Dacă înainte de apariţia reţelelor de socializare precum Facebook şi Twitter, crearea unui site era apanajul programatorilor, iar sumele investite erau considerabile, în ziua de azi un site poate fi creat de oricine, chiar şi de către cei care nu au aptitudini tehnice, la costuri infime. Înainte de realizare, trebuie să te decizi ce fel de creator de site-uri îţi doreşti. Cei mai mulţi ajung să deţină un site şi un domeniu web, după ce şi-au creat mai întâi un blog şi au făcut tranziţia folosind ca editor platforma WordPress. Trecerea la un domeniu .ro sau .com şi redirecţionarea traficului de pe blog costă în jur de 15 de dolari, astfel încât dacă eşti hotărât să îţi faci un site este recomandat să apelezi direct la un constructor de site-uri. Pe Google, căutarea „site gratuit“ returnează peste 200 de milioane de rezultate, însă niciun site nu este cu adevărat gratuit. Cele mai multe companii îţi permit să foloseşti serviciile gratuit o perioadă, iar apoi te taxează, însă chiar şi aşa crearea unui site nu durează mai mult de o oră, iar costul nu depăşeşte 300 lei.
Printre cele mai populare constructoare de site-uri sunt webnode, wix, weebly, ucoz sau ukit. După ce îţi introduci adresa de email şi parola pe unul dintre aceste site-uri îţi poţi configura propria pagina web, fie că este un site de prezentare, unul culinar, de muzică, sau un magazin online. Multe magazine online de la noi sunt realizate astfel. În prezent, mai puțin de 10% din magazinele online din România utilizează o platformă integrată de e-commerce, care să le ofere un sistem complet de comerț electronic, ce permite în timp real gestiunea de stocuri, prețuri sau procesul de facturare, arată datele Teamshare, una dintre cele mai importante platforme de e-commerce integrate din România.
Fiecare constructor de site are o abordare diferită, dar în cele din urmă tot va trebui să plăteşti. Dacă unele îţi cer dinainte să îţi alegi un domeniu .com, .ro, .org, altele te lasă să foloseşti o extensie de genul wenode.com sau ucoz.com şi îţi limitează posibilitatea de editare a site-ului. Constructorii de site-uri îşi oferă de regulă trei tipuri de abonamente, cel mai ieftin oferă un spaţiu de stocare de 500 MB , CMS, hosting, adresa de email, practic tot ce este necesar pentru funcționarea unui site, mai puţin promovarea acestuia. Pachetele superioare oferă posibilitatea folosirii propriului domeniu, CMS cu acces la şabloane premium, hosting, dar şi promovare prin Google Adwords. Domeniul de internet .ro, .com sau .org poate fi achiziţionat prin intermediul constructorului de site-uri sau separat prin rotld.ro, autoritatea care oferă servicii de înregistrare de domenii cu extensia .ro şi alocare de adrese IP. Costul pentru un domeniu .ro este 51,26 dolari + TVA (20%). Nu există taxă de mentenanță anuală în prezent. Plata se face la înregistrare. Din vara anului trecut a fost instalată o nouă versiune de software care permite folosirea caracterelor diacritice „ă, â, î, ș, ț“ în numele de domenii .ro. Domeniile .eu, .com, .org sau .net costă nouă euro pe an.
Atenţie la selectarea numelui de domeniu
La înregistrarea unui domeniu trebuie verificat ca acesta să nu încalce dreptul la marcă al altei persoane. „Noi nu putem şi nu verificăm dacă numele de domeniu pe care îl selectaţi sau utilizarea numelui domeniului încalcă drepturile legale ale altor părţi. Trebuie să fiţi conştient că ni se poate cere de către o instanţă judecătorească să anulăm, modificăm sau să transferăm numele de domeniu“, se arată pe site-ul rotld.ro. Legea nr. 84/1998 prevede o pedeapsă cu închisoarea la 3 luni la 2 ani sau amenda pentru acte de contrafacere constând în: „realizarea sau utilizarea fără consimţământul titularului, de către terţi, în activitatea comercială, a unui semn identic sau asemănător cu o marcă pentru produse sau servicii identice sau asemănătoare, dacă ar produce un risc de confuzie în percepţia publicului, incluzând riscul de asociere a mărcii cu semnul.“
852.859 de domenii .ro sunt înregistrate în prezent pe internet
Cele mai scumpe domenii de pe internet din toate timpurile
– 360.com, 17 milioane dolari (2015)
– sex.com, 13 milioane dolari (2010)
– hotels.com, 11 milioane dolari (2001)
– fund.com, 10 milioane dolari (2008)
– porn.com, 9.5 milioane dolari (2007)
– porno.com, 8.9 milioane dolari (2015)
– fb.com, 8.5 milioane dolari (2010)
– diamond.com, 7.5 milioane dolari (2006)
– beer.com, 7 milioane dolari (1999)
– z.com, 6.8 milioane dolari (2014)
Sursa: dnjournal.com