Cum face neamțul afaceri în străinătate

Aproximativ 80% dintre oamenii de afaceri germani sunt de părere că dacă vrei să te extinzi în străinătate este important să folosești mână de lucru locală. De asemenea, peste 60% dintre ei consideră că o afacere nu poate fi de succes dacă este utilizată limba engleză, iar pentru o extindere trebuie să existe fluență în limba locală. Acestea sunt concluziile unui studiu Regus. Ce părere au românii despre acest lucru?

Companiile româneşti care activează pe pieţele internaţionale raportează rezultate mai bune (tendinţe privind veniturile sau profiturile sau tendinţe privind ambele aspecte) decât cele care se concentrează pe piaţa locală, conform rezultatelor sondajului global Regus, care a chestionat persoane din peste 12.000 de companii din întreaga lume.
Aceste rezultate indică faptul că extinderea în afara graniţelor este benefică pentru dezvoltarea afacerilor şi ar trebui să fie luată în considerare imediat de către companiile concentrate pe activitatea la nivel local care nu doresc să rămână în urmă pe pieţele extraordinar de competitive.

Rezultatele sondajului evidenţiază necesitatea de a revoluţiona atitudinea companiilor concentrate pe activitatea la nivel local.  Există o adevărată prăpastie între perspectivele companiilor româneşti care deja funcţionează la nivel internaţional – dintre care 93% intenţionează să se extindă şi mai mult – şi cele care funcţionează numai pe piaţa locală – dintre care doar 68% intenţionează să se extindă în străinătate în următorii câţiva ani.

„Proprietăţile” şi „Oamenii” sunt considerate a fi principalele obstacole în calea extinderii pe plan internaţional:-
·    21% dintre companii susţin că cel mai mare obstacol în calea extinderii în străinătate este provocarea de a stabili o prezenţă fizică într-o ţară străină.
·    67% dintre companii susţin, de asemenea, că obligaţiile privind proprietăţile trebuie să fie pe termen foarte scurt la demararea activităţii într-o ţară străină, datorită incertitudinii ce planează asupra vitezei cu care se vor dezvolta companiile respective.
·    Părerile sunt împărţite în ceea ce priveşte originea conducerii superioare pentru activităţile din străinătate, 33% dintre respondenţi fiind în favoarea unui manager din ţara de provenienţă a afacerii, iar 67% optând pentru un manager local.
·    O diferenţă de opinie survine şi când este vorba de competenţele lingvistice ale persoanelor din conducere, 26% dintre respondenţi considerând necesar ca persoanele din conducere să vorbească fluent limba locală.
Gary Gurtler, vicepresedinte pentru CEE declară: „Acest raport oferă dovezi clare că, în climatul economic actual, companiile româneşti care şi-au diversificat activitatea în străinătate evoluează mai bine decât cele care s-au limitat la pieţele locale.  Acest lucru se aplică atât companiilor mici, cât şi celor mari şi ar trebui să acţioneze, pentru cei care încă se mai concentrează exclusiv pe pieţele locale, ca un semnal de alarmă pentru găsirea unor modalităţi eficiente şi rentabile de a se orienta spre desfăşurarea activităţii şi în străinătate pentru mărirea câştigurilor şi împărţirea riscurilor”.

„Datorită faptului că „proprietatea” şi „oamenii” sunt percepuţi ca provocări foarte mari, gama largă de opţiuni de spaţii de lucru flexibile disponibile în întreaga lume face ca elementul „proprietate” să fie mai degrabă un concept abstract decât o realitate.  Cu toate acestea, aspectele legate de „oameni” necesită o atenţie deosebită.  Decizia de a alege un manager local sau de a angaja unul din ţara de provenienţă a afacerii este una dificilă şi, credem noi, depinde în mare măsură de felul în care trebuie gestionate vânzările, respectiv prin câţiva distribuitori principali sau prin contact direct cu o gamă largă de clienţi”.

„Este interesant faptul că singura excepţie printre economiile mari ale lumii este China.  Aici, investiţiile în infrastructură şi dezvoltarea acesteia, finanţate de stat, oferă companiilor chinezeşti oportunităţi disproporţionate pe piaţa locală.  Cu toate acestea, dezvoltarea infrastructurii în acest mod se va concretiza până la urmă, iar noi estimăm că, în deceniul următor, companiile chinezeşti vor încerca din nou să se dezvolte prin intermediul extinderii în străinătate”.