afirmativ, indiferent de pozitia ocupata in companie. Cat sunt de eficiente aceste cursuri si cum se reflecta acest lucru in cresterea profitului companiei? Toti ridica din umeri si raspund ca un astfel de calcul este greu de facut. In realitate, majoritatea cursurilor de lucru in echipa sunt un fel de ambalaj de protocol care acopera un program de relaxare si divertisment pentru angajati. Un fel de bonus acordat, preferential sau nu, angajatilor. Furnizorii de astfel de programe de instruire sunt destul de nemultumiti de modul in care directorii se implica in identificarea unor obiective sau in evaluarea rezultatelor unei sesiuni de instruire. Participantii la cursuri sunt atrasi mai mult de partea de divertisment si accepta cu greu sa se implice in partea de aprofundare a temelor propriu-zise de instruire. Obiectivul urmarit de ei si declarat, de altfel, este „Sa ne simtim cat mai bine!“ Acesta este si principiul dupa care se face alegerea unui program de team building. Pentru a cuceri piata, furnizorii de instruire se intrec in a face oferte cat mai „fun“, calcan-du-si pe inima si acceptand compromisuri profesionale. Putini se gandesc insa la varianta de a oferi directorilor sau specialistilor in resurse umane cursuri prin care sa invete cum sa identifice problemele care afecteaza activitatea si performanta in cadrul echipelor de lucru sau cum sa evalueze in timp castigurile obtinute in baza unui program de team building.
Sugestii pentru manageri
Rezultate care ar trebui sa stea in atentia angajatorul in urma unui program de team building:
• Reducerea timpului pierdut din cauza relatiilor deficitare dintre angajati sau din cauza celor care lucreaza izolat de restul angajatilor;
• Reducerea timpului pierdut datorita unei comunicari deficitare, situatiilor de redundanta neintentionata sau a unei proaste gestionari a prioritatilor;
• Diminuarea stresului;
• Relatii de munca mai bune;
• O mai mare eficienta, coordonare si productivitate cand se lucreaza in echipa si o mai mare motivare in ceea ce priveste munca individuala;
• Intalniri de echipa mai eficiente;
• Mai multa satisfactie provenind din experienta muncii intr-o echipa, experienta oferita de indeplinirea cerintelor de echipa intr-un mod mai eficient, cat si experienta data de sentimentul apartenentei la o echipa chiar si atunci cand se lucreaza individual;
• O mai buna apreciere a valorii liderilor de echipa si a altor roluri ale echipei precum si abilitatea individului de a sti cum sa foloseasca la maximum atat avantajele cat si dezavantajele a ceea ce inseamna sa fi un membru al echipei;
• Majoritatea acestor eficientizari pot fi rapid monitorizare daca standardele de performanta sunt deja facute.
Obiectivul secundar al unui curs este motivarea angajatilor
Monica Istrate, director resurse umane, Siemens
Se apeleaza la programe de dezvoltarea echipei deoarece avantajul competitiv pe o piata nu inseamna numai produse mai bune sau mai multe, ci si echipe mai eficiente. Functionarea unei echipe nu este data numai de performantele individuale ale partilor sale componente, ci mai ales de modul in care acestea isi demonstreaza capacitatea de a se sincroniza, de a coopera si, mai ales, de a integra valoarea adaugata produsa individual. La programele de team building participa oamenii din vanzari din fiecare divizie si persoanele din departamentele centrale (contabilitate, comercial). Nu exista un numar fix stabilit, programele au loc in functie de dinamica fiecarei divizii, de numarul de noi angajati. Astfel de programe urmaresc declansarea unor reactii de incredere reciproca in calitatile umane si profesionale dintre membrii echipei. Dupa un program de team building este importanta constientizarea faptului ca se poate avea incredere in abilitatile colegilor, precum si identificarea unui scop comun. Printre obiectivele principale putem mentiona cresterea gradului de cunoastere intre membrii echipei, imbunatatirea comunicarii, reducerea conflictelor. De asemenea, fiecare program de dezvoltare a echipei atinge si un obiectiv secundar, deloc de neglijat: motivarea.
Numai o echipa de succes poate tine piept concurentei
Carmen Novac, director resurse umane, Auto Cobalcescu
Procesul de evaluare a performantelor angajatilor, derulat la finele anului 2004 a presupus identificarea abilitatilor de delegare, de transmitere a informatiilor si de lucru in echipa al managerilor.Unul din obiectivele procesului de evaluare a fost si acela al elaborarii planului de instruire al celor doua niveluri manageriale existente in cadrul companiei, pentru anul 2005. Primul semestru al acestui an a inclus derularea unor programe de instruire in managementul schimbarii. El a fost urmat de o sesiune de leadership. In finalul programului de instruire manageriala aferent primului semestru se va derula un curs de team building. Obiectivul acestei sesiuni de instruire este o mai buna relationare a celor doua niveluri manageriale, in sensul realizarii unei echipe de succes, capabila sa dezvolte proiecte de anvergura, in scopul mentinerii competitivitatii dobandite de companie.Necesitatea introducerii sesiunii de team building in pachetul de instruire a fost generata de una din experientele personale traite, de partea cealalta a baricadei, in perioada in care eram angajata intr-o firma furnizoare de cursuri. Atunci am participat la o sesiune de team building cu un client, iar observatiile facute m-au marcat. Daca la debutul sesiunii de instruire directorii de la filialele din tara ale companiei participante la instruire abia se cunosteau si abia puteau relationa in vederea constituirii unor mini echipe de lucru necesare pentru realizarea jocurilor programului, dupa cele doua zile ale cursului au reusit sa se implice la maximum. Participantii au reusit in final sa-si analizeze impreuna succesele echipelor din care faceau parte si fiecare participant sa acorde feedback pozitiv colegilor sai, determinandu-si punctele tari si cele de dezvoltat.
Programe de instruire
Burse de studii
Iran
Ministerul Stiintelor, Cercetarii si Tehnologiei din Republica Iran acorda pentru cetatenii romani doua burse de studiu pentru doctorat in limba si literatura persana. Bursele se adreseaza absolventilor de studii de masterat in oricare din domeniile socio-umaniste.Dosarele de inscriere la concurs trebuie sa fie intocmite conform Informatiilor privind inscrierea la concursul national pentru burse acordate de alte state in baza documentelor bilaterale de colaborare sau acordate in mod unilateral existente pe site-ul www.burse.edu.ro.Termenul limita de depunere a dosarelor de candidatura la Registratura MEdC din strada Spiru Haret nr. 12, Bucuresti este 20 mai 2005.
Coreea de Sud
Scoala de Politici Publice si Management (School of Public Policy and Management) din cadrul Institutului Coreean de Dezvoltare (KDI) din Seul ofera, incepand cu semestrul de primavara 2006, burse de studii partiale sau complete pentru masterat (Master of Public Policy – MPP si Master of Business Administration – MBA) si doctorat (PhD in Public Policy of Management).Partea coreeana asigura costul transportului international, toate cheltuielile de scolarizare si taxele locale, precum si o indemnizatie lunara.
Dosarul de candidatura trebuie sa contina urmatoarele documente:
1. Formular tipizat;
2. Certificat de absolvire a unei institutii de invatamant superior;
3. Scrisoare de recomandare;
4. Atestat TOEFL sau alt test relevant de cunoastere a limbii engleze;
5. Alte documente care sa ateste preocupari si interes pentru activitati in domeniul ales.
Conditiile de participare si actele necesare inscrierii la concursul de selectie pot fi consultate pe site-ul www.kdischool.ac.kr. Persoana de contact: John Lee / e-mail: admissions@kdischoll.ac.kr / fax 00822-9685071 / tel.3299-1019. rnTermenul limita de transmitere in Coreea de Sud a dosarelor de candidatura este 28 octombrie 2005.rn
rnAutomotive Global Executive MBA rn
rnArtem (ICN scoala de management, Scoala Nationala Superioara de Mine din Nancy, Scoala Superioara de Arta din Nancy) lanseaza in iulie 2006 un nou Automotive Global Executive MBA (A-GEMBA), in parteneriat cu Dassault Systemes, IBM France si PSA Peugeot CitroA