Bineînțeles că, temporar, pot exista și alte surse de finanțare, însă, pe termen lung, o țară va trebui să aleagă mixul corespunzător dintre cele două alternative clasice. În acest sens, care ar fi posibilitățile României în contextul actual? O primă cale de acțiune ar putea fi creșterea ratei de economisire. Aici apar însă două probleme.
Prima este că această creștere nu va fi, ea însăși, suficientă pentru a susține procesul de convergență economică. Nivelul prețurilor la multe bunuri și servicii din România se află deja la cel european, însă puterea de cumpărare autohtonă este mult mai scăzută. Astfel, există o limită superioară pe care rata economisirii nu o va putea depăși. În plus, în mare măsură această ajustare a avut loc deja. În numai trei ani, de la sfârșitul lui 2006 până în 2009, raportul consum individual/PIB a scăzut cu 6,3 procente, de la 67,7% la 61,4%. Această scădere este drastică într-un interval de timp atât de scurt, iar o mare parte a fost cauzată de efectul de substituire al consumului cu economisirea.
A doua problemă este legată de aspectul fiscalității necesare pentru încurajarea economisirii. La ora actuală, România se află între țările cu ratele cele mai mari din Europa atât în ceea ce privește taxa pe consum, cât și cea pe forța de muncă. În aceste condiții, în contextul unei puteri de cumpărare scăzute, este clar că orice speranță de creștere a ratei economisirii, semnificativ peste nivelul existent, va rămâne o iluzie.
O altă cale de acțiune este stabilizarea macroeconomică. Criza curentă a determinat investitorii străini să aleagă cu mai multă atenție țările de destinație ale investițiilor proprii, iar stabilitatea macroeconomică, politică și legislativă sunt precondiții esențiale. Dar, pe lângă acestea, este necesară și existența unei competiții reale în economie. Or, în anumite sectoare, importante pentru dezvoltarea economică, acest lucru nu se întâmplă. Un exemplu este infrastructura fizică, unde investițiile trenează de decenii. Existența unor cvasimonopoluri vizavi de furnizarea de bunuri și servicii conexe împinge costurile la niveluri halucinante, decuplate total de nivelul existent pe o piață competitivă.
În fine, maximizarea surselor de finanțare temporare, precum fondurile UE sau remitențele celor care lucrează în străinătate, pot constitui alternative suplimentare. Însă, pe termen lung, fără schimbări fundamentale la nivel fiscal (pentru stimularea economisirii), la nivel structural (care să ducă la creearea unor piețe competitive), sau la nivelul managementului public (pentru creșterea ratei de absorbție a fondurilor UE), sursa principală de finanțare a investițiilor în România va continua să fie dependența de voința investitorilor străini.
Laurian Lungu este managing partner al companiei Macroanalitica
Cum finanțăm investițiile?
10 ianuarie 2011, 08:25
Ultima modificare în 10 ianuarie 2011, 10:25
De-a lungul istoriei, creșterea economică a unei țări a fost condiționată, indirect, de identificarea surselor de finanțare care să o poată susține. În mod tradițional, pentru asigurarea unei creșteri economice sunt necesare investiții a căror finanțare se poate face fie accesând economiile autohtone existente ale unei țări, fie apelând la împrumuturi externe.
Etichete: editorial
Publicat in categoriile: Editoriale
Ne puteți urmări pe Facebook, Telegram sau pe Google News
Publicat in categoriile: Editoriale
Ne puteți urmări pe Facebook, Telegram sau pe Google News
Pentru comentarii sau drept la replică, ne puteți contacta pe pagina noastră de Facebook
- România, Polonia și Ungaria în 2011
- O nouă provocare, aceleași riscuri
- Setul de agende pentru 2011
- Important e trandafirul
- Cât poți forța legea pentru a reduce impozitarea
- Emil Boc, acest Cristian Gațu al Guvernului
- Ciucă cel mic s-a angajat. Și rău a făcut!
- Economia lui Moș Crăciun
- Grinch şi cadoul său de Crăciun
- Bursa rămâne decuplată