Rata ridicată de succes, o reţetă verificată, costuri reduse de start-up şi de operare. Acestea sunt câteva avantaje ce recomandă, anul acesta, deschiderea unei afaceri în franciză.
Într-un context economic incert, cum este cel actual, lansarea unei afaceri ar putea fi considerată o idee hazardată. Statisticile arată însă că cei care optează pentru afaceri la cheie, de tipul francizelor, riscă mult mai puţin decât cei care merg pe o idee proprie. Consultanţii din sectorul francizelor afirmă chiar că 2009 este un bun moment pentru a deschide un astfel de business, din mai multe motive: taxa de intrare în reţea s-a redus, în medie, cu 20%, nivelul chiriilor a scăzut cu 30% faţă de anul anterior, iar condiţiile de acordare a francizei sunt mult mai flexibile, după cum arată studiile CHR Consulting. „Interesul faţă de afacerile în sistem de franciză a crescut, în ciuda crizei economice, deoarece aceste afaceri sunt mult mai sigure decât un start-up după o idee proprie, iar persoanele care au posibilitatea să investească şi îşi doresc să înceapă o afacere nouă preferă un business sigur, sub umbrela de notorietate a unui brand consacrat“, spune şi Adrian Gheorghe, managing director al ThinkBig International. Dar care sunt sectoarele care au atras cei mai mulţi francizaţi şi care sunt cele care au pierdut în lunile de la debutul crizei? „Fashion retailul, segment ce a ocupat anul trecut aproape 50% din valoarea totală a investiţiilor în franciză, pierde teren ca urmare a scăderii puterii de cumpărare a consumatorului final şi a fluctuaţiei ratei de schimb, investiţiile orientându-se către zona de consum, restaurantele, fast-foodurile şi cafenelele fiind acum prima opţiune a investitorilor autohtoni“, afirmă Raluca Stanciu, franchise manager la CHR Consulting. Nici sectoarele bancar şi imobiliar, lovite puternic de criză, nu prea mai au căutare în rândul antreprenorilor, locul lor fiind luat de francizele de asigurări obligatorii, unde cererea este încă ridicată, iar taxele de intrare sunt între 500 şi 5.000 de euro. Potrivit studiilor CHR Consulting, în primele patru luni ale anului, cele mai căutate francize au fost gogoşeriile, piadineriile şi restaurantele tip fast-food, ale căror costuri nu depăşesc 50.000 de euro. Un alt segment în creştere este cel al cafenelelor, unde investiţia iniţială poate atinge valori de peste 100.000 de euro, iar dezvoltarea se face prin contracte de joint-venture.
Un alt avantaj al contextului actual este lărgirea plajei de branduri dintre care un francizor poate alege. Printre numele noi interesate să intre pe piaţa românească anul acesta se numără Papa John’s, Charley’s, Cafe Ritazza sau Il Cafe di Roma.
Fornetti relaxează condiţiile contractuale
Un exemplu concret de flexibilitate a acestei pieţe este lanţul Fornetti. În 2008, în reţea au intrat 184 de unităţi, dar s-au închis 56. Motivele? „Fie amplasamentul nu asigură fluenţa necesară de cumpărători, fie partenerul de franciză se preocupă mai puţin de magazin, lăsând activitatea, inclusiv comanda de produse congelate, la aprecierea vânzătorilor”, explică Ioan Magheti, director în cadrul Fornetti. Compania a relaxat condiţiile din contractul de franciză, în schimbul unei redevenţe acordând partenerului drepturi patrimoniale în administrarea afacerii.
Clienţii sunt mult mai precauţi şi aleg francize ale căror costuri de intrare sunt reduse.
Raluca Stanciu, CHR Consulting
Motive de a investi
1,5 mld. euro se estimează că va fi în acest an cifra de afaceri cumulată a celor aproximativ 500 de reţele de franciză operaţionale în România.
Cât mai costă o franciză?
RESTAURANTE, FAST-FOOD Taxa de intrare în reţea şi dotarea cu echipamente necesită sume care pornesc de la 5.000 de euro (pentru o gogoşerie) şi pot ajunge la 200.000 de euro (în cazul unui restaurant).
RETAIL Cheltuielile se ridică, în medie, la 150.000 de euro.
SERVICII Taxa de intrare oscilează între 500 şi 5.000 de euro, în funcţie de dimensiunea demografică a oraşului în care îţi deschizi afacerea.
Ce avantaje are o afacere în franciză?
RATA DE SUCCES a francizelor se menţine la cote ridicate, peste 80%.
COSTURI Chiriile pentru spaţiile în marile centre comerciale s-au diminuat considerabil.
PIAȚĂ Deschiderea unei afaceri în sectorul fast-food şi restaurante nu fereşte investitorul de riscurile induse de criză. Studiile arată că românii cheltuie circa 40% din venituri pentru bunuri alimentare şi băuturi nealcoolice.
Facilităţi pentru francizaţi
Adrian Gheorghe (foto), managing director al companiei ThinkBig International, spune că, pe fondul crizei, francizorii sunt mult mai flexibili în negocierea contractelor.
Anumite contracte de master-franciză nu mai impun plata totală a taxelor sau obligaţia de extindere a francizei. Francizorii sunt mai îngăduitori, oferind dreptul de a schimba amplasarea magazinului sau cesionarea afacerii.