Potrivit calendarului de aderare la spaţiul Schengen, România ar trebui să intre, la sfârşitul lui martie 2011, în acest cerc exclusivist, mult râvnit. Conform Strategiei Naţionale privind aderarea la Spaţiul Schengen pentru perioada 2008-2011, unul dintre obiective este dezvoltarea infrastructurii şi a procedurilor necesare îndeplinirii criteriilor de integrare. Deadline este luna viitoare, când o delegaţie Schengen se va afla în România pentru a verifica dacă sunt întrunite standardele tehnice.
La Otopeni, lucrările sunt în plină desfăşurare. S-au investit 60 de milioane de euro pentru extinderea fingerului şi implementarea fluxurilor Schengen. Practic, vom avea 14 pasarele de îmbarcare-debarcare (în loc de cinci, acum), 24 de porţi (mai mult decât dublu faţă de prezent), 11 lifturi noi şi trei trotuare mobile. Şi modernizarea va continua la Otopeni: alte 90 de milioane de euro sunt alocate pentru extinderea terminalului de plecări internaţionale (viitorul terminal pentru plecări Schengen/non-Schengen), unde se vor crea 52 de ghişee de check-in şi opt porţi noi pentru zborurile non-Schengen, respectiv pentru reconfigurarea terminalelor de sosiri. Ambele urmează a fi finalizate până în 2011, respectiv 2012. „Aceste investiţii fac parte din etapa a treia de modernizare a aeroportului, pentru care au fost alocate 150 de milioane de euro", spune Valentin Iordache, purtătorul de cuvânt al Aeroportului Henri Coandă.
Investiţii mai mici, în ţară

Zilele acestea, la aeroportul internaţional Traian Vuia din Timişoara s-au terminat lucrările de construcţie a unei aerogări cu specific non-Schengen, pentru care Ministerul Transporturilor a alocat 3,5 milioane de euro. A fost o investitie greenfield, începută în septembrie 2009. „S-ar putea să o inaugurăm înainte de martie 2011 şi să o folosim la sosiri interne", spune Nicoleta Trifan, directorul aeroportului. Implementarea standardelor Schengen sunt în plină desfăşurare şi la aeroportul din Cluj-Napoca. Peste cinci milioane de euro sunt alocate noilor măsuri, iar lucrările rămase nefinalizate trebuie terminate până la finalul anului. Fondurile necesare acestor investiţii provin de la Consiliul Judeţean, din surse proprii, respectiv leasing şi credite la furnizori. Mai puţini bani, aproximativ 75.000 de euro, au fost investiţi la aeroportul din Constanţa, pentru organizarea punctelor de trecere a frontierei, lucrări preconizate să se finalizeze în februarie.
Standard
Un zbor mai plăcut
150 mil.
de euro se vor investi până în 2012 în infrastructura Aeroportului Internaţional Henri Coandă de la Otopeni, pentru modernizări legate de aderarea la zona Schengen şi creşterea traficului.Noi ghişee de check-in şi benzi de bagajeÎn acest an, Aeroportul Internaţional Henri Coandă va fi utilizat de circa cinci milioane de pasageri, potrivit estimărilor reprezentanţilor oficiali. Investiţiile de 60 de milioane de euro vor fi efectuate pentru a mări capacitatea acestuia până la şase milioane de pasageri. Terminalele de pasageri vor avea, până în 2012, şase noi benzi de bagaje, 28 de porţi de îmbarcare şi 104 ghişee de check-in. Peste 3,5 milioane de euro investite în noua aerogarăProiectul tehnic, construcţia clădirii, aparatele cu raze X, sonorizarea, afişarea curselor, avertizarea de incendiu etc. pentru noua aerogară non- Schengen de la aeroportul Aurel Vlaicu din Timişoara au necesitat investiţii de peste 3,5 milioane de euro. Aeroportul are estimat pentru acest an un trafic de 990.000 de pasageri, în creştere faţă de anul trecut (972.000 de pasageri). Investiţii în derulare de cinci milioane de euroPentru a îndeplini standardele Schengen, aeroportul internaţional Cluj-Napoca a investit aproape cinci milioane de euro în achiziţionarea unui sistem electronic de proiecţie (din surse proprii şi credit la furnizor), bandă de bagaje, autobuz platformă şi autospecială (leasing şi din fonduri proprii), precum şi un agregat de degajat zăpada (bani alocaţi de Consiliul Judeţean).Certificarea ca aeroport internaţional este obligatorie pentru aderarea la Spaţiul Schengen şi pentru realizarea de curse aeriene în afara zonei. Trei dintre aeroporturile din România (Otopeni, Cluj şi Sibiu) au primit deja statutul de aeroport internaţional. Urmează astfel de certificări pentru aeroportul Băneasa şi cel din Timişoara