Managerii din România pot studia, timp de o săptămână, la cele mai bune universităţi de afaceri din lume. Cursurile, foarte specializate, costă până la 10.000 de euro. Merită efortul?
Când ocupi deja o poziţie-cheie într-o multinaţională, după ce poate ani la rândul ai demonstrat că ai abilităţi manageriale deosebite şi că poţi obţine, împreună cu echipa ta, rezultate de excepţie, oare chiar mai ai nevoie de cursuri de specializare? Aceasta este întrebarea pe care şi-o pun unii executivi atunci când aud că diverşi omologi de la alte companii vor merge să studieze în străinătate. Răspunsul este da. Creşterea economică şi, implicit, intensificarea competiţiei creează o cerere mare de manageri educaţi la standarde internaţionale. Iar cele mai bune şcoli de afaceri din lume oferă soluţii pentru managerii români. Acestea au o ofertă bogată de cursuri de scurtă durată, care acoperă teme foarte specializate, cum ar fi strategia de stabilire a preţurilor, modul în care se formează alianţele strategice între firme, cum se structurează şi derulează o strategie de succes sau cum se dezvoltă liderii în interiorul companiei. În România, cererea pentru astfel de programe este în creştere. În ultimii ani, numai la universitatea INSEAD din Franţa au participat la astfel de cursuri peste 25 de manageri români.
Executivii care vor să înveţe în şase zile cum se gestionează resursele umane pentru a obţine un avantaj strategic faţă de concurenţă pot merge direct în Silicon Valley, în campusul Universităţii Stanford, la cursul „Resurse Umane pentru Avantaj Strategic“. Acesta pune accentul pe atragerea şi managementul talentelor în firmă ca sursă de inovare şi creştere organică. „Participanţilor li se oferă informaţii sofisticate despre cum se gestionează politicile şi practicile de resurse umane, pentru a adăuga o valoare cât mai mare organizaţiei. Li se prezintă şi modalităţi de a implementa schimbări şi de a gestiona tranziţia organizaţiei pe măsură ce firma se adaptează la condiţii noi de piaţă“, declară pentru revista Capital Priya Singh, managing director of programs and marketing de la Stanford.
Cursuri la pachet cu „networking“
Un astfel de curs nu este pentru începători în domeniu, ci numai pentru specialişti. Sunt admise persoanele care au o funcţie de conducere şi un interes dovedit în managementul resurselor umane. „Programul nu se concentrează asupra predării resurselor umane, pentru că specialiştii ştiu deja acest lucru; nu îi învăţăm cum să fie manageri de resurse umane. Noi îi ajutăm să facă legătura între resursele umane şi strategia generală a companiei“, spune şi profesorul Charles O’Reilly, care predă o parte din acest program.
Un lucru foarte apreciat de către participanţii la aceste cursuri, pe lângă informaţiile de calitate pe care le primesc, este posibilitatea de a-şi face cunoştinţe printre managerii de top din toată lumea, care vin în campus. Iar universităţile sunt foarte atente ca, în urma procesului de admitere, să fie selectaţi executivi din diferite ţări, care au acelaşi domeniu de interes. În plus, acordă o atenţie deosebită încurajării formării de relaţii de lungă durată între oameni.
„Avem aproximativ 40 de participanţi în acest program. Ei sunt împărţiţi în grupuri de studiu mai mici (de şase până la opt membri), care se întâlnesc în fiecare seară după cină“, spune Priya Singh.
La Universitatea Clumbia din New York, fiecare cursant primeşte încă de la început o listă cu datele de contact ale tuturor colegilor. „Încurajăm participanţii să contiue să comunice între ei şi cu profesorii după terminarea cursului“, afirmă Liz Schultz, reprezentanta universităţii. „Toţi participanţii care urmează cel puţin 18 zile de cursuri primesc un Certificat de Excelenţă în Afaceri, care le oferă statutul de absolvent al Şcolii Columbia. Acest statut le permite să participe la evenimentele absolvenţilor din întreaga lume, să primească consultanţă şi sfaturi şi să aibă acces la publicaţiile noastre“, adaugă Schultz.
Deşi preţurile acestui tip de cursuri depăşesc de multe ori 1.500 de euro pe zi, managerii sunt tot mai dornici să le urmeze. Iar firmele care plătesc pentru ele ştiu că îşi vor recupera investiţia înzecit. n
Exemple de cursuri
WHARTON
executiveeducation.wharton.upenn.edu
Cursul „Strategii de stabilire a preţurilor“ se desfăşoară în San Francisco – SUA între 10 şi 13 decembrie şi costă 5.450 dolari. Preţul nu include cazarea şi transportul. Profesorii din departamentul de marketing al prestigioasei universităţi prezintă participanţilor, pas cu pas, procesul prin care se stabileşte „preţul corect“. În plus, sunt prezentate ultimele noutăţi din cercetarea din domeniul stabilirii preţului. Pentru ilustrarea conceptelor, se folosesc studii de caz.
Participanţii trebuie să ştie limba engleză.
TUCK
tuck.dartmouth.edu/exec
Cursul „Leadership şi impact strategic“ are loc la Şcoala Tuck – SUA între 28 octombrie şi 2 noiembrie şi costă 8.900 de dolari. În acest preţ sunt incluse taxa de participare, cărţile, majoritatea meselor şi cazarea la hotel.
Acest program este conceput pentru organizaţiile care doresc să aibă o strategie eficientă de dezvoltare a liderilor din interior. Sunt admişi manageri ale căror acţiuni au implicaţii strategice pentru organizaţiile lor, fie că sunt din domeniul afacerilor, din sectorul nonprofit sau din agenţii guvernamentale.
INSEAD
executive.education.insead.edu
„Managementul oamenilor“ se desfăşoară între 30 septembrie şi 5 octombrie la prestigioasa universitate INSEAD din Franţa. Preţul este de 7.900 de euro. Cursul prezintă cele mai noi concepte şi trenduri din domeniul resurselor umane şi este frecvent solicitat de executivii care conduc afaceri în ţări ce se confruntă cu o criză pe piaţa forţei de muncă. La acest program participă în special manageri din diferite departamente ale firmelor multinaţionale, dar şi specialişti în resurse umane. Participanţii pot opta să facă acest curs şi în campusul din Singapore al universităţii.
STANFORD
gsb.stanford.edu/exed
Cursul „Resurse umane pentru avantaj strategic“ are loc între 21 şi 28 octombrie în Silicon Valley. Preţul este de 8.700 de dolari. Acest program se adresează în special persoanelor cu funcţie de conducere, care au cel puţin zece ani de experienţă în management. Sunt admişi executivi din diverse domenii şi din organizaţii de diferite dimensiuni. Reprezentanţii universităţii selectează cu atenţie candidaţii, pentru a asigura diversitate demografică. Aproximativ jumătate din cei admişi nu sunt din America de Nord.