Numărul mare de accidente şi daunele ridicate aduc asigurătorii în impas: fie scumpesc poliţele, fie introduc sisteme noi de management, riscând să întârzie plăţile către asiguraţi.

Veşti proaste pentru proprietarii de maşini: asigurătorii auto trec la măsuri drastice, pregătind majorări de tarife la poliţele Casco şi RCA sau modificarea sistemului de plată şi lichidare a daunelor. Motivul: nevoia de a reduce costurile din ce în ce mai mari pentru plata daunelor pe segmentul auto.

Numărul maşinilor în circulaţie a crescut de la an la an şi, odată cu el, cel al accidentelor rutiere şi al daunelor plătite de asigurători beneficiarilor de poliţe auto. În 2006, valoarea despăgubirilor plătite de asigurători pe segmentul RCA a fost de peste 180 de milioane de euro, conform raportărilor Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor (CSA). Anul trecut, numai în primele trei trimestre, asigurătorii plătiseră indemnizaţii brute de peste 158 milioane de euro pentru poliţele RCA, potrivit Buletinului CSA. Asigurătorii estimează că, pentru întregul an 2007, daunele plătite pentru poliţele auto au crescut cu circa 35% faţă de 2006. Pentru a ţine costurile în frâu şi a nu-şi vedea afectate profiturile, asigurătorii pregătesc schimbări în sistemul de plată şi lichidare a daunelor.

O primă măsură va fi generalizarea sistemului cu franşiză la poliţele Casco. Dacă anul trecut îl introdusese doar Allianz-Ţiriac, la ora actuală a fost extins la şase societăţi de asigurări. Bogdan Stan, director general Asitrans Euroins, este de părere că „se va ajunge ca 90% din asigurători să practice franşiza“. Chiar dacă prima de asigurare este mai mică, sistemul dezavantajează proprietarul maşinii în momentul producerii daunei, acesta fiind obligat să suporte din buzunar o parte a despăgubirii. Aplicând franşiza la poliţele auto, asigurătorii speră că incidenţa daunelor va scădea, clienţii devenind mai grijulii cu propriile maşini.

O altă ofensivă pentru reducerea costurilor este îndreptată de asigurători împotriva service-urilor auto. Acestea încarcă foarte mult devizele de plată a daunelor, în special prin timpul de manoperă şi locul din care sunt achiziţionate piesele de schimb. Soluţia asigurătorilor: adoptarea unuia dintre cele trei softuri internaţionale specializate în evaluarea daunelor. La ora actuală sunt maximum patru societăţi de asigurare care au introdus aceste softuri.

Dosarele de daună, lichidate „la centru“

În plus, în ultimele luni au început să apară foarte multe solicitări de despăgubiri pentru vătămări corporale, inclusiv la poliţele RCA. Aceste solicitări cresc şi mai mult rata daunelor. „Este cel de-al treilea motiv care mă determină să cred că vom avea în continuare scumpiri pe poliţele auto, chiar din acest an“, spune Bogdan Stan. În opinia specialiştilor pieţei asigurătorilor, ne putem aştepta ca în următorii trei ani, tarifele poliţelor auto să crească cu până la 75% faţă de nivelul actual.

Allianz Ţiriac a fost pionierul scumpirii poliţelor auto din cauza acestor motive. Cum însă scumpirea poate conduce şi la pierderea clienţilor, asigurătorul s-a hotărât să găsească o soluţie prin care „să fie mai aproape de client şi măcar să menţină nivelul actual al poliţelor de asigurare dacă nu poate să le scadă“, spune Daniela Grigore, directorul direcţiei daune auto Allianz Ţiriac. Noul sistem de management al daunelor, program pilot deocamdată, prevede înfiinţarea unui call center la care clienţii pot suna pentru a-şi înregistra dauna şi a primi un număr de dosar cu care vor pleca apoi spre centrele de constatare.

O altă modificare implementată de noul sistem este setul de contracte speciale încheiate cu importatorii de piese auto şi cu serviceurile agreate. Pentru a reduce cheltuielile cu devizele de daună, serviceurile primesc piesele auto de la importatorii agreaţi de Allianz şi fac calcule pentru reparaţii pe unul dintre cele trei softuri internaţionale de evaluare a daunelor. „O calculaţie audatex (n.r.-softul specializat) costă în jur de şapte-opt euro şi în această etapă îl plătim noi. Service-urile vin doar cu personalul şi instruirea lui în utilizarea softului“, explică Daniela Grigore, care speră că firma sa nu va mai plăti dublu pentru o piesă auto de import, cum s-a mai întâmplat până acum.

O măsură suplimentară va fi creşterea numărului inspectorilor de daună. Dosarul de daună va fi văzut şi lichidat de doi inspectori, faţă de numai unul până acum. La Allianz Ţiriac, acelaşi dosar va fi văzut o dată de inspectorul constator şi a doua oară de cel care va lichida dauna. Inspectorii sunt împărţiţi în trei categorii: cei care se ocupă de daune uşoare, de daune standard şi de daune totale sau complexe. În plus, dosarul de daună devine electronic, iar lichidarea sa se face doar în centrală, la Bucureşti.

O astfel de centralizare ar putea să conducă la întârzierea procesului de lichidare a daunelor. Daniela Grigore rămâne totuşi optimistă şi speră că nu vor exista întârzieri ale dosarelor, pentru că acum, în faza pilot a proiectului, vor fi eliminate toate disfuncţionalităţile.

88-10542-03_bogdanstan_05_c.jpg«Anul acesta şi în următorii doi-trei ani, tarifele Casco şi RCA vor continua să crească.»
Bogdan Stan, director general Asitrans Euroins

88-10543-03_danielagrigore_05.jpg«Va trebui fie să creştem primele, fie să schimbăm managementul daunelor.»
Daniela Grigore, directorul direcţiei daune auto Allianz Ţiriac

Ameninţări

FRANŞIZA
Va fi practicată de 90% din societăţi (asiguratul va suporta din bani proprii 1%-1,5% din valoarea asigurată a maşinii, în cazul producerii daunei).

SOFTURI NOI
Piaţa va introduce softuri specializate pentru evaluarea daunelor, fapt care va conduce la scăderea valorii devizelor de reparaţii.

SCUMPIRI
Înmulţirea solicitărilor de despăgubiri pentru vătămări corporale va scumpi poliţele.

DAUNE

35% Este creşterea medie a ratei daunei pe segmentul asigurărilor auto, la nivelul anului 2007, estimată de reprezentanţii societăţilor de asigurări

MAI SCUMP

Prima pentru poliţa RCA ar putea creşte de la o valoare medie de 100 de euro, la 300 de euro în următorii trei ani, în timp ce pentru asigurarea Casco ar putea ajunge la 7% din valoarea maşinii (pentru cele noi).