În lupta împotriva pandemiei de coronavirus, Luxemburg a introdus pentru școlile sale modelul pas cu pas, asociind acestuia un program de testare. În acest fel, închiderea generală a școlilor a fost evitată până acum. Acțiunea care stă la baza modelului de lucru este testarea tuturor persoanelor care s-au aflat în contact cu un student depistat pozitiv. O echipă a departamentului de sănătate vine la școală la șase zile după ultimul contact. Între timp, clasa devine una izolată în cadrul comunității școlare, dar continuă să funcționeze. Doar dacă există mai multe cazuri pozitive, se trece la învățarea la distanță, conform faz.net
Această continuitate nu este una firească
Luxemburgul a experimentat în primăvară, timp de câteva săptămâni, învățământul la distanță. La fel ca în Germania, modelul a funcționat mai degrabă prost decât bine. Succesul învățării a fost chiar mai dependent decât de obicei de implicarea părinților. Unii elevi nu au putut fi contactați deloc, pentru că familiile lor trebuiau echipate de către autorități cu infrastructura tehnică necesară. Examenele de la sfârșitul clasei a șasea, care decid asupra orientării către școala secundară, au fost anulate. Acum, ministrul educației Claude Meisch dorește să evite toate acestea. Liberalul, care are o diplomă în matematică economică la Universitatea din Trier, luptă pentru a se asigura că programul de la instituțiile de învățământ continuă cât mai normal posibil.
Această continuitate nu este una firească, pentru că Luxemburg este încă un punct fierbinte al pandemiei. Incidența la 7 zile este de 580 de noi infectări la 100.000 de locuitori, adică de cinci ori mai mare decât în statul german vecin Saarland și la fel de mare precum în districtul german Regen din Bavaria. Luxemburg testează mai mult decât alte țări, dar acest „test la scară largă” a acoperit doar 15% dintre cei care s-au dovedit a fi infectați. Mai multe persoane au murit de COVID-19 în luna noiembrie decât în perioada cuprinsă între martie și octombrie în total.
Intensitatea îngrijirii a fost redusă în unitățile de terapie intensivă. Meisch vrea să arate cu statistici publicate săptămânal că școlile nu sunt surse de infecție. Un „Comitet de pilotaj” (comitetul de conducere) analizează zilnic ce se întâmplă la fiecare școală și elaborează patru niveluri de clasificare. Până în prezent, în cea de-a patra categorie, care înseamnă învățământ la distanță din cauza unui lanț puternic de infectare, au fost foarte rar încadrate unități de învățământ.
Există și critici asupra statisticilor, pentru că acestea arată doar cifrele pentru întreaga țară. Ministerul se abține să afișeze, în mod deschis sau anonim, valorile pentru fiecare școală în parte și astfel să le compare pe termen lung. Nu este clar în ce moment trece o școală de la nivelul 3 la 4, iar cetățenii nu pot afla nimic despre evoluția focarelor de infecție.
Există, de asemenea, posibilități multiple de interpretare: multele cazuri dintr-o anumită școală rămân doar cazuri izolate sau au devenit deja un lanț de infecție? Ziarul Luxemburg Wort a publicat propria evaluare și a ajuns la concluzia că proporția elevilor care au ieșit pozitiv a fost la fel de mare ca proporția celor infectați din restul populației. Sunt, deci, școlile mai implicate decât se credea în nivelul înalt de infectare din Luxemburg?
Între timp, Meisch a înăsprit regulile. Oricine vine în clasă trebuie să poarte mască. Învățarea hibridă a fost introdusă din nou pentru unele clase din cadrul școlilor secundare, dar cel puțin până la începutul vacanței de Crăciun, pe data de 18 decembrie, școlile vor continua ca înainte, desfășurând cursuri față în față. Sărbătorile de iarnă ar putea deveni un nou salt spre bine, înspre cifre mai mici ale noilor infectări sau, din contră, pot duce la o situație contrară.
Luxemburgul are cea mai mare proporție de străini din toate țările UE, astfel încât unele familii ar putea călători în perioada sărbătorilor în țările lor de origine și ar putea intra în contact cu surse de infecție. Modelul pas cu pas al Luxemburgului se află încă în fața celui mai mare test. Numai după o evaluare detaliată în noul an și pe baza unor statistici semnificative va fi posibilă decizia dacă modelul este potrivit spre a fi imitat.