Strazile sunt la fel de prost pavate, politia se face ca nu cunoaste nici o limba straina, vamesii sunt foarte putin interesati de timpul celor care stau sa treaca granita. Bulgarii ar putea povesti intamplari legate de criminalitate si infractori, care ridica parul de pe maini oricarui roman. La nivel de cifre, Bulgaria are performante mai bune in ceea ce priveste inflatia, a adunat mai multe investitii straine pe locuitor in 2003 (aproximativ 150 de dolari fata de 61 pentru Romania), dar are u
Strazile sunt la fel de prost pavate, politia se face ca nu cunoaste nici o limba straina, vamesii sunt foarte putin interesati de timpul celor care stau sa treaca granita. Bulgarii ar putea povesti intamplari legate de criminalitate si infractori, care ridica parul de pe maini oricarui roman. La nivel de cifre, Bulgaria are performante mai bune in ceea ce priveste inflatia, a adunat mai multe investitii straine pe locuitor in 2003 (aproximativ 150 de dolari fata de 61 pentru Romania), dar are un somaj de peste 12%, o crestere economica mai mica decat cea inregistrata la noi si un PIB pe locuitor mai mic. Una peste alta, ambele tari au parti pozitive si parti negative, dar este greu de spus ca Bulgaria ar avea un avans economic semnificativ sau ca reformele ar fi mult avansate fata de Romania. Firesc, atunci, se naste intrebarea: de ce este mai bine vazuta? De ce guvernul bulgar nu rateaza ocaziile de a se plasa deasupra Romaniei, indiferent de contextul discutiei? Primul lucru evident este ca Bulgaria are o imagine mai buna in exterior, chiar daca realitatea nu este neaparat mult diferita. socul financiar prin care a trecut tara in 1996, care a culminat cu un consiliu monetar, a insemnat trecerea, destul de brutala, la un mediu mai disciplinat. Actualul guvern este format, in parte, din ministri tineri, absolventi ai unor universitati straine, fosti sefi de institutii financiare internationale, care au adus cu ei practica occidentala, un limbaj comun cu institutiile internationale, o deschidere mai mare catre exterior si un plus de credibilitate. Intr-un fel sau altul, presa internationala a remarcat litoralul plin de turisti la Albena si a luat in considerare potentialul Bulgariei privind amplasarea unor viitoare baze NATO. Sunt toate acestea imtamplatoare? Nu. Sofia a avut o viziune mai clara si o mai mare consecventa in a urma respectiva viziune. O campanie de publicitate agresiva a ajutat la proiectarea unei imagini clare si pozitive: oricine deschide principalul site de informare privind Uniunea Europeana va vedea o reclama care spune sec „Bulgaria in Uniunea Europeana in 2007”. O campanie impotriva Bulgariei n-are nici un sens. Sa demonstrezi acum ca nici ei nu sunt mai breji nu ajuta, dimpotriva este ca si cum ai incerca sa-ti tragi partenerul in apa ca sa se inece o data cu tine. Comisia Europeana insasi ramane ferma in decizia de a negocia impreuna cu cele doua tari aderarea in acelasi moment. Aceasta discutie nu are, in consecinta, fundament. Pentru ca bulgarii nu ne-au intrecut prin ceea ce au facut, ci prin felul in care au vandut ceea ce cred ei ca au facut. Guvernul Romaniei reuseste mereu sa dezamageasca prin felul in care se preface ca aplica ceea ce semneaza si prin faptul ca incearca sa impuna o alta realitate decat cea evidenta. Fidel sistemului „nu exista pentru ca asa spunem noi”, Cabinetul Adrian Nastase prefera sa ignore o evidenta: injurarea in public a adversarului si comunicatele de presa triumfaliste nu mai fac de mult parte dintre armele unei administratii inteligente. Iar ca instrumente de imagine, in lumea afacerilor, pot fi taxate crunt ca neconcurentiale sau mincinoase. Creatorii de imagine sunt astazi mult mai subtili si mai eficienti.