Cum arată La Dorna la trei ani de la preluarea de către Lactalis

În trei ani de la preluarea mărcii La Dorna de către grupul francez Lactalis, unul dintre principalii jucători din lume pe piața lactatelor, s-au investit milioane de euro în modernizarea capacităților de procesare și producție, s-a redus numărul personalului și s-a renunțat la o fabrică de brânzeturi de tip Cottage din Suceava.

40 de milioane de euro, la atât se ridica cifra de afaceri a Dorna Lactate, parte a grupului Lactalis, producătorul mărcii La Dorna, la finalul anului trecut. În acest an, deși piața lactatelor nu se simte deloc bine, Lactalis estimează o creștere de 10%, iar pentru anul viitor o majorare a afacerilor cu 5-10%.
Pe ce mizează? Pe brand, pe fama largă de produse pe care o oferă, pe investițiile în promovarea în magazine. Faptul că nu ”au mari probleme de calitate”, după cum s-au exprimat chiar reprezentanții firmei, nu poate decât să-i ajute.

Potrivit Ioanei Moga, directorul de marketing al Dorna Lactate, laptele UHT și telemeaua sunt responsabile pentru circa 80% din vânzările din România. Acestea sunt, de fapt, și segmentele pe care afacerea a crescut în ultimii ani. Înainte de preluarea de către grupul francez, laptele La Dorna avea mai puțin de 30% din piață. Acum, cota de piață a laptelui este de peste 40%.

Potrivit directorului general al Dorna Lactate, anual se procesează circa 60 de milioane de litri de lapte, față de 50 în 2008. Tot ce înseamnă lapte marca La Dorna provine din România din peste 2.000 de puncte de colectare, susțin oficialii firmei.
Ce importă și ce exportă La Dorna
Importuri nu se realizează decât într-o măsură destul de mică, circa 2% din vânzări, și aici este vorba despre iaurturi, care sunt aduse din Polonia, de brânza feta, importată din Grecia, și de brânza cottage, importată tot din Polonia, după închiderea fabricii din Suceava în această vară.

Și exporturile au o egală reprezentare în vânzările Lactalis România. Brandul La Dorna se regăsește, potrivit oficialilor companiei, în țările unde există comunități de români, precum Spania și Italia, dar și în Grecia, Serbia sau Ungaria. De asemenea, Dorna Lactate produce și exportă smântănă și brânză topită sub brandul President printre altele în Cehia și Polonia.

Creșteri și pe telemea

Într-un top al preferințelor românilor telemeaua produsă sub marca La Dorna ocupă locul doi. Primii trei producători (La Dorna Hochland și Friesland) dețin circa 35% din piață. Chiar și pe segmentele unde se înregistrează o ușoară creștere, cum ar fi brânzeturile proaspete, creșterile nu sar de 5%, anunță Ioana Moga, directorul de marketing al Lactalis România.

Lactalis are cinci unități de producție în România (patru în Vatra Dornei și una în Mihail Kogălniceanu, din județul Constanța) și nu intenționează să deschidă altele. Vrea, însă, în schimb, să investească în acestea bani frumoși pentru modernizare, mărirea capacității de producție și retehnologizare. Dorel Radu, directorul general al companiei, se ferește să anunțe la cât se vor ridica viitoarele investiții, însă afirmă că se caută creșterea pe piața din România.
În trei ani de la preluarea de către grupul francez Lactalis a brandului La Dorna de la Jean Valvis, numărul angajaților a scăzut de la circa o mie de persoane la aproximativ 800 de angajați.

Care este ponderea produselor bio

Ioana Moga, directorul de marketing al producătorului de lactate, consideră că în 3-5 ani, segmentul produselor bio va reprezenta 10-15% din totalul pieței, deși în acest moment nu trec de 3-3,5%.
În portofoliul companiei pe care o reprezintă, ponderea acestora este de circa 5%.