Pentru a îndeplini obiectivele Strategiei Europa 2020 şi pe cele ale Acordului de Parteneriat, România a abordat cinci provocări în materie de dezvoltare socioeconomică: competitivitatea, oamenii şi societatea, infrastructura, resursele şi administraţia şi guvernarea. În vederea simplificării procesului de gestionare a fondurilor europene şi a creşterii gradului de absorbţie a fost propus un set de schimbări la nivel instituţional şi la nivelul Programelor Operaţionale constând în stabilirea atribuţiilor de autoritate de management la nivelul a trei ministere. Astfel, Ministerul Fondurilor Europene va gestiona Programul Operaţional Infrastructură Mare (transport, mediu şi energie), Programul Operaţional Competitivitate (cercetare-dezvoltare, Agenda Digitală), Programul Operaţional Capital Uman, Programul Operaţional Asistenţă Tehnică. Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administrației Publice va gestiona Programul Operaţional Regional, Programul Operaţional Capacitate Administrativă, Programul Operaţional pentru Cooperare Teritorială Europeană. Şi, în fine, Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale va gestiona Programul Naţional de Dezvoltare Rurală, Programul Operaţional pentru Pescuit şi Afaceri Maritime.
Finanţări privind stimularea startup-urilor inovative şi spinoff-urilor, a investiţiilor private în cercetare, dezvoltare şi inovare, dezvoltarea infrastructurii de cercetare publice şi private în domenii prioritare (sănătatea, învăţământul), promovarea adoptării de către întreprinderi a tehnologiei informației (e-commerce), dezvoltarea de instrumente de e-Guvernare şi „cloud computing“ vor fi regăsite în cadrul P.O. Competitivitate. În cadrul P.O. Capital Uman se continuă cu implementarea de măsuri pentru reducerea părăsirii timpurii a şcolii, adaptarea programelor de învăţământ superior în raport cu nevoile de pe piaţa muncii, sprijinirea dezvoltării unei culturi proactive orientate spre voluntariat, iniţierea de acţiuni care să îmbunătăţească accesul pe piaţa muncii al femeilor, cetăţenilor români de etnie romă, persoanelor cu handicap, precum şi al persoanelor cu nivel scăzut de şcolarizare şi calificare profesională, susţinerea acţiunilor de îmbunătăţire a şanselor de angajare prin crearea unui mecanism de căutare a locurilor de muncă, consiliere individuală, formare la locul de muncă şi încurajarea spiritului antreprenorial şi, de asemenea, întărirea capacităţii administrative a sistemului de Servicii Publice de Ocupare.
Problemele identificate în urma retrocedării proprietăţilor şi lipsa unei evidenţe clare a acestora au impus necesitatea creării unui sistem naţional al cadastrului care să ofere siguranţă titlului de proprietate, promovarea reformei funciare şi gruparea eficientă a terenurilor pentru susţinerea obiectivelor de dezvoltare a României. Prin P.O. Regional se vor putea finanţa aceste operaţiuni de cadastrare a proprietăţii, precum şi reabilitarea, protejarea şi valorificarea durabilă a siturilor naturale, restaurarea şi valorificarea patrimoniului cultural, inclusiv valorificarea potenţialului turistic local specific. O alocare importantă va fi cea pentru dezvoltarea reţelei rutiere care în condiţiile unei gestionări eficiente ar putea duce la eliminarea blocajelor şi fluidizarea traficului. Investiţiile pentru infrastructura şcolară şi cea de sănătate publică vor putea fi continuate cu sprijinul fondurilor europene alocate în perioada 2014 – 2020. Un alt tip de acţiuni finanţabile prin acest program vor fi cele care pot genera îmbunătăţirea productivităţii IMM-urilor, oferindu-se suport pentru planificarea afacerilor, consultanţă tehnică şi sprijin pentru export.
Tipurile de proiecte ce vor putea fi depuse pentru a primi finanţare în cadrul P.N. Dezvoltare Rurală ar trebui să se axeze pe: crearea unui sistem durabil de irigaţii, susţinerea varietăţilor locale de culturi şi rase de animale, crearea de noi întreprinderi mici din afara domeniului agricol, precum şi dezvoltarea de activităţi nonagricole în zonele rurale, acţiuni pentru îmbunătăţirea performanţei economice a producătorilor primari, sprijinirea formării profesionale în gestionare agricolă şi utilizarea noilor tehnologii şi promovarea strategiilor de dezvoltare locală comunitară de tip LEADER.
Pot fi finanţate acţiuni care pot genera îmbunătăţirea productivităţii IMM-urilor, oferindu-se suport pentru planificarea afacerilor, consultanţă tehnică şi sprijin pentru export.
Elena – Mihaela PAVEL, expert accesare fonduri structurale şi de coeziune