Antreprenoriatul devine o lume tot mai complexă. De aceea, companiile și antreprenorii caută din ce în ce mai des îndrumare și sprijin din partea unor surse externe. Business coaching-ul și consultanța sunt cele mai frecvente opțiuni alese. Acestea au drept scop îmbunătățirea performanței business-ului. Cele două folosesc, însă, metode diferite iar abordările lor au impacturi deosebite.
Principala diferență între coaching și consultanță în afaceri se află în abordarea lor și obiectul asupra căruia aceștia se concentrează. Companiile apelează la consultanți pentru a diagnostica probleme specifice, pentru a oferi sfaturi și pentru a implementa soluții. În general, ei se concentrează pe aspecte tehnice sau operaționale ale unei afaceri. Business coaching-ul, pe de altă parte, se concentrează pe dezvoltarea personală și îmbunătățirea calităților de leadership. Un business coach lucrează cu antreprenori, directori, manageri sau echipe. Ei nu oferă soluțiii directe, ci mai degrabă își susțin clienții să-și dezvolte competențele care îi vor ajuta să facă față provocărilor într-un mod mai eficient pe cont propriu.
Clientul consultantului este afacerea în sine
Consultanții se concentrează pe a rezolva probleme specifice. Aceștia evaluează afacerea, identifică ineficiențele și oferă recomandări pentru schimbare. Ei sunt experți în diverse domenii iar companiile îi angajează pentru a eficientiza activitatea unui sector, cum ar fi sectorul financiar. Spre exemplu, un consultant financiar poate modifica procesul de bugetare al unei companii pentru a reduce risipa. Conform unui sondaj întocmit de Source Global Research, industria globală de consultanță a fost evaluată în 2019 la aproximativ 160 de miliarde de dolari.
S.K. este consultant în cadrul unei companii mari, internațională de consultanță. Această companie lucrează în principal cu firme multinaționale și corporații.
„Clienții noștri, fiind companii mari și prezente în toată lumea, au nevoie de consultanță strategică în majoritatea cazurilor. Spre exemplu, își doresc să se extindă într-o anumită țară sau să cumpere o companie. Prin urmare, ne cer nouă să facem o cercetare care să dovedească dacă decizia lor este avantajoasă sau nu. Noi facem tot ce ține de proiectul respectiv și suntem implicați și în implementare,” a spus S.K., care a dorit să-și păstreze anonimatul.
Business coaching-ul este despre oameni
Business coaching-ul, pe de altă parte, se concentrează pe creșterea oamenilor din companie. Coachii pun întrebări care ajută indivizii sau echipele să reflecte asupra punctelor lor forte și slabe. Scopul este de a încuraja clienții să găsească singuri soluțiile, astfel susținând dezvoltarea lor personală.
„Unul dintre principiile coaching-ului este că oamenii sunt întregi, și ei posedă în mod natural resursele pentru a face față problemelor din viața sau din afacerea lor. Au nevoie doar de cineva care să-i ghideze spre accesarea acestor resurse. Asta face coach-ul,” explică Mugurel Stan, coach și fondator al proiectlui BigLifeProject.
Un studiu din 2022 realizat de Federației Internațională de Coaching (ICF) a dezvăluit că 86% dintre companiile care au investit în coaching au înregistrat o rentabilitate a investiției. 70% dintre ele au raportat o performanță îmbunătățită la muncă. Coaching-ul, în general, este despre oameni. Iar când îi oferi unui om suport, atenție și claritate, acesta înflorește, și totul în jurul său înflorește odată cu el.
„Cel mai important aspect în coaching este conexiunea autentică și pură între client și coach. O iubire fără atașament,” spune Mugurel Stan. Clientul poate fi antreprenorul, managerul, sau echipa ca un întreg. „Atunci când lucrăm cu o echipă, aceasta este clientul. Cu alte cuvinte, lucrăm cu echipa ca și cum ar fi o singură persoană, un sistem. Pentru că ne interesează să facilităm funcționarea sistemului ca un întreg.”
Industrii în continuă creștere
Industria consultanței este în continuă creștere. Aceasta este determinată de progresele din domeniul tehnologiei, de complexitatea piețelor globale, și de nevoia corporațiilor de consilierea experților. În SUA, se prevede o creștere a pieței consultanței în management de 11%,din 2021 până în 2031, conform Biroului de Statistică a Muncii din SUA. Companiile mari se bazează destul de frecvent pe consultanți. În domenii complexe, cum ar fi transformarea digitală, cunoștințele interne pot fi insuficiente.
Potrivit studiului „Global Coaching Study” făcut de ICF în 2020, industria de coaching a avut o creștere de 21% între 2015 și 2019. Acest studiu a arătat, de asemena, că 80% dintre companii au raportat o satisfacție îmbunătățită a angajaților ca rezultat direct al coaching-ului. În plus, 60% dintre ele au înregistrat o creștere a profitului. Mai mult, conform unui studiu realizat de Human Capital Institute, companiile care au adoptat o cultură a coaching-ului au raportat un profit cu 28% mai mare decât cele care nu au lucrat cu un coach.
Cum să alegem între business coaching și consultanță
Alege un consultant dacă ai nevoie de expertiza unor specialiști sau de soluții tehnice la probleme specifice. Dacă afacerea ta se confruntă cu probleme cum ar fi ineficiența operațională sau dorești să faci o schimbare strategică, un consultant îți poate oferi îndrumare. În general, companiile mai mari, sau medii, apelează la consultanți. Acest lucru se datorează faptului că acestea au sisteme mai complexe și departamente mari și bine definite. Însă există și firme de consultanță sau consultanți independenți, care lucrează cu afacerile mai mici sau cu persoane fizice.
Alege un business coach dacă scopul tău este dezvoltarea ta ca antreprenor sau eficientizarea echipei tale. Acesta te va ajuta să-ți îmbunătățești capacitățile de conducere și dinamica echipei. De asemenea, alături de un coach, vei dezvolta o mentalitate orientată spre creștere în compania ta. De obicei, afacerile în curs de dezvoltare aleg să lucreze cu un business coach. Sau, dacă ai un loc de muncă stabil și vrei să faci o schimbare și să devii antreprenor, un business coach te poate ghida pe parcursul întregului proces.
Fie că alegi să lucrezi cu un consultant sau cu un business coach, este posibil să nu găsești din prima unul care să fie potrivit pentru tine sau afacerea ta. Acest lucru este normal. În realitate, majoritatea coachilor și a consultanților nu au avut niciodată o afacere. Sunt chiar și persoane care își asumă titlul de „coach” deși nu au nici un curs, nici o acreditare în acest sens. Așadar, când cauți ajutorul cuiva din exterior, este important să verifici dacă sunt acreditați, ce studii au făcut și ce fel de experiențe anterioare au avut. Astfel îți poți da seama dacă expertiza acestuia îți va fi de folos sau nu.