Deținerea unui card de firmă și realizarea operațiunilor curente prin intermediul acestuia aduce nu doar avantaje, ci şi beneficii indirecte. Cu cât firma lucrează mai mult cu o anumită bancă, cu atât instituția de credit va oferi condiții mai bune de finanțare, cunoscând de aproape riscurile respectivei afaceri.
Dacă întrebi care sunt cele mai importante criterii pe care băncile le iau în considerare la analiza unui dosar de credit, dintre răspunsuri nu va lipsi niciodată „istoricul firmei cu banca”. Este un lucru firesc având în vedere că un client este mult mai uşor de analizat de către oamenii din bănci. Aceştia au la dispoziţie informaţii clare despre comportamentul de plăţi al respectivului client. Potrivit bancherilor, partea de discuții cu acționarii și managerii firmelor a devenit extrem de importantă de la debutul crizei.
„Este bătaie pe orice client bun. Un client cu un cazier curat, cu un istoric corect cu banca, care a trecut întreg prin toate fazele crizei, este aur. Am observat un fenomen încurajator, din punctul meu de vedere. Înainte, în perioada de boom, era bătaia prețului între bănci. Clientul se ducea clar acolo unde era dobânda mai mică, indiferent de serviciile pe care le primea. Din fericire, această bătaie a prețului a rămas doar la licitațiile pentru companiile de stat. Acolo, prețul reprezintă peste 80%, pentru că așa sunt construite criteriile de atribuire. La companiile private, în momentul actual, prețul reprezintă sub 50% din criteriile de selecție. Relația postmarketing este acum esențială pentru că vorbim de multe ori de o relație pe termen lung”, comentează Cosmin Călin, vicepreşedinte la Banca Românească.
Dobânzi cu unul–două puncte mai mici
Majoritatea băncilor din România nu doar că acordă mai uşor credite clienţilor vechi însă le oferă acestora şi condiţii mult mai avantajoase de preţ. Concret, dacă ai o relaţie cu o bancă, de exemplu printr-un card Visa Business aflat în portofoliul majorităţii băncilor locale, poţi beneficia de o dobândă cu până la două puncte mai scăzută decât dobânda standard. În cazul liniei de credit pentru IMM de la Banca Transilvania, diferenţa ajunge până la 4 puncte procentuale în condiţiile în care dobânda standard este de 15%, iar cea pentru clienţii fideli coboară şi până la 11%. În cazul produsului similar de la Alpha Bank, fidelitatea faţă de bancă este un criteriu care atârnă greu la stabilirea dobânzii pe care banca o cataloghează drept „negociabilă”. Criteriul fidelităţii cântăreşte şi în cazul liniilor de credit de la ING şi OTP, unde marja adăugată de bănci la indicele ROBOR variază de la 4% la 6% cu un avantaj pentru clienţii vechi, dar şi în cazul descoperitului de cont pe cardul business de la Raiffeisen unde marja este între 5% şi 7%.