Cum ar trebui să arate harta autostrăzilor peste zece ani

În 2020 ar trebui să putem circula pe cel puţin 1.000 de kilometri de autostradă, dacă vor fi finalizate proiectele anunţate ieri de ministrul transporturilor şi infrastructurii, Anca Boagiu.

Peste zece ani, românii vor putea circula pe 1.000 de kilometri de autostradă. Cel puţin asta rezultă din hărţile prezentate ieri de ministrul transporturilor, Anca Boagiu, privind proiectele prioritare ale instituţiei.

În prezent, România dispune de o reţea de autostrăzi cu o lungime totală de 313,5 km. Dacă ne amintim că în 2000 românii se puteau mândri numai cu autostrada de la Bucureşti la Piteşti, putem spune că planurile noului ministru nu sunt greu de îndeplinit. Însă depinde foarte mult de cum se schimbă în perioada următoare strategia în domeniul Transporturilor şi dacă aceste proiecte vor rămâne prioritare şi pe viitor.
În prezent, sunt în execuţie mai multe şantiere pentru construcţia de autostrăzi. Numărul total al kilometrilor de autostradă în execuţie este de 243 km. La aceştia se vor adăuga de anul viitor încă 288,8 km. Valoarea totală pentru cei 532 de kilometri se ridică la peste cinci miliarde de euro.
Conform termenelor de finalizare, la finele anului 2012, cei 243 de kilometri, aflaţi acum în execuţie, ar trebui să fie finalizaţi şi daţi în exploatare.
Nădlac – Sibiu, gata în 2015
Proiectele de autostradă, pentru care vor fi lansate săptămâna viitoare anunţurile de licitaţie, de pe Coridorul IV paneuropean, de la Nădlac la Sibiu, au ca termen de finalizare 2015.
"Orizontul de timp pe care noi ni l-am propus pentru finalizarea Coridorului IV este 2013, excepţie făcând doar Lugoj-Deva, care începe în acest exerciţiu financiar şi se va încheia în următorul exerciţiu financiar, probabil în 2015", a spus ministrul transporturilor, Anca Boagiu. Dacă luăm în calcul că în zece ani se pot construi prin parteneriat public-privat autostrăzi importante, putem spune că vor mai fi daţi în exploatare încă 150 km.
Boagiu a adăugat că tot din programul operaţional sectorial, conform politicii europene, aceea de a descongestiona traficul în marile oraşe, se vor lansa în construcţie 11 centuri, cu o lungime totală de 138,7 km şi o valoare de 539,38 milioane de euro. Centurile ocolitoare vor fi: Bucureşti, Mihăileşti, Alexandria, Caracal, Craiova, Braşov, Tecuci, Târgu-Mureş, Bacău, Carei şi Săcuieni. În ceea ce priveşte drumurile naţionale, în următorii trei ani urmează să fie reabilitaţi 943 km, valoarea totală a lucrărilor fiind de aproximativ 850 de milioane de euro. În domeniul feroviar vor continua lucrările la Coridorul IV şi modernizarea a 21 de staţii.