Service-urile auto nu ofera intotdeauna servicii de calitate, daca ne referim la deservire si la reparatiile efectuate. O solutie pentru a evita situatiile neplacute si costisitoare ar fi sa mergeti direct la un mecanic recomandat. Sau sa respectati circuitul firesc, mergand direct la receptie si, astfel, sa beneficiati de cadrul legal care obliga toate service-urile auto sa ofere garantie pentru lucrarile executate si pentru piesele de schimb montate. Hotararea de Guvern nr. 786/1996 stabileste
Service-urile auto nu ofera intotdeauna servicii de calitate, daca ne referim la deservire si la reparatiile efectuate. O solutie pentru a evita situatiile neplacute si costisitoare ar fi sa mergeti direct la un mecanic recomandat. Sau sa respectati circuitul firesc, mergand direct la receptie si, astfel, sa beneficiati de cadrul legal care obliga toate service-urile auto sa ofere garantie pentru lucrarile executate si pentru piesele de schimb montate. Hotararea de Guvern nr. 786/1996 stabileste ca fiecare service auto sa ofere garantii pentru lucrari de reparatii, in cazul in care aceasta activitate se deruleaza pe circuitul corect. Garantia pentru reparatiile mecanice este de aproximativ 90 de zile.
Verificarea si diagnoza, lucrarile la echipamentele electrice, precum si mentenanta auto (reparatii si intretinere mecanica) sunt serviciile de baza ale oricarui service auto autorizat. Se pot efectua, de asemenea, si lucrari de tinichigerie si vopsitorie sau reconditionari de piese.
Pretul pentru manopera se fixeaza in functie de timpul necesar lucrarii respective, iar acesta se calculeaza in functie de durata (in ore tehnologice) stabilita de constructor. Parametrii de ora tehnologica sunt astfel calculati incat sa poata asigura o buna raportare la conditiile existente si la cele care pot aparea pe parcurs. In aceste ore sunt incluse pregatirea lucrului, pregatirea individului pentru lucru, reparatia in sine si o minima marja de risc. Mai pot aparea pe factura dumneavoastra si ore de gripari, ore neprevazute, care sunt incadrate in functie de problemele ce apar pe parcurs, de exemplu smulgerea unui surub sau ruperea unei piese. Spre exemplu, la Dacia este nevoie de 1,8 ore pentru un schimb de ulei, intre 0,5 si 2 ore pentru constatare tehnica, 1,12 ore pentru aerisit frane, de 1 ora pentru inlocuirea tobei de esapament, de 2,5 ore pentru inlocuirea amortizoarelor fata si spate, de 4,5 ore pentru reparatul franei spate, de 1,2 pentru inlocuit bucse inferioare si 2 ore pentru cele superioare. Aceste ore tehnologice sunt specifice fiecarui tip de masina si sunt standardizate, fiind impuse de producator.
„Umflarea” pretului lucrarii efectuate este o alta problema care poate aparea atunci cand scoatem masina din service. Dar in momentul in care s-a obtinut o factura, se poate verifica consultand parametrii de ora tehnologica, pe care orice service este obligat sa le detina.
Serviciile de intretinere trebuie efectuate mai ales inainte de inceperea iernii. Verificarea si, daca este cazul, schimbarea sau completarea lichidului de racire, a uleiului de motor, a lichidului de frana, a bateriei si a anvelopelor sunt operatiuni obligatorii pentru siguranta masinii dumneavoastra.
Ion Constantinescu, director general Motor Service
„Clientul trebuie sa fie atent sa urmareasca cadrul legal si circuitului firesc atunci cand intra intr-un service auto. Sa nu se adreseze primului mecanic intalnit, pentru ca, sa recunoastem, apar tot felul de interese. Clientul vrea sa gaseasca pe cineva care sa-i faca treaba mai repede si cu bani mai putini, eludand tot circuitul obligatoriu. Dar el nu-si da seama ca, de fapt, isi anuleaza garantia si astfel se expune unui risc, de multe ori, nejustificat nici macar financiar. Noul sistem al motoarelor pe injectie o sa anuleze foarte multe service-uri neperformante, de cartier, care nu detin dotarea necesara pentru interventii la un astfel de motor. Pe clasic, pe carburator, toata lumea se descurca, la injectie situatia se complica. Nu toate service-urile auto au dreptul sa efectueze reparatii la orice tip de masini. Este nevoie de o abilitare pe marca (Dacia, Audi, Mercedes Skoda, Trabant etc.) eliberata de catre RAR.
Este foarte important sa nu uitam ca reparatiile la sistemul de frane si la sistemul de evacuare a noxelor nu se pot amana. Masinile nu circula in curte, ci pe drumurile publice.”
Conditiile de inscriere in ACR
Serviciile auto ale Automobil Clubului Roman sunt oferite exclusiv membrilor sai. Daca doriti sa deveniti membru simpatizant, va trebui sa platiti o taxa de inscriere de 50.000 lei si o cotizatie anuala de 200.000 lei, pentru cei in varsta de 25 de ani (intre 18 si 25 de ani, cotizatia este de 75.000 lei) si veti beneficia de serviciile ACR. Pentru gratuitati si facilitati, trebuie sa fiti membru auto cu facilitati. Asta inseamna o cotizatie anuala de 750.000 lei si o taxa de inscriere de 250.000 lei. In schimbul acestei taxe aveti acces la toate serviciile ACR si primiti un cupon cu gratuitati care va ofera in fiecare an 3 depanari auto a cate 16 km dus-intors, plus jumatate de ora manopera, remorcare gratuita 16 km dus-intors, consultanta tehnica, juridica si medicala, verificare tehnica generala si noxe, reglaj faruri etc. In cazul in care ati ramas cu masina in pana in afara granitelor tarii, ACR ofera asistenta rutiera (in limita posibilitatilor) sau va crediteaza cu suma de bani necesara reparatiei.