Prima emisiune a titlurilor de stat TEZAUR a ajuns în luna aceasta la „maturitate”, pe 10 iulie a.c. fiind prevăzută data de încasare a valorii nominale, după plata celor cinci dobânzi anuale de 5%. Următoarea este emisiunea 42, care va atinge acest prag pe 3 august, având o perioadă de „maturitate” de doar trei ani și o dobândă anuală de 4,25%.

Emiterea de titluri de stat TEZAUR continuă și anul acesta, programul fiind considerat un succes de fostul ministru al Finanțelor, Adrian Câciu, care declara la finalul lui 2022 că: „Am încredere că se va confirma și în viitor succesul acestui instrument de economisire accesibil, cu dobânzi avantajoase neimpozabile și fără costuri ascunse.”

Într-adevăr, accesibilitatea este crescută și dobânzile sunt competitive, încă, însă există și o serie de minusuri pe care investitorii le descoperă abia după ce au realizat subscrierile. Principalul neajuns este reprezentat de explicațiile insuficiente referitor la cum se pot încasa efectiv banii cuveniți.

Astfel, dacă modul în care se poate face subscrierea este prezentat pe larg în „Ghidul investitorului” pe site-ul Ministerului Finanțelor, care alocă trei pagini procedurilor prin care pot fi achiziționate titlurile, capitolul „Plata” se rezumă la doar un paragraf, expediat lapidar. Aspect care creează probleme reale multor investitori în titlurile de stat TEZAUR.

Pentru a veni în sprijinul persoanelor care întâmpină dificultăți în acest sens, precum și a viitorilor investitori, am solicitat Ministerului de Finanțe o prezentare cât mai detaliată a modalităților practice prin care pot fi încasați banii cuveniți în urma achiziționării de titluri de stat TEZAUR.

Cum se realizează plata

Conform informațiilor primite, plata titlurilor de stat TEZAUR (dobânda/valoare nominală) se face prin:

– Trezorerie – În contul de subscriere al investitorului, sumele putând fi retrase ulterior în numerar la ghișeu sau prin transfer în cont bancar,

– Poșta Română – Sumele se achită în numerar la ghișeu, prin transfer în cont bancar sau prin mandat poștal, respectiv acasă la investitor.

Ce se poate face însă dacă banii nu au intrat după ce a trecut termenul de scadență la titlurile de stat?

„În cazul subscrierii prin Trezorerie, la data scadenței (așa cum este stabilită prin prospectul de emisiune), banii sunt virați automat în contul de subscriere, astfel că această situație nu este posibilă. În cazul subscrierii prin Poștă, pe formularul de subscriere, investitorii aleg modalitatea de plată (în cont bancar, numerar la ghișeu, mandat poștal – acasă). În afară de numerar, care poate fi ridicat în ziua scadenței, plata în cont bancar sau primirea banilor acasă, deoarece reprezintă pași suplimentari, respectiv un transfer din banca Poștei în banca investitorului și preluarea banilor de către factorul poștal și transportarea (cu pază) a sumei acasă la investitor, se vor realiza ulterior datei scadenței, dar banii vor fi achitați”, se arată în răspunsul primit din partea Direcției Generale de Trezorerie.

Conform sursei citate, Compania Națională Poşta Română (CNPP), ca instituție contractată și plătită pentru vânzarea titlurilor TEZAUR și achitarea sumelor scadente, este cea responsabilă de procesul de plată. „Cu toate acestea, ca emitent, preluăm des sesizări de la cetățeni, pe care le transmitem spre rezolvare persoanelor responsabile de la nivelul CNPP și nu la nivelul oficiilor”, se mai arată în răspunsul primit.

Procedura în cazul subscripției prin Trezorerie

În cazul investitorilor care au realizat subscrieri prin intermediul Trezoreriei, interacțiunea cu această instituție este limitată. „Ulterior subscrierii, singura operațiune ce poate fi realizată online este cea de transfer al sumelor din contul de subscriere în contul bancar al investitorului, ulterior scadențelor desigur, prin intermediul Ordinului de Plată Multiplu Electronic. Menționăm și faptul că, în dimineața următoare oricărei zile în care a fost realizată o alimentare a contului de subscriere, se va emite investitorului, în cadrul secțiunii mesaje a SPV (Spațiul Virtual Privat – n.r.), un extras de cont din care să reiasă operațiunea”, a precizat Direcția Generală de Trezorerie.

Conform aceleiași surse, în cazul trezoreriilor există un plafon de eliberare a numerarului către investitor de 5.000 lei/zi, conform bunelor practici și tendințelor privind diminuarea operațiunilor cu sume mari în numerar. Pentru transferuri, nu există un plafon.

În cazul Poștei Române, în cazul persoanelor care doresc să încaseze în numerar sume ce depășesc 5.000 lei, este posibilă realizarea unei programări astfel încât să fie eliberată întreagă suma. Și în acest caz, pentru transferuri, nu există un plafon.

Potrivit sursei citate, Ordinul de Plată Multiplu Electronic (OPME) este necesar doar în cazul în care investitorul dorește să transfere online suma aflată în contul de subscriere, în contul său bancar. „Transmiterea OPME se face exact în același loc precum depunerea Cererii de Deschidere Cont Subscriere și Cererii de Subscriere, mai exact apăsând butonul Depunere formulare regăsit pe pagină dedicată TEZAUR Online”, se arată în răspunsul Direcției Generale de Trezorerie, care a mai precizat că nu este necesară semnătura electronică autorizată, persoanele fizice având nevoie doar de numele de utilizator și parola aferente contului SPV.

Alte informații utile

„Ghidul investitorului” postat pe site-ul Ministerului Finanțelor nu include o serie de informații utile investitorilor. Cum ar fi aceea că, dacă banii au ajuns în cont și nu i-ați ridicat, dobânda nu se capitalizează ca în cazul depozitelor bancare, respectiv nu se aplică dobândă la dobândă.

Conform prevederilor legale, investitorul dispune de sumele existente în contul de subscriere prin retragerea în numerar de la unităţile operative ale Trezoreriei Statului, în limita unui plafon zilnic de 5.000 lei, prin transfer către un cont bancar, cu plata comisionului de transfer, sau poate menţine sumele în contul de subscriere pentru alte achiziţii de titluri de stat.