Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a transmis un comunicat referitor la informațiile din spațiul public privind prețul estimat pentru Autostrada Sibiu-Pitești.
Reproducem, mai jos, comunicatul CNAIR, integral.
„Între valoarea de 3,3 miliarde euro și cea de 1.673 miliarde euro nu există termen de comparație deoarece:
•Valoarea de 3,3 miliarde se referă la Valoarea totală de investitie, care pe lângă costurile de proiectare și de execuție include valoarea TVA, costul exproprierilor terenurilor aferent acestui proiect și alte costuri privind proiectarea și excuția proiectului. Aceasta valoare este calculată conform Devizului General și a rezultat în urma unei analize detaliate și nu doar pe baza standardelor de cost.
•Valoarea de 1.673 miliarde euro din MPGT (Master Planul General de Transport) privește doar cheltuielile cu investiția de bază și se referă la un traseu mai scurt cu aprox 6 km, fără a include TVA. Această valoare se bazează pe estimarea unor standarde de cost, care nu ține cont de constrângerile reale din teren și fără a se raporta la o analiza de detaliu a proiectului. Este important de precizat că în cadrul referinței privind Situația costurilor pe km de autostradă din proiectele în curs de execuție nu este cuprinsă nicio evaluare privind o autostradă care să traverseze o zona montană, întrucât la momentul evaluării nu exista o astfel de referință la nivel național.
Spre deosebire de valoarea de 3,3 miliarde prezentată în Devizul General, estimarea de 1,673 miliarde aferentă MPGT nu include următoarele costuri:
-Costuri cu obținerea terenurilor
-10% diverse și neprevăzute
-5.5% costuri cu proiectarea, asistența tehnică și consultanța
-Costurile suplimentare legate de constrângerile din teren, privind relieful accidentat și aspectele de mediu.
Având în vedere situația reală din teren, respectiv o zonă muntoasă cu relief foarte accidentat, referința standardelor de cost uzitate în MPGT, care se raportează la valoriile medii de costuri, nu prezintă o fundamentare corespunzătoare în cazul unei autostrăzi care traversează Munții Carpați.
Constrângerile de traseu, în special pe secțiunea 1 și 5, care potrivit îndrumării Jaspers au condus la modificări de traseu și la soluții tehnice mai complexe. Aceste constrângeri vizează în principal Siturile Natura 2000 și ponderea aspectului de mediu în analiza multicriterială care a stat la baza alegerii traseului, din nou sub indrumarea Jaspers. Subliniem faptul că toate aceste constrângeri nu puteau fi reflectate în evaluarea pe baza standardelor de cost.
Mai mult decât atât Lucrările de consolidare prin natura terenului sunt mult mai numeroase și din nou mai puțin justificate de utilizarea unor costucții medii de referință considerate prin standardele de cost aplicate la nivel de MPGT.
Totodată, lucrările de artă prin natura terenului sunt mult mai numeroase și nu pot fi estimate în mod corespunzător prin raportare la costurile medii de referință vizate în standardele de cost aplicate la nivel de MPGT.
Subliniem faptul că toate aceste aspecte specifice au fost evidențiate în anul 2008, când s-a realizat Studiul de fezabilitate al proiectului
Comparând cele două momente, 2008 și 2017, rezultă o majorare de sub 3% față de costul estimat inițial, diferență care rezultă în principal din rata inflației din acest interval de timp:
•Valoarea costurilor cu investiția de baza în anul 2008 a fost de 2.431.610.000 euro fără TVA
•Valoarea costurilor cu investiția de bază în anul 2017 este de 2.494.568.140 euro fără TVA.”