobișnuit de lucru
De asemenea, chiar și pentru o firmă cu activitate suspendată, chiar și pentru o companie cu cifră de afaceri zero, contabilii trebuie să depună declarații periodice și să respecte toate cerințele legale. Există multe acte și declarații de întocmit și depus, iar sistemele online puse la dispoziție de instituțiile de stat nu funcționează mereu optim, mai ales în condițiile de aglomerație generate de situația actuală. Începând cu 1 aprilie se depun și cererile pentru șomaj tehnic finanțat de stat, în curând se poate solicita certificatul de situație de urgență (care nu este necesar însă pentru solicitarea șomajului tehnic la ANOFM).
„Firmele de contabilitate muncesc în această perioadă mult peste nivelul obișnuit, pentru că densitatea cerințelor a crescut puternic, apar continuu modificări și cerințe legislative în contextul situației de urgență, iar clienții au nevoie de consultanță. Multe firme acționează într-un fel sau altul peste ritmul obișnuit, încercând să facă totul posibil pentru a se proteja economic, iar contabilitatea primește tot acest surplus de birocrație și acțiuni concrete. Consultanța, care intră ca beneficiu în orice pachet de contabilitate oferit de noi, fără costuri suplimentare, se dovedește astăzi extrem de importantă și valoroasă pentru clienți. Comunicăm continuu la telefon și pe serviciile de chat online, pentru că fiecare client are întrebări și nevoi specifice”, explică Viorica Neamțu, Expert Contabil în cadrul firmei de contabilitate Vimandra din Constanța.
Schimbări sunt și în cadrul companiilor de contabilitate, care trebuie la rândul lor să acționeze preventiv și să își protejeze angajații de pericolul generat de virusul SARS-Covid-2. Spre exemplu, firma mai sus menționată, Vimandra, care are clienți din toate domeniile economice, inclusiv în HoReCa și comerț, procesează documentele contabile primite pe suport fizic abia după câteva zile de depozitare a acestora, pentru a elimina orice suspiciuni de viruși. În plus, se preferă comunicarea de la distanță și trimiterea documentelor în format electronic acolo unde este posibil. Se dezinfectează intensiv toate suprafețele de lucru și se evită deplasările care nu sunt obligatorii pentru rezolvarea operațiunilor.
Atenție permanentă
„Suntem permanent atenți la noutățile legislative, activi pe grupurile și forumurile de specialitate, pentru a putea răspunde la orice întrebări ale clienților și pentru a-i informa pe aceștia despre acțiunile necesare. Oferim update continuu despre proceduri, suport pentru șomaj tehnic și orice altceva este nevoie”, mai spune Viorica Neamțu.
Firmele trebuie să rămână în alertă pentru a fi la zi cu noutățile, să urmarească și să aplice rapid toate schimbările legislative, iar la acest capitol firma de contabilitate este necesar să ofere informații și suport, să fie alături pentru ca totul să se întâmple perfect legal, cât mai rapid, optim, să se depășească această perioadă dificilă și să se evite probleme la controalele care se anticipează după ieșirea din starea de urgență. Unele firme se pot reorienta, se pot adapta la situația actuală, iar toate schimbările operaționale trebuie să își găsească imediat și validitatea la nivel de proceduri birocratice.
Demn de remarcat în contextul crizei determinate de noul coronavirus este că serviciile contabile devin tot mai puțin dependente geografic, adică firmele comunică tot mai mult de la distanță cu firma de contabilitate, iar aceasta tot mai mult de la distanță cu autoritățile. În măsura în care chiar totul ar ajunge online perfect funcțional în relația cu instituțiile statului, s-ar putea reprezenta 100% fără probleme orice firmă romanească, indiferent de locație.
.