Peste trei sferturi dintre români achită facturile direct la ghişeul furnizorului, în timp ce aproape o treime apelează la serviciile bancare pentru efectuarea acestor plăţi, respectiv la casieriile băncilor, la bancomate şi internet banking, potrivit unui studiu realizat de GfK România.

De asemenea, 39% dintre respondenţi, cu vârste între 18 şi 65 de ani, îşi plătesc facturile la poştă.

În ceea ce priveşte utilizarea serviciilor bancare pentru achitarea facturilor, 25% dintre români merg direct la casieriile instituţiilor de credit, 5% folosesc bancomatele şi numai 2% serviciu de internet banking.

Totodată, 11% dintre respondenţi au arătat că folosesc serviciile disponibile în magazine sau benzinării pentru plata facturilor.

Cea mai folosită metodă de plată a utilităţilor este cea la ghişeul furnizorului, preferată de mai mult de jumătate dintre cei care au facturi de apă şi de aproximativ 40-45% dintre cei care achită facturi de gaze, electricitate sau salubritate.

Românii apelează pentru achitarea facturii la apă şi la casieriile băncilor (10%) sau la poştă (9%), iar pentru plata electricităţii folosesc oficiile poştale (35%) şi băncile (15%).

Pentru factura de gaze, pe lângă plata la ghişeu, la bancă (25%) şi la poştă (12%), românii se orientează şi spre plata în magazine şi benzinării (8%) şi la ATM-uri bancare (6%).

Dintre cei care plătesc facturi pentru servicii de telecomunicaţii din gospodărie (internet, televiziune, telefonie fixă), 34% dintre respondenţi au arătat că obişnuiesc să achite toate aceste servicii deodată direct la ghişeul furnizorului (66%), la poştă (18%) sau la casieriile băncilor (10%).

Şi factura pentru telefonia mobilă este plătită în procent foarte mare la ghişeul furnizorului (55%), la bancă (18%) sau în magazine şi benzinării (11%).

Doar 6% plătesc facturile cu cardul

Respondenţii au arătat că aleg plata la ghişeul furnizorului pentru că este o metodă sigură (27%), din obişnuinţă (21%) sau pentru că este mai simplă (21%), şi achitarea la poştă pentru că oficiul poştal este aproape de casă sau de serviciu (31%), este simplu de utilizat (15%) sau este comod (15%).

Persoanele care optează pentru achitarea facturilor la casieriile băncilor spun că această metodă este simplă (26%) sau rapidă (20%), dar şi că o aleg pentru că nu au un card bancar sau nu ştiu să îl folosească (14%).

 340 lei pe lună pentru plata utilităţilor

Doar 6% din respondenţi plătesc facturile cu cardul, cei mai mulţi preferând să folosească numerar.

O gospodărie cheltuie în medie 340 lei pe lună pentru plata utilităţilor şi serviciilor de telefonie fixă, Internet şi televiziune. Sume mai mari sunt cheltuite în Bucureşti, unde media este în jur de 370 de lei, în timp ce în Moldova şi Oltenia valoarea facturiloe este considerabil mai mică, indicând o medie de 270 de lei în Moldova şi 255 de lei în Oltenia.

La aceste facturi se mai adaugă aproximativ 61 de lei pentru plata telefonului mobil la fiecare membru al familiei care utilizează acest serviciu.

Informaţiile provin din studiul GfK Omnibus realizat în luna iunie 2010, pe un eşantion de 1.000 de persoane din mediul urban şi rural. Rezultatele sunt reprezentative pentru populaţia României în vârstă de 18 ani şi peste, cu o marjă de eroare de +/-3%.

SURSA: Mediafax