Există cel puţin o alternativă pe care autorităţile ar trebui să o ia în seamă în cazul înăspririi nejustificate a cuantumului amenzilor pentru sancţiunile prevăzute de Codul rutier
Introducerea asigurării obligatorii RCA ca o condiţie a valabilităţii permisului de conducere, despăgubirea şoferului nevinovat de producerea evenimentului de propriul asigurător RCA şi condiţionarea încheierii asigurării RCA de plata amenzilor primite de conducător în anul precedent. Acestea sunt cele trei măsuri care ar putea duce la evitarea creşterii amenzilor rutiere.
Această măsură va duce la o „cernere“ a asigurătorilor în piaţă. Elementul esenţial pentru încheierea unei asigurări trebuie să fie încrederea în asigurător, şi nu obligaţia de a avea o asigurare, RCA-ul fiind o asigurare pentru terţi.
Astfel, vom fi mult mai atenţi cu ce asigurător încheiem poliţa obligatorie de răspundere civilă auto, întrucât plecăm de la premisa că nu vom fi noi cei vinovaţi de producerea evenimentului.
Cine opreşte politicul să reglementeze, tot prin lege, ca până la soluţionarea contestaţiei de către instanţă, asigurătorul vinovatului de producerea evenimentului să achite dauna, urmând ca după soluţionarea dosarului să se facă regresul între asigurători?
Nu ai RCA, adio permis
Măsura introducerii RCA-ului ca fiind o condiţie a valabilităţii permisului de conducere pentru anul următor trebuie completată cu obligarea ca nevinovatul de producerea evenimentului să fie despăgubit de propriul asigurător RCA. Ambele măsuri trebuie corelate cu obligarea ca, la încheierea unei noi asigurări RCA, ca o condiţie a valabilităţii permisului de conducere, să fie condiţionată de plata amenzilor primite de conducător în anul precedent. Există în acest moment o bază de date a asigurătorilor – CEDAM – unde se poate verifica valabilitatea RCA-ului. Această bază de date poate fi corelată foarte uşor cu baza de date ANAF, unde posesorul de permis îşi are rolul fiscal.
În România, asigurarea RCA este obligatorie în acest moment pentru ca un autoturism să fie înmatriculat în circulaţie.
De ceva timp, în România, asigurătorii au început să aplice sistemul bonus-malus pentru asiguraţi. De asemenea, s-a introdus constatul amiabil, ceea ce face ca multe dintre evenimente să fie apreciate ca daune minore şi acele evenimente care au dus la producerea de daune să nu fie raportate, deşi ele constituie contravenţii din punctul de vedere al legislaţiei rutiere, şi astfel şoferii implicaţi nu sunt sancţionaţi.
Evidenţa evenimentelor va fi mult mai strictă, întrucât asigurătorii vor avea interesul să gestioneze eficient o bază de date reală în vederea acordării posesorilor de permis auto de bonus malus. Se va spune că sunt mai mulţi posesori de permis decât auto înmatriculate şi că această măsură ar dăuna, în special, familiilor unde sunt mai mulţi posesori de permis şi au o singură maşină. Aşa este, însă, la fel de bine, nu mi se pare normal ca o singură maşină să aibă o singură asigurare RCA şi mai mulţi şoferi să conducă aceeaşi maşină. Până la urmă, trebuie să răspundem pentru fapta proprie. Dacă nu conduci, nu produci evenimente şi, astfel, nu închei asigurare RCA. Atunci se pune următoarea întrebare: dacă timp de 2,3… 5 ani nu ai condus, oare nu este necesar să dai din nou un examen pentru permis? Măcar proba practică sau câteva ore făcute cu un instructor ?
RCA doar fără amenzi
De unde ne putem da seama în prezent dacă un posesor de permis a şofat sau nu şi a căpătat experienţă în acest sens? În acest moment, nu se poate demonstra. Prin introducerea acestei măsuri, se poate observa cu uşurinţă dacă un posesor de permis a condus sau nu, prin existenţa unei poliţe RCA aferente posesorului de permis.
O asemenea măsură va duce şi la limitarea „abuzului“ pe care s-ar putea să-l facă poliţia rutieră prin majorarea nejustificată a cuantumului amenzilor. Se va spune că această măsură este valabilă pentru cei ce produc evenimente. De acord, dar majoritatea celor ce produc evenimente încalcă regulile de circulaţie. Tocmai aceştia ne interesează.
Oare cel ce conduce cu 150 km/h nu are şanse mult mai mari să producă un accident?! Cu siguranţă, DA. Şi atunci, dacă produce un eveniment, pe lângă plata unei amenzi consistente și suspendarea permisului de conducere, mai află şi de la asigurător că va trebui să plătească o poliţă RCA de 2,3… 5 ori mai mare decât cea normală, oare nu-l va determina să fie mai atent? Cu siguranţă, DA.
Această măsură va duce şi la limitarea înmatriculării autoturismelor, de către români, în alte state, în special Bulgaria, prin faptul că vor trebui să plătească asigurarea RCA şi-n statul respectiv, şi în România, ca o condiţie a valabilităţii permisului de conducere. Despre acest aspect am mai scris.
Această măsură va avea eficiență şi mai mare dacă se va introduce şi obligativitatea ca şoferul nevinovat de producerea accidentului să fie despăgubit de propriul asigurător RCA, întrucât ne vom gândi de zece ori, înainte de a încheia poliţa de asigurare RCA, la ce asigurător o vom încheia şi nu ne vom mai duce la asigurătorii care practică cele mai mici tarife. În acest fel vom alege asigurătorul ca şi în cazul încheierii unei asigurări CASCO.
Asigurarea obligatorie RCA ca o condiţie a valabilităţii permisului de conducere, şi nu a obţinerii acestuia, poate fi însoţită şi de măsuri ca, la un anumit număr de evenimente sau la o anumită daunalitate, să se suspende permisul de conducere pentru o anumită perioadă de timp.
"Acest articol a apărut în ediţia print numărul 40 a revistei Capital din săptămâna 7 – 13 octombrie 2013"