Un atelier mic de croitorie, un magazin cu textile de 20 metri pătrați în Cluj și un singur angajat. Așa a început afacerea familiei Szekely, în 1991. Zsuzsanna Szekely și cele două fiice, Agnes (35 ani) și Zsuzsa (32 ani), au demonstrat, în toți acești ani, că „lucrurile pe care ți le dorești pot deveni realitate dacă pui suflet, oricât de greu ar părea la început și oricâte dificultăți ai avea cu obținerea finanțării“. „Drumul parcurs nu a fost întotdeauna fără obstacole, așa cum s-a întâmplat cu reorganizarea firmelor din grup, pe la sfârșitul anilor ’90. Atunci, fiica mea Agnes m-a rugat să nu renunț la Nobila. «Mă duc la facultate, dar mă întorc. Vreau să mă ocup în viitor de Nobila»“, își amintește Zsuzsanna Szekely. Așa că, astăzi au ajuns la afaceri de 10 milioane de euro, pe tot grupul, cu planuri de extindere pentru lanțul de magazine „home&deco“ Nobila Casa.
Primul magazin din Capitală
Chiar zilele trecute au făcut primul pas în București, cu un nou magazin, al zecelea la nivel local. Dar, spun cele trei antreprenoare, „lucrurile nu se vor opri aici“. „Ne-am propus ca, în următorii cinci ani, să deschidem două-trei magazine pe an, în țară“, punctează Agnes. Iar pentru viitorul apropiat, au luat în calcul încă un magazin în Capitală. „Acum, cele mai bune vânzări sunt în Cluj și Timișoara, însă estimăm să vindem cu 30% mai mult în București“, adaugă fiica cea mare. Privind din exterior, mișcarea pare a fi una curajoasă, în contextul în care, se știe, cei mai mulți dintre bucureșteni își fac cumpărăturile, pe partea de decorațiuni interioare, din Ikea. Însă, analizând în amănunt, produsele sunt mult diferite, unele chiar personalizate. De altfel, unul dintre segmentele pe care mizează familia Szekely este exportul, anul acesta ajungând la 5% din total business pe decorațiuni interioare, cele mai importante țări fiind Bulgaria, Ungaria, Lituania, Estonia și Croația. În context, Zsuzsanna Szekely estimează afaceri de 2,7 milioane de euro în 2014, cu 35% mai mult decât anul trecut, pentru Nobila Casa. Grosso modo, familia Szekely a investitit câteva milioane de euro, de-a lungul timpului, în grupul de firme, care acoperă, printre altele, distribuția de textile, un parc auto, o firmă de transport și un parc industrial.
Despre piața locală de decorațiuni interioare, analiștii din domeniu nu pot da o valoarea exactă, însă este clar că românii au devenit „mai deschiși“ în a-și schimba aspectul interior al locuinței. Mărturie stau proiectele noi care apar, un exemplu fiind și magazinul online chicville.ro, care, în primul an de la lansare, a înregistrat comenzi cuprinse între 50 de lei şi 4.080 de lei, dintre care 40% au fost din Bucureşti.