Cum își ia deciziile de cumpărare consumatorul anului 2011

Dacă în anii de boom ai economiei au alimentat cu multă nechibzuință consumul, în vremurile mai puțin bune de acum, românii s-au văzut nevoiți să‑și schimbe stilul de viață; frica zilei de mâine îi face pe oameni să‑și țină în frâu cheltuielile și să fie foarte chibzuiți.


E limpede atât pentru inițiați, cât și pentru profani că s-au dus vremurile în care în prim plan era preocuparea pentru un nivel de trai cât mai bun și un plus de confort, acum starea de spirit a consumatorilor români e caracterizată de incertitudine, teamă și un sentiment de vulnerabilitate.
Iată cum s-au adaptat românii la noua epocă a cumpătării, potrivit unui studiu dat publicitații de Orkla Foods România (producătorul margarinei Linco şi al pateului Ardealul), companie cu afaceri de 29 milioane de euro anul trecut.
Tendința #1 – Pragmatism în cumpărare
Românii își fac tot mai puține provizii, își limitează cumpărăturile la strictul necesar și nu mai cumpără din impuls. Totodată, țin cont de prețul per gram al produsului și preferă să rămână fideli anumitor mărci; prefera lanțurile internaționale pentru că – spune studiul Orkla – le conferă certitudinea respectării standardelor de siguranță alimentară. In plus, retailerii au descoperit următoarea formulă: promoțiile bune aduc clienți fideli, care, la rândul lor, generează profituri mai mari.
Tendința #2 – Interes pentru o alimentație echilibrată
Ritmul infernal al vieții cotidiene a făcut ca societatea contemporană să înlocuiască dieta echilibrată și mesele tihnite cu junk-food și mancatul pe fugă. Mai nou, consumatorii – îngrijorați de starea lor de sănătate – fac mai mult sport și au schimbat balanța în favoarea unei alimentații mai echilibrate
Tendința #3 – Petrecerile și gătitul acasă (din nou) în trend
Tot din motive de cost cutting oamenii stau mai mult acasă, în fața televizorului, iar ieșirile – la restaurant cu prietenii, la club – s‑au transformat în mici petreceri private. De asemenea,familiștii gătesc tot mai mult acasă, considerând masa un simbol central al familiei. Motiv pentru care, producătorii și retailerii pun accentul pe categorii de produse precum alimente proaspete sau alimente gata preparate (ready‑meal‑urile) și caută soluții care să reducă timpul petrecut în bucătarie al clienților lor.