Estonia – totul se face online
Estonia este țara europeană cunoscută ca având cea mai digitalizată societate, cu birocrație foarte redusă, în condițiile în care 98% din interacțiunea cu statul se face online. Oricine vrea să își deschidă un business în această țară trebuie să îndeplinească două condiții: să fie cetățean european și să aibă un calculator conectat la internet. Asta pentru că toate operațiunile pentru deschiderea unei firme se fac online. Iar compania poate opera la nivel internațional din prima zi. Acesta e și motivul pentru care Estonia are cel mai mare număr de start-up-uri per capita din UE. De asemenea, unele dintre cele mai cunoscute companii din Europa și din lume au sediul aici: Skype, TransferWise sau Taxify. Mai mult, Estonia e prima țară care oferă rezidență online, iar acest lucru oferă aceleași drepturi ca oricărui cetățean al țării.
Există mai multe tipuri de firme care pot fi deschide aici: societate cu răspundere limitată, societate cu răspundere limitată ai cărei acțiuni pot fi vândute oricând, societate cu un singur proprietar, cu mai mulți proprietari, sau asocieri comerciale. Cea mai comună e societatea privată cu răspundere limitată.
Practic, de la ambasada Estoniei din țara dumneavoastră trebuie să ridicați un card de identitate, unde veți fi amprentat și veți fi întrebat de ce doriți să folosiți serviciile țării. După ce vi se aprobă cererea, trebuie să obțineți, tot online, o adresă legală din Estonia pentru companie. Apoi alegeți numele firmei. Următorul pași constau în deschiderea unui cont bancar, operațiune care se face tot online, la o bancă din Estonia, și depunerea capitalului social minim de 2.500 de euro în cont. Taxarea în Estonia e unică, respectiv nu se plătesc taxe atunci când realizezi profitul, ci doar la distribuirea dividendelor. Impozitul este de 20%. Contribuțiile sociale ale angajatului sunt de circa 33% din salariul brut. Dacă cifra de afaceri depășește 16.000 de euro pe an, atunci firma este obligată să se înregistreze în scopuri de TVA.
Spania – birocrație multă
Raportul Doing Business al Băncii Mondiale clasează Spania pe locul 28 în lume când vine vorba de oportunități de afaceri. Asta deși Spania a trecut prin dificultăți economice în ultimii zece ani. Șomajul a scăzut la 16% în 2018, de la 26,3% în 2013. Cu excepția sistemului de apărare, toate celelalte sectoare sunt libere la investiții.
Pentru companiile cu răspundere limitată, capitalul social minim este de 3.000 de euro, iar cel maxim de 120.000 de euro. Birocrația este destul de stufoasă și e nevoie de multe documente pentru a deschide o firmă aici: un certificiat care arată disponibilitatea numelui firmei, un număr de identificare (pentru non-rezidenți), un certificat de depozit al capitalului social, o înregistrare oficială de la notar, să obții un cod de identificare fiscală, înregistrarea la Registrul Comerțului, o declarație de investitor străin etc. Costurile cu deschiderea unei firme ajung la 5.000 de euro, iar firma va fi gata în trei săptămâni, dacă dosarul e complet. Impozitul pe profit e de 25%, însă, pentru start-up-uri, e de 15% pentru primii 300.000 de euro ca cifră de afaceri, și 20% pentru următorii doi ani. TVA e 21%. Contribuțiile sociale sunt de 29,9% din salariul brut și sunt plătite de angajator, în numele angajaților.
Italia – cele mai multe IMM-uri din UE
Ultimele date arată că circa 46.000 de companii cu patroni români sunt active în Italia. Totodată, potrivit INS, circa 1,16 milioane de români lucrează în Peninsulă. Datoria țării este a doua ca mărime din UE, ajungând la 132% din PIB. Cu toate acestea, Italia este țara cu cele mai multe companii, comparativ cu celelalte țări UE. Numărul IMM-urilor înregistrate în Peninsulă depășește 3,8 milioane, aproape dublu față de cele înregistrate în Germania, de exemplu. Cele mai populare firme sunt societățile cu răspundere limitată. Capitalul social minim pentru deschiderea unei astfel de firme este de 10.000 de euro. Procedura de înregistrare se poate face online la Registrul Comerțului din fiecare regiune. Fondatorii unei firme trebuie să trimită o cerere de înregistrare, actul constitutiv, lista acționarilor, plus un formular care se poate descărca de pe site-ul Camerei de Comerț, cunoscut ca InfoCamere. Procedura de înregistrare a firmei durează, de obicei, o săptămână. Când vine vorba de fiscalitate, impozitul pe venit este principala taxă, de 24%. Acesta se aplică doar companiilor care au rezidență fiscală în Italia. Există și o taxă specială pe producție, reprezentând 3,9% din valoarea netă a acesteia.