În sectorul bancar, raportul autorității de concurență a analizat impactul modificărilor comisionului de rambursare anticipată asupra creditelor, ca urmare a aplicării OUG nr.50/2010 privind contractele de credit pentru consumatori.
Consiliul Concurenţei s-a implicat şi a susţinut eliminarea comisionului de rambursare anticipată la toate creditele destinate consumatorilor persoane fizice cu scopul de a îmbunătăţi a concurenţa între bănci, ca urmare a creşterii gradului de mobilitate a clienţilor.

Analiza arată că după apariţia ordonanţei (iunie 2010 – mai 2011), numărul total al creditelor refinanţate s-a dublat comparativ cu perioada anterioară (iunie 2009 – mai 2010). Astfel, în această perioadă s-au acordat aproximativ 160 mii de credite de refinanţare, comparativ cu 85,5 mii credite de refinanţare acordate în perioada iunie 2009 – mai 2010.

În ceea ce privește analiza modului de funcţionare a sistemului de distribuţie a medicamentelor din România a relevat faptul că, prin comercializarea cu precădere a unor medicamente inovative, există pieţe cu un număr redus de medicamente.

Pentru pieţele pe care există medicamentele generice cu aceeaşi substanţă activă ca şi medicamentul original, a rezultat că, deşi există diferenţe semnificative de preţ, de până la 250%, nu numai că medicamentele generice nu au reuşit să penetreze piaţa, dar vânzările celor mai ieftine medicamente generice reprezintă sub 1% din valoarea totală a pieţei. Mai mult, există pieţe pe care medicamentele generice sunt prezente de cel puţin cinci ani şi medicamentul inovativ deţine încă o cotă semnificativă de piaţă.

Achizițiile online scad prețurile contractelor

Referitor la programele naţionale de sănătate, având în vedere creşterea cheltuielilor cu medicamentele decontate în cadrul acestora, Consiliul Concurenţei a recomandat introducerea unui sistem de referenţiere a preţurilor, cel puţin în cazurile în care există mai multe medicamente cu aceeaşi substanţă activă. Prin aceasta propunere, ce a fost preluată de Ministerul Sănătăţii, s-a urmărit atât stimularea concurenţei prin preţ de la nivel de producător până la nivel de farmacie, cât şi reducerea cheltuielilor statului cu medicamentele decontate în cadrul programelor naţionale.

Analiza achiziţiilor publice a arătat că, în general, preţurile din contractele încheiate cu autorităţi publice sunt mai mari decât cele facturate altor clienţi. Excepţie fac contractele încheiate prin licitaţii online, unde preţurile pentru autorităţi sunt mai reduse decât preţurile pentru alţi clienţi.

Practicarea, în unele cazuri, a unor preţuri mult mai mari pentru autorităţile contractante faţă de alte contracte rezultate din licitaţii poate ridica suspiciuni legate de trucarea licitaţiilor pe verticală (autoritate contractantă – furnizor) şi orizontală (companii participante la licitaţii).