De voie, de nevoie, compania aeriană maghiară Malev a ajutat economia rusă cumpărând avioane ruseşti în valoare de un miliard de euro. Secretul afacerii stă în faptul că 49% din Malev este deţinut de o bancă rusească de stat.În perioadă de criză, o companie are nevoie de toţi banii pe care îi poate strânge. Sigur, o altă stratagemă ar fi investiţiile care să aducă mai mulţi bani decât în prezent. Compania maghiară a achiziţionat 30 de avioane Suhoi Superjet 100, de f
De voie, de nevoie, compania aeriană maghiară Malev a ajutat economia rusă cumpărând avioane ruseşti în valoare de un miliard de euro. Secretul afacerii stă în faptul că 49% din Malev este deţinut de o bancă rusească de stat.
În perioadă de criză, o companie are nevoie de toţi banii pe care îi poate strânge. Sigur, o altă stratagemă ar fi investiţiile care să aducă mai mulţi bani decât în prezent. Compania maghiară a achiziţionat 30 de avioane Suhoi Superjet 100, de fabricaţie rusească, pentru suma de un miliard de dolari. Potrivit declaraţiei lui Martin Gauss, CEO al Malev, acest model se „potriveşte perfect” pe reţeaua de zboruri ale companiei.
Avioanele vor fi livrate în 2011. Un factor important în optarea pentru Suhoi poate fi faptul că 49% din acţiunile Malev sunt deţinute de Vneşeconombank, o bancă rusă de stat. În Rusia, banca se ocupă în principal de finanţarea economiei, administrarea datoriilor statului precum şi a fondului de pensii.
Puţină istorie a băncii
Banca are „origini sănătoase”, fiind creată de comuniştii sovietici la scurt timp după revoluţia bolşevică din 1917. Din istori băncii spicuim momentul 18 august 1922, când se fondează Roskombank (Banca Comercială Rusă), care se transformă în 7 aprilie 1924 în Vneştorgbank (Banca pentru Comerţ Exterior a URSS). Următoarea schimbare de nume se face abia în 1988 când numele devine Vneşeconombank (Banca pentru Afaceri Economice Străine a URSS). Făcând parte din moştenirea economică sovietică a Rusiei, banca este deţinută şi acum de stat.
Pe firul banilor
Vneşeconombank a intrat în acţionariatul Malev recent, când l-a prins pe Boris Abramovici (fostul proprietar al falimentarei AirUnion) în incapacitate de plată.
Compania ce produce avioanele mai are comenzi de la Armavia (din Armenia), Kartika Airlines (Indonezia), de la companiile ruseşti Aeroflot şi Avialeasing, precum şi de la compania elveţiană Ama Asset Management Advisor.
Compania Suhoi – Avioane Civile (ZAO Grajdanskie Samoletîi Suhogo) este deţinută 87,93% de „Compania Suhoi” (OAO Aviaţionnaia Holdingovaia Kompaniia „Suhoi”). Aceasta este deţinută la rândul ei în proporţie de 0,31% de statul rus (prin Agenţia Federală a Proprietăţii de Stat), iar procentul relevant de 99,69% de Corporaţia Aviatică Unită (Obedinenaia Aviastroitelînaia Korporaţiia). În fine, aceasta este deţinută 91,34% de statul rus. Mergând pe firul acţionarilor, se poate observa cum Suhoi este o companie controlată de statul rus.
Astfel, o bancă deţinută de statul rus a avut o influenţă asupra deciziei de achiziţie a unor avioane de un miliarde de dolari de la o companie deţinută în definitivi tot de statul rus.