Cum dictează condiţiile meteo promoţiile din magazine

Deşi 2013 a fost un an în care majoritatea retailerilor au înregistrat creşteri, planurile legate de evoluţia vânzărilor în perioada sărbătorilor de iarnă au fost date peste cap de lipsa precipitaţiilor din ultimele trei luni. Este cunoscută influenţa unei ierni călduroase asupra unor domenii precum agricultura, energia regenerabilă sau industria alimentară.

Temperaturile pozitive, care au caracterizat prima jumătate a iernii 2013-2014 au influenţat însă semnificativ şi predictibilitatea vânzărilor din industria fashion. Fluxul normal de aprovizionare şi schimbare a colecţiilor, împreună cu perioadele de reduceri, pun o presiune extraordinară pe logistica retailerilor din industria vestimentară şi încălţăminte. În cazul de faţă, iarna atipică pe care o traversăm, fără ninsoare în lunile noiembrie, decembrie şi ianuarie, a avut un efect dublu asupra centrelor comerciale şi, în general, asupra retailerilor. Pe de o parte, în lipsa unor precipitaţii abundente care să îngreuneze accesul în centrele comerciale, frecvenţa şi traficul mediu au crescut, comparativ cu perioade similare din anii trecuţi.

Pe de altă parte, a scăzut semnificativ volumul vânzărilor colecţiilor de iarnă, scădere cauzată de lipsa de interes pentru multe articole vestimentare care aveau căutare în iernile geroase.

Tot mai mulţi proprietari de centre comerciale şi retaileri anticipează deja efectele unei ierni deosebit de călduroase, care se vor face simţite mai pregnant începând cu luna februarie, atunci când trebuie să intre la raft noile colecţii. Pentru a preîntâmpina şocul asupra cifrei de afaceri au recurs la promoţii speciale şi campanii gândite pentru promovarea produselor mai puţin căutate într-o iarnă călduroasă, dar care erau considerate „vedete“ într-un sezon dominat de temperaturi scăzute. Impactul negativ al acestor temperaturi atipice sezonului rece va fi resimţit mai ales de retailerii locali şi regionali ale căror aprovizionări pentru următorul sezon depind de încasările actuale. Spre deosebire de rezistenţa arătată în anii trecuţi, acum se remarcă o mai mare deschidere a comercianţilor locali faţă de campaniile de reduceri şi promoţii speciale, în încercarea de a se alinia politicilor adoptate de competitorii cu notorietate.

O iarnă întârziată poate afecta şi ea considerabil vânzările retailerilor. Ninsorile şi vremea rece în lunile martie-aprilie complică şi mai mult situaţia, prin conflictul care se creează între cererea de produse toamnă-iarnă impuse de vreme şi oferta formată din colecţiile de primăvară, pe care retailerii le au deja pregătite pentru acea perioadă. În acest context tulburările meteorologice au o influenţă semnificativă asupra vânzărilor de haine şi încălţăminte iar, dacă pentru agricultură avem oricând soluţia irigaţiilor, pentru retail căutăm încă soluţii sustenabile.
 

Sebastian Mahu,
head of Property Management Department, DTZ Echinox